Erfaring med Kølsh sett

Hei!

Tenkte jeg skulle sette et lite brygg i helgen og har da lyst å prøve en Kølsh. For å gjøre det så raskt og enkelt og typeriktig som mulig så vurderer jeg et Kølsh maltsett fra Bryggeland.
Noen som har erfaringer med dette settet? (se link under)

King Kølner Kølsch

Kjenner ikke til settet, men det er i min erfaring sjeldent noe revolusjonerende ved koslch-oppskriftene. Mye av smaken avhenger av gjæren og gjæringsprosessen. Personlig ville jeg like gjerne satt sammen oppskriften selv og valgt en nobel humle du har ønsket å prøve. Det blir oftest billigere, og så har du restene av humlen til siden (virker som du brygger en del for tiden ;)). En ganske standard maltsammensetning vil kunne være 85 % tysk pilsnermalt, 5 % Munich/viennamalt og 10 % hvetemalt. 60 min humle til ca 30 ibu, 15 gr ved 15 min.

Kjenner ikke til settet, men det er i min erfaring sjeldent noe revolusjonerende ved koslch-oppskriftene. Mye av smaken avhenger av gjæren og gjæringsprosessen. Personlig ville jeg like gjerne satt sammen oppskriften selv og valgt en nobel humle du har ønsket å prøve. Det blir oftest billigere, og så har du restene av humlen til siden (virker som du brygger en del for tiden ;)). En ganske standard maltsammensetning vil kunne være 85 % tysk pilsnermalt, 5 % Munich/viennamalt og 10 % hvetemalt. 60 min humle til ca 30 ibu, 15 gr ved 15 min.
Du har nok rett, var litt latskap fra min side :)

Hvordan høres dette ut:
4 kg Pilsnermalt
500 g Hvetmalt
300 g Munich

70 g Tettnanger (3,4%) 60 min
15 g Tettnanger 15 min

WLP029

Batch 23 L
IBU 32,75
OG 1.059
FG 1.012
ABV 4,86

Blir sikkert knall! Men OG 1.059 og FG 1.012 burde gir mer enn 4,86 % alkohol. Vet ikke om OG er trykkleif, men ville i hvertfall heller lagt den på typ 1.050-52

WLP029 kan med fordel gjæres i den høyere enden av temp.skalaen. For eksempel begynne på 16 grad og la naturlig stige til 18.

Har brygget denne, fant den i boka ølbrygging fra hånd til munn

Vedlegg

• Screenshot_2015-08-21-15-34-47.png
    Screenshot_2015-08-21-15-34-47.png
    245 KB · Sett: 87
Hvor fruktig resultatet blir er jo avhengig av flere kompliserte faktorer/samspill, hvor temperatur spiller en veldig viktig rolle. Jeg gjæret min på 16 grader flatt, og ser at det er det også flere andre som har hatt gode resultater med. Fikk allikevel et noe overkant fruktig resultat for min gane, men ble betydelig bedre med litt lagring
https://forum.norbrygg.no/threads/kan-vi-snakke-om-koelsch.14376/page-5#post-275907
Min erfaring med WLP029 er at den med start på 16 grader og sakte økning til 18 produserer en veldig subtil fruktighet. Har ikke notater fra dette brygget, men da det var tidlig i bryggekarrieren så pitchet vi nok uten noen form for starte, ristet karet for beluftning.

Som ulike tråder på forumet sier, så kan denne bli noget fruktig (les: fersken) i starten. Ikke bli skuffet. La den lagre i 6 uker, så forsvinner den feminine og upolerte ferskensmaken og blir en subtil lekkerbisken med nyansere og smaksgleder. (Var da voldsomt!). Er også et øl "vanlige folk" vil bli begeistret for.

Ser dette er en gammel tråd.. (Er på mit 4 brygg, så ganske uerfaren. Brygger Biab. Skal prøve meg på kolch setter til brygg selv. Fikk med gjær av type wyeast 2565. Klarer å gjære det på 18grader i boden.
Så 2 uker på flaske i rom temp? Så ned i boden på 18 grader igjen.
Noen som har noen tanker om denne gjæren og gjær temp? ( forstår fra wyeast sine sider,at denne er grei,men..)
Blir det veldig stor forskjell om jeg får satt flaskene ennå kaldere?

Ser dette er en gammel tråd.. (Er på mit 4 brygg, så ganske uerfaren. Brygger Biab. Skal prøve meg på kolch setter til brygg selv. Fikk med gjær av type wyeast 2565. Klarer å gjære det på 18grader i boden.
Så 2 uker på flaske i rom temp? Så ned i boden på 18 grader igjen.
Noen som har noen tanker om denne gjæren og gjær temp? ( forstår fra wyeast sine sider,at denne er grei,men..)
Blir det veldig stor forskjell om jeg får satt flaskene ennå kaldere?

