Beant
Norbrygg-medlem
Hei.
Vi har planlagt å lage ei juleale. Har sittet og lekt litt med oppskrifter, og det ser sånn ut foreløpig:
Pilsmalt: 4kg
Palemalt: 4kg
Munchnermalt 25 EBC 8kg
Hvetemalt: 1kg
Blackmalt 1200 EBC: 200g
Mulig litt spesialB.
Meskes ved 67°C 75 min.
Humle
Challanger 5.6% 125g 60min
East Kent Golding 4.8% 60g 15min
East Kent Golding 4.8% 80g 1min
IBU 24 (Tinseth)
På kok ca 85L, ut ca 80L ved OG 1057
Gjær: American Ale (starter) FG estimert til 1015
Dette er kun et utkast, og forandringer kan komme.
Så var det dette med bruk av krydder,da. Vi har lyst til å prøve stjerneanis (hel), da den har en flott aroma/smak av lakris i mat. Den er veldig kraftig, så er litt redd for å bruke for mye av den. Er det noen som har erfaring med å bruke stjerneanis i øl? Tenkte å koke noen sammen med vørteren for å trekke ut smak og aroma.
Har også lyst til å bruke julegløgg, da den allerede inneholder en god del "julesmak", men er også her usikker på hvor mye man skal bruke.
Vi er ute etter et tydelig "hint" av jul, ikke kraftig dominans av disse ingrediensene.
Håper noen kan komme med innspill :skitbra:
MVH
Børge
Vi har planlagt å lage ei juleale. Har sittet og lekt litt med oppskrifter, og det ser sånn ut foreløpig:
Pilsmalt: 4kg
Palemalt: 4kg
Munchnermalt 25 EBC 8kg
Hvetemalt: 1kg
Blackmalt 1200 EBC: 200g
Mulig litt spesialB.
Meskes ved 67°C 75 min.
Humle
Challanger 5.6% 125g 60min
East Kent Golding 4.8% 60g 15min
East Kent Golding 4.8% 80g 1min
IBU 24 (Tinseth)
På kok ca 85L, ut ca 80L ved OG 1057
Gjær: American Ale (starter) FG estimert til 1015
Dette er kun et utkast, og forandringer kan komme.
Så var det dette med bruk av krydder,da. Vi har lyst til å prøve stjerneanis (hel), da den har en flott aroma/smak av lakris i mat. Den er veldig kraftig, så er litt redd for å bruke for mye av den. Er det noen som har erfaring med å bruke stjerneanis i øl? Tenkte å koke noen sammen med vørteren for å trekke ut smak og aroma.
Har også lyst til å bruke julegløgg, da den allerede inneholder en god del "julesmak", men er også her usikker på hvor mye man skal bruke.
Vi er ute etter et tydelig "hint" av jul, ikke kraftig dominans av disse ingrediensene.
Håper noen kan komme med innspill :skitbra:
MVH
Børge