loebrygg
Norbrygg-medlem
Jeg tror de fleste dommere foretrekker å lukte fra glasset, i stedet for å sende flaske rundt
Ja, så bra. Da spiller det jo ingen rolle ;-)
Jeg tror de fleste dommere foretrekker å lukte fra glasset, i stedet for å sende flaske rundt
Litt lenger ned samme sted:Dersom denne tråden er et spørsmål (DMS i tysk pils (?)), er det interessant at BJCP svarer Nei.
BJCP skriver:
"Unless explicitly noted in an individual style description,all beer styles are assumed to be cleanly fermented and free from technical faults, including acetaldehyde, astringency, chlorophenols, diacetyl, DMS, ..."
og i klasse 5.D German Pils, er ikke DMS nevnt.
Jeg finner det underlig at vår definisjon av Tysk Pils ("Svak til kraftig DMS") avviker såpass mye fra BJCP sin definisjon.
Kan melde at jeg leverte denne pilsen til til flaskekonkurranse ifm Rogaland Ølfestival hvor den ble bedømt av 2 dommere.Syntes denne var interresant…
How to Prevent DMS in Beer - Scott Janish
A look at over 20 academic studies on ways to prevent DMS in beer with an experimental brew with tested results.scottjanish.com
Her snakker han også om DMS i kragtif humlet øl.
Har selv akkurat satt en tysk pils til gjæring som bare ble kokt i 30 min, og er veldig spent på resultatet mtp DMS.
Ja, mener det er tydelig DMS.Vrient å si. Jeg ville generelt stolt på han som ikke kommenterte DMS, men om du også fikk mye svovel, kan det være noe med gjæringsprosessen. DMS stammer visstnok heller fra gjæringa enn fra kok/kjøling.
Kjenner du noe sjøl?
Ja, mener det er tydelig DMS.
Er ( fersk) øldommer og har gått usmakkurs tidligere, men skal ikke være for bastant av den grunn altså.
Trur ikke det er en særlig komplisert(/dyr?) test. Og det hadde vært veldig interessant å ha verdier for noen få lett tilgjengelige øl - noen med ingenting, noen med litt, og noen med mye. Jeg veit riktignok ikke hvor stabile vi kan regne med at dms-innholdet i øl, sjøl fra de store bryggeriene, er fra batch til batch. Jeg veit at Ringnes ikke bryr seg om å måle DMS, f.eks..Personlig syns jeg det er vanskelig i dømming å påstå skråsikkert at noe er DMS i mange tilfeller - og da lar jeg være å kommentere det som DMS, men beskriver heller smakene med ord og om det oppfattes som uønsket. På usmakkurs fokuserer man jo veldig på den smaken og kan lett sammenligne med og uten. I praksis kan det være fler ting samtidig.
Det er også kanskje litt individuelll forskjell både hvor lett man plukker det opp ting - og på hvor sikker man er før man putter en usmak i en kategori. Når man gir et veldig klart rammeverk på usmaker så er det kanskje lett å tenke at man _må_ putte ting i en av de usmak-kategoriene for å trekke poeng, men det er etter min mening ikke nødvendig - ting kan opptre uønsket selv om det ikke passer direkte inn i en av kategoriene.
Har på TODO-lista at jeg skal undersøke om det er muligheter på NTNU for å få testet faktisk DMS-innhold - hadde vært interessant å se hvor god korrelasjon det er på tilbakemelding om DMS og faktisk innhold. Men aner ikke om det er mulig