Hvis 18 grader er temperaturen i boden, må du regne med at temperaturen i ølet kommer over 20 grader, fordi gjæren produserer en del varme under stormgjæringen - og det er altid temperaturen i ølet det refereres til. Da ligger du helt på grensa til "litt for varmt, men det blir øl likevel". Hvis du mener temperaturen i ølet, så skulle 18 grader være temmelig greit, og hvis du mener at du antakelig klarer å få temperaturen i ølet opp til 18 grader, så skal du ikke bekymre deg. De fleste vil vel si at du helst skal ned på 16 med kølschgjær til kølsch, selv om både Whitelabs og Wyeast antyder 18 grader som nedre grense for idealtemperatur. Jeg gjæret min siste på 18/19 grader, og den ble fin - men med litt merkbar fruktighet, hvilket jeg helst vil unngå. (Bedrer seg med lagring.)

Karbonering i romtemperatur, ja - og så setter du flaskene så kaldt som mulig. Og venter. Og venter. Og venter. Og ... :). Mao., ikke drikk opp alt med en gang;).

Hvis 18 grader er temperaturen i boden, må du regne med at temperaturen i ølet kommer over 20 grader, fordi gjæren produserer en del varme under stormgjæringen - og det er altid temperaturen i ølet det refereres til. Da ligger du helt på grensa til "litt for varmt, men det blir øl likevel". Hvis du mener temperaturen i ølet, så skulle 18 grader være temmelig greit, og hvis du mener at du antakelig klarer å få temperaturen i ølet opp til 18 grader, så skal du ikke bekymre deg. De fleste vil vel si at du helst skal ned på 16 med kølschgjær til kølsch, selv om både Whitelabs og Wyeast antyder 18 grader som nedre grense for idealtemperatur. Jeg gjæret min siste på 18/19 grader, og den ble fin - men med litt merkbar fruktighet, hvilket jeg helst vil unngå. (Bedrer seg med lagring.)

Karbonering i romtemperatur, ja - og så setter du flaskene så kaldt som mulig. Og venter. Og venter. Og venter. Og ... :). Mao., ikke drikk opp alt med en gang;).

Takk for raskt svar!
Ja venting blir man vant med.. Har brygget de 4 første bryggene mine på 4 uker.. Så venter fortsatt, ( så klart noe smaking da).

Er vel redd for at temp i boden er 18 grader, så ølen blir da som du sier ca 20.
foreløpig er jeg der at jeg vil lage så godt øl som mulig med det jeg har av utstyr/ temp kontroll (bod). Så så lenge du sier/ er enig i at gjæren tåler denne temp så er jeg fornøyd:)
Har lest litt her om Kolch og kan virke som jo lenger du lagrer det, og kaldt så forsvinner denne fruktigheten..?
Jeg skal prøve å få til å lagre flaskene i et kjøleskap når den tid kommer.

Men veldig betryggende å høre at da har laget et øl på 18/19 og dette ble greit,

Takk igjen for supert raskt svar!

Takk for raskt svar!
Ja venting blir man vant med.. Har brygget de 4 første bryggene mine på 4 uker.. Så venter fortsatt, ( så klart noe smaking da).

Er vel redd for at temp i boden er 18 grader, så ølen blir da som du sier ca 20.
foreløpig er jeg der at jeg vil lage så godt øl som mulig med det jeg har av utstyr/ temp kontroll (bod). Så så lenge du sier/ er enig i at gjæren tåler denne temp så er jeg fornøyd:)
Har lest litt her om Kolch og kan virke som jo lenger du lagrer det, og kaldt så forsvinner denne fruktigheten..?
Jeg skal prøve å få til å lagre flaskene i et kjøleskap når den tid kommer.

Men veldig betryggende å høre at da har laget et øl på 18/19 og dette ble greit,

Takk igjen for supert raskt svar!

Kjør på! Du høster jo interessant lærdom - og ølet blir uansett drikkelig. OG: Kjøleskap hjalp veldig på mine:).

Værsågod:) - og så er jeg veldig interesseret i å høre hvordan dette blir. Som sagt, så høster du interessant lærdom - for oss alle:). Kølsch er et litt mystisk øl som mange er veldig opptatt av å få til, tror jeg. Og jeg tror ikke det er gjort så mange forsøk på å gjære i den øvre enden av skalaen.

Går jo kanskje an å kle inn gjæringsdunken med et vått håndkle eller lignende? Har gjort dette selv i mangel på kjøleskap, og det demper temperaturstigningen noe...

Hmm. Ja har lest noe om dette også her, da blir mitt neste spørsmål, er det bedre å ha en jamn 20grader, eller en noe ujamn greie med håndklær? Hehe.
Men tenkte faktisk jeg kanskje kunne prøve med noen håndkle hvertfall under storm gjæringa.. Så takk

Tilbake
Topp