Er litt forvirret

Hei, jeg har nå handlet utstyr til å brygge øl - endelig.

Har flere kolleger som også brygger og har fått god hjelp med utstyr, men dette med skylling av mesken har gjort meg forvirret.

Jeg har kjøpt Vestbrygg sin Opplett, det er en weissbier.

Den har 5,8kg malt og x 3L blir 17,4L til mesking. Meskingen skal varmes opp til 67 grader i 60min og 76grader i 10min.
Når jeg skyller, skal jeg helle resterende vannmengde over maltet?
Totalt 28L - Mesk 17,4 som er 10,6L og det skal varmes opp til ca 75 grader. Hvor lenge skal jeg skylle før jeg blander alt og koker i 90min?

Har litt problemer med å visualisere dette.

5,8 kg malt x 3liter meske vann = 17,4
Etter mesking sitter du igjen med ca 12,6 liter. Hvis du skal ende opp med 28 liter før kok må du skylle med 15,4 liter.

Hvor lenge du skal skylle kommer Ann på teknikken du bruker.

For det første, hva brygger du på?
Jeg brygger på en bb30, og 17,4 liter meskevann til 5,8 kg malt er mindre enn hva jeg pleier å bruke.
Jeg ville her mesket med 20 liter vann i 60 min på 67 grader, og 10 min på 78 grader.
Når meskingen er ferdig hever jeg maltrøret så det er over vørteren, og begynner skyllingen med vann varmet opp til 78 grader, ca. 13-14 liter ville gått med her for å få et preboil-volum på 30 liter.
Jeg skyller med 1,5-2 liter, venter så en stund, heller over 1,5 liter igjen, venter osv. Jeg bruker god tid på skyllingen, ca 30-40 minutter.
Dette er ingen fasit, men slik gjør jeg det.
Lykke til.

Hei, jeg har nå handlet utstyr til å brygge øl - endelig.

Har flere kolleger som også brygger og har fått god hjelp med utstyr, men dette med skylling av mesken har gjort meg forvirret.

Jeg har kjøpt Vestbrygg sin Opplett, det er en weissbier.

Den har 5,8kg malt og x 3L blir 17,4L til mesking. Meskingen skal varmes opp til 67 grader i 60min og 76grader i 10min.
Når jeg skyller, skal jeg helle resterende vannmengde over maltet?
Totalt 28L - Mesk 17,4 som er 10,6L og det skal varmes opp til ca 75 grader. Hvor lenge skal jeg skylle før jeg blander alt og koker i 90min?

Har litt problemer med å visualisere dette.

Hva slags utstyr har du?

Jeg kjører batch sparge, og ville gjort som følger. Mesk den første porsjonen med de 17 literne. Tapp ut i ei bøtte, og hell oppi de resterende 11 literne skyllevann, som da godt kan holde 82-84 grader før du heller dem i. Rør godt, og la det stå i ro i 10-15 minutter før du tapper ut.

I begge rundene ville jeg sirkulert før jeg tappet ut, dvs. tappet ut en liter eller to og helt forsiktig tilbake. Dette kalles vorlauf, og du holder på med det til vøreteren er blitt noenlunde klar. (Den vil uansett være litt tåkete, men skal ikke være grumsete.) Når du heller tilbake, må du sørge for at du ikke roter opp den fine, kompakte maltsenga som nå fungerer som filter. Jeg heller fra litermålet ned i ei stor ause som jeg har nedsenket i vørteren over maltsenga, men det er mange smarte måter å ordne det på.

Har du skaffet deg bryggemaskin med maltrør, slik at du bare løfter malten ut til slutt, løfter du vel opp røret og skyller gjennom det? Jeg har aldri brukt noe slikt, så det får andre instruere deg om:).

Tenk mer på OG og mindre på volum hvis du vil ha et øl iht oppskriften.
Greit å se at det ikke bare var meg som var Forvirret i starten :)

Jeg gikk ut fra at de 28 literne var den totale vannmengden, men ser at det kanskje var feil. Det er kanskje mer rimelig at det er det volumet du skal ha til kok?

Hvis de 28 literne er total vannmengde, får du ikke mer enn 20-22 liter til kok, avhengig av hva slags utstyr og framgangsmåte du har. Og da snakker vi om lite og sterkt øl til slutt - alt for sterkt for en weissbier.

Oppsett er en krabbekoker på 47L med tilhørende propan til.
Har spiralkjøler og kjøpt utstyrspakken til som inneholder det jeg skal trenge.

Har meskepose på ca 80L grunnet kjelen er såpass stor.

Akkurat nå står det til mesking, varmet opp til 68 grader og helte maltet i meskeposen. Begynner å skylle kl 18:05 har stoppeklokke :p og loggbok.

@Finn Berger ja stemmer er volumet jeg skal ha.
@Bratt satser på 40 min skylling, satser på at det blir best

Tusen takk for mange gode svar

Akkurat nå står det til mesking, varmet opp til 68 grader og helte maltet i meskeposen. Begynner å skylle kl 18:05 har stoppeklokke :p og loggbok.

så lenge du ikke driver med kontiunuerlig skylling trenger du ikke holde på i 40 min med skylling. Hvis du heller oppi skyllevann og rører rundt så bare å gjøre det og så gjøre litt vorlauf, og så tappe. Med partiskylling trenger man ikke bruke nevneverdig tid iom at prinsippet for å få sukkeret ut i vannet er annerledes enn ved kontinuerlig skylling, der må man bruke tid.

