Erfaringer med Mash Hopping?

Siden jeg er et humlehode må jeg jo sjekke ut dette. Leser meg til at dette skal gi en god humlearoma som er litt svakere men mer balansert enn late minute additions. Noen som har erfaringer med dette?
 
Det er ganske tydelig at meningene er delte om i alle fall FWH. noen (som f.eks. Gordon Strong) sier det gir en aroma og bitterhet liknende en humletilsetning på 20 min., andre (som f.eks. Jamil Zainasheff) hevder det ikke gir noen spesiell aroma, og snarere gir økt bitterhet i forhold til normale tilsetninger for bitterhet (60-90 min.), pga. den forlengede kontkttiden. Tilhengerne hevder kontakttiden på temperaturer under kokepunktet og relativt høy pH i vørteren før koking gjør at aromastoffer "låses" i vørteren.

Jeg er mest tilbøyelig til å holde en knapp på Jamils standpunkt. Særlig i forhold til bitterheten. Det skal dog sies at erfaringsgrunnlaget mitt er relativt tynt. Så vidt jeg kjenner til er det ikke egentlig gjort noe reell forskning på området.

Faen, jeg så først nå at det var mash hopping du spurte om... Er tilbøyelig til å mene noe av det samme der. Vil tro det gir noe bitterhet, men ikke så voldsomme mengder smak og aroma forøvrig. Men det er forsåvidt klart at det alltid vil bli litt aroma og smak igjen av humlen i ølet, uansett når man tilsetter den i prosessen. Men jeg tror effekten blir ganske liten, i alle fall dersom du tilsetter humle på andre tider også. Antar disse fort vil "overdøve" mash hoppingen.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Schouskjelleren bruker hovedsakelig mash hopping for bitterhumle, på grunn av oppsettet i kokekjelen ikke fungerer spesielt bra med mye humle. Det fungerer bra, men det er vanskelig å si noe sikkert om effekten uten å ha noe å sammenligne med.
 
Eksperimenterer med first wort hopping noen ganger. Jeg reduserer bitter humlen og aromahumlen. Det virker som om en får en renere bitterhet uten den harske smaken man ofte får av store menger lav alfa humle og lang koketid. Den rene bitterheten gjør at smak og aroma trer tydeligere frem så disse tilsettingene også kan reduseres. Eneste jeg har brukt dette til er tyske lagere og tsjekkisk pils. Nå har jeg startet å bruke små mengder høy alfa humle som bitterhumle og oppnår en tilsvarende virkning.

Edit. Er ikke i tvil om at FWH fører til økt bitterhet. Noen av mine første brygg var nesten ikke drikkbare da jeg ikke reduserte bitterhumlen.
 
Gahr skrev:
...andre (som f.eks. Jamil Zainasheff) hevder det ikke gir noen spesiell aroma...

Hvem bryr seg om Jamil så lenge Tasty sier det er noe magisk med mash hopping? Om jeg ikke husker helt feil mener han nokså klart at mash hopping påvirker både bitterhet, smak & aroma. Men ut over å det å lene seg på magi tilbyr han ingen mekanisme for en slik effekt. Men det holder for meg. Tasty-parsimoni: om ingen kan motbevise det, så er Tastys forklaring god nok.

Jeg leter forøvrig fremdeles etter en t-skjorte med Tasty på.
 
Mener Haandbryggeriet drev med mye humling i mesken ihvertfall tidligere, så det kan jo være en kilde å høre med.
 
Kjetil S skrev:
Men en eller annen må jo ofre seg og brygge et 100% mash hop-øl.
Jeg skal tenke over det. Skal brygge noe bayer-lignende i oktober (150 L). Vil ha fram maltsmak først og fremst. Hva skulle jeg da bruke til mash-hop ?
 
Tørrhumle gir forsvinnende lite bitterhet, så det prosjektet ville jeg ikke begitt meg ut på. Men det er visst vanlig å bare humle i mesken på Berliner-Weisse (det er visst også vanlig at man ikke koker vørteren). Med 50 til 100 gram Chinook i mensken må man vel merke noe.Uansett går det jo an å smake på vørteren før kok, og bestemme seg for om man vil avbryte forsøket.

For min del har jeg en del av nettopp Chinook, så det er ikke sikkert at jeg ikke vil forsøke selv.
 
Under skylling, altså før koking. Jeg pleier å bruke FWH på IPAer og synes det blir bra. Bruker ofte mer humle enn ved vanlig bitring, uten at ølet blir for bittert.
 
OyvindEG skrev:
Under skylling, altså før koking. Jeg pleier å bruke FWH på IPAer og synes det blir bra. Bruker ofte mer humle enn ved vanlig bitring, uten at ølet blir for bittert.

Blir ikke prinsippet med mh og fwh rimelig likt da? skylling vil ha høyere temperatur enn meskingen, men skylling varer kortere tid enn mesking så du får ut annen mengde kanskje?
Men tar dere ut humla etterpå?, for hvis fwh humla er med under koking så vil den jo koke og avgi på samme måte som vanlig kok?, skulle man tro?
 
Det jeg har hørt er at mash hopping ikke gir bitterhet fordi humlen ikke blir med i gryten. Men jeg har aldri prøvd selv, så jeg aner ikke.

Ved FWH blir humlen med igjennom hele koketiden, og gir derfor bitterhet som vanlig. Leste en artikkel det de hadde testet FWH mot vanlig bitring i en pils, hvor de kom fram til at FWH ga en mer behagelig bitterhet.

Både mash hopping og FWH skal gi aroma i tillegg, selv om oljene kokes i en time eller mer. Teorien er at pH og temperatur "låser" smaken i vørteren.
 
aha
Har lest om at Mash-hopping skulle gi mer behagelig bitterhet, men har ikke lest om fwh sådant, mulig jeg må se om jeg finner igjen de artiklene, et sted.
 
Mash hopping med blomster må da fungere ypperlig på en speidel. Jeg skal prøve dette på en slags belgisk mild neste gang jeg brygger.
 
Noen år siden denne tråden nå, har noen gjort seg erfaringer med mash hopping?
Leser at noen ser på det som en erstatning for tørrhumling..
Bør jeg da mash hoppe med lik mengde som jeg ville brukt til tørrhumling? Vil det ha noe å si for PHen i mesken?
 
Det er vel nesten så langt fra tørrhumling som du kan komme. Det vil gi en del bitterhet, men aromastoffer vil fordampe i kokingen.
 
Tilbake
Topp