Det er ganske tydelig at meningene er delte om i alle fall FWH. noen (som f.eks. Gordon Strong) sier det gir en aroma og bitterhet liknende en humletilsetning på 20 min., andre (som f.eks. Jamil Zainasheff) hevder det ikke gir noen spesiell aroma, og snarere gir økt bitterhet i forhold til normale tilsetninger for bitterhet (60-90 min.), pga. den forlengede kontkttiden. Tilhengerne hevder kontakttiden på temperaturer under kokepunktet og relativt høy pH i vørteren før koking gjør at aromastoffer "låses" i vørteren.
Jeg er mest tilbøyelig til å holde en knapp på Jamils standpunkt. Særlig i forhold til bitterheten. Det skal dog sies at erfaringsgrunnlaget mitt er relativt tynt. Så vidt jeg kjenner til er det ikke egentlig gjort noe reell forskning på området.
Faen, jeg så først nå at det var mash hopping du spurte om... Er tilbøyelig til å mene noe av det samme der. Vil tro det gir noe bitterhet, men ikke så voldsomme mengder smak og aroma forøvrig. Men det er forsåvidt klart at det alltid vil bli litt aroma og smak igjen av humlen i ølet, uansett når man tilsetter den i prosessen. Men jeg tror effekten blir ganske liten, i alle fall dersom du tilsetter humle på andre tider også. Antar disse fort vil "overdøve" mash hoppingen.
Sent from my HTC Desire using Tapatalk