Dette opsettet gjør 40 minutters skylling unødvendig, tror jeg. Partiskylling er det mange her som kan mer om enn meg så stryk tipsa fra meg.

edit: Det @Miguel sa.

så lenge du ikke driver med kontiunuerlig skylling trenger du ikke holde på i 40 min med skylling. Hvis du heller oppi skyllevann og rører rundt så bare å gjøre det og så gjøre litt vorlauf, og så tappe. Med partiskylling trenger man ikke bruke nevneverdig tid iom at prinsippet for å få sukkeret ut i vannet er annerledes enn ved kontinuerlig skylling, der må man bruke tid.
Er redd det der gikk over hode på Trådstarter... BIAB har jeg ingen kjenskasp til... #Finn Berger... her har du en elev, frem med spanskerøret og gi litt lærdom. "vorlauf" og "partiskylling" er gresk for meg... men nå er jo jeg ikke spesielt videre kommen eller pro på dette heller da... kan godt være TS er noe kjappere en meg

Kontinuerlig skylling er når man har vørter overmaltsengen, tilfører skyllevann og tapper ut i bunn i samme tempo som man tilfører skyllevann, og mot slutten når det ikke er mer skyllevann igjen så lar man den gå tørr når man tapper ut det man har å tappe. Dette må gjøres sakte, siden opptaket av sukker i skyllevannet skjer via diffusjon.

Partiskylling er når man heller på skyllevann, rører rundt, og tapper av. Dette må ikke gjøren sakte siden man ved røringen løser opp sukkeret som er i kornene i skyllevannet. Man deler oppe skyllevannet i et eller flere "partier" (?)

vorlauf er å tappe av, og helle tilbake igjen i toppen av maltsengen. For å få maltsengen til å sette seg bedre (siden når du tapper av lager du et lite undertrykk, som vil kompaktere den litt), og så heller du tilbake noen runder for å filtrere vørteren gjennom maltsengen. Og så tapper du av.

Og nå er jeg spent på hvordan det gikk:).

Og nå er jeg spent på hvordan det gikk:).
Hei igjen ja, beklager sent svar.

Problemet oppstod når jeg skulle meske. Jeg satt kjelen inn i gangen stående på ullteppe med liggeunderlag rundt seg, jeg trodde dette skulle være nok til å holde temp stabil. Når jeg sjekket tempen hadde den falt fra 76 C til 63 C, fikk litt angst og fyrte opp varmen. Litt for mye til 84 C. Flasket det på søndag, luktet ikke dårlig men er veldig spent på resultatet.

Skal brygge samme igjen til helgen samt en Belgisk Wit, denne gangen skal jeg prøve med litt sitrus og ingefær. Vurderer å anskaffe termometer som jeg kan ha i og lese av temp kontinuerlig uten å måtte løfte av lokket, evt kjøre på minimum varme.

Hei igjen ja, beklager sent svar.

Problemet oppstod når jeg skulle meske. Jeg satt kjelen inn i gangen stående på ullteppe med liggeunderlag rundt seg, jeg trodde dette skulle være nok til å holde temp stabil. Når jeg sjekket tempen hadde den falt fra 76 C til 63 C, fikk litt angst og fyrte opp varmen. Litt for mye til 84 C. Flasket det på søndag, luktet ikke dårlig men er veldig spent på resultatet.

Skal brygge samme igjen til helgen samt en Belgisk Wit, denne gangen skal jeg prøve med litt sitrus og ingefær. Vurderer å anskaffe termometer som jeg kan ha i og lese av temp kontinuerlig uten å måtte løfte av lokket, evt kjøre på minimum varme.

Det der har ganske sikkert gått helt greit. temperaturfallet ville jeg ikke ha bekymret meg for - det skjer ikke noe galt der. 84 grader er over grensa for hva temperaturen skal ligge på når du skyller, men 84 grader i søt vørter er ikke noe problem. Under dekoksjon - en gammel tysk mesketeknikk - koker vi jo deler av vørteren både lenge og vel:).

Det der har ganske sikkert gått helt greit. temperaturfallet ville jeg ikke ha bekymret meg for - det skjer ikke noe galt der. 84 grader er over grensa for hva temperaturen skal ligge på når du skyller, men 84 grader i søt vørter er ikke noe problem. Under dekoksjon - en gammel tysk mesketeknikk - koker vi jo deler av vørteren både lenge og vel:).

Det var godt å høre :) Vært litt bekymret for at den kunne bli "brent"

Det var godt å høre :) Vært litt bekymret for at den kunne bli "brent"

Da ville du hatt et svidd belegg i bunnen av kjelen.

Det som er faren ved temperaturer over 80 grader når du skyller - og særlig mot slutten av skyllinga - er at du får trukket ut garvesyre (tannin) av kornet. Det blir ikke så godt (sug på en brukt tepose, så har du en ide).

Men det skjer ikke i søt vørter. Det er derfor den kan kokes.

Tilbake
Topp