Erfaring med Belgisk tørrgjær.

bjhor

Norbrygg-medlem
Synes petit agentur sin petit blond var veldig god, der brukte eg
Wyeast Belgian Ardennes 3522 (flytende gjær). Er det noen tørrgjær som kan erstatte ein god belgisk gjær?
 
Jeg er ute etter en tørrgjær som gir gode Belgiske "kloster"-øl.

Jeg har så langt god erfaring med US-05, S04, S189 og BE-134, men jeg mangler et alternativ til Belgisk blonde, trippel, quad og lignende. Jeg har prøvd T58, men den sto ikke til forventningen.

Jeg foretrekker Wlp550 i mine Belgiske øl og leter etter en tørrgjær som ligner. Tips og erfaringer?
 
Jeg er ute etter en tørrgjær som gir gode Belgiske "kloster"-øl.

Jeg har så langt god erfaring med US-05, S04, S189 og BE-134, men jeg mangler et alternativ til Belgisk blonde, trippel, quad og lignende. Jeg har prøvd T58, men den sto ikke til forventningen.

Jeg foretrekker Wlp550 i mine Belgiske øl og leter etter en tørrgjær som ligner. Tips og erfaringer?

Jeg tror dette er det beste alternativet: SafAle BE-256 - Brewer's yeast for Belgian style strong ales - by Fermentis

Jeg har brukt den, men det er så lenge siden at jeg ikke tør si noe om erfaringa. Men jeg kan ikke huske noe negativt. Dette er ikke ølstiler jeg er særlig glad i, så det har ikke vært aktuelt å prøve den mer.

T-58 har hatt dårlig erfaring med, mens BE-134 var veldig bra. Jeg hadde ikke nølt med å bruke den nå, om jeg skulle brygga et sånt øl, sjøl om den er lista opp som en saison-gjær.
 
Kunne godt tenkte meg det samme selv, men etter det jeg har lest av erfaringer har jeg holdt meg til våtgjær når det kommer til belgisk
unntaket er BE-134, men det er som sagt en Saison gjær, likevel kunne jeg godt tenke meg å prøve den i en "Tripel"
Er veldig glad i wlp550 selv
 
Kunne godt tenkte meg det samme selv, men etter det jeg har lest av erfaringer har jeg holdt meg til våtgjær når det kommer til belgisk
unntaket er BE-134, men det er som sagt en Saison gjær, likevel kunne jeg godt tenke meg å prøve den i en "Tripel"
Er veldig glad i wlp550 selv

Jo, BE-134 er veldig god, men den gjærer alt for langt ned. Jeg er ute etter noe som etterlater noen G-poeng.
 
Jeg tror dette er det beste alternativet: SafAle BE-256 - Brewer's yeast for Belgian style strong ales - by Fermentis

Jeg har brukt den, men det er så lenge siden at jeg ikke tør si noe om erfaringa. Men jeg kan ikke huske noe negativt. Dette er ikke ølstiler jeg er særlig glad i, så det har ikke vært aktuelt å prøve den mer.

T-58 har hatt dårlig erfaring med, mens BE-134 var veldig bra. Jeg hadde ikke nølt med å bruke den nå, om jeg skulle brygga et sånt øl, sjøl om den er lista opp som en saison-gjær.

Ja, kanskje det. Jeg har ikke hørt om noen som har laget godt øl med denne, men på en annen side så har jeg ikke hørt om noen som har laget dårlig øl med den heller.
 
Jo, BE-134 er veldig god, men den gjærer alt for langt ned. Jeg er ute etter noe som etterlater noen G-poeng.
Nja, samtidig skal en ikkje sjå seg blind på tall. Mykje trippel og quad som blir ikkje er tørre nok. Får en del sødme og fylde fra alkoholen og høg OG.

Men ser poenget ditt, følger tråden :)
 
256 skal ha noe mindre utgjæring enn 134. Den er ikke lista som en diastaticus, men skal likevel gjære ut godt oppe på 80-tallet.
 
Samlet noen venner til en uhøytidelig ølsmakekveld. Temaet var belgiske gjær typer.
Brygget samme vørter,men gjæret ut med 5 forskjellige gjærtyper.
4 var tørrgjær og en fersk.
Deltakerne fikk beskjed om å gi ett poeng til de 3 de likte best. Enkelt og greit.
Overaskende var det 3 gjærtyper som skilte seg ut.
Jeg ble overrasket over hvor godt M-31 kom ut. Syntes den hadde litt stikkende lukt under gjæringen.
Nå var det ikke vekt på hva slags gjær som laget den mest typeriktige ølet.
Deltakerne var ølbryggere med samboere og poengene gav de etter hvilket øl de likte best.
Etter bedømmingen ble det servert den Belgiske nasjonalretten lapskaus med hjemmelaget brytebrød. Brødet var selvsagt gjæret med Wyeast 3787 og tilsatt vørter fra en Irish red.
Det ble etter hvert god stemning med forskjellige diskusjoner rundt vindmøller, med forsøk på joiking og diverse mer eller mindre sanne historier fra lokalmiljøet.
IMG20230304134737-picsay.jpgIMG20230305123555-picsay.jpg
IMG20230303140906-picsay.jpg
 
Lenker til denne her også. God oversikt med erfaringer.

 
Lenker til denne her også. God oversikt med erfaringer.

Veldig god oversikt:)!
 
Tilbake
Topp