Finn Berger
Moderator
Snåle greier, det der. Jeg har hatt en del infeksjoner, og er blitt lettere paranoid.Det er nok tryggere, men da må jeg kjøle ned vørteren i EM kolben før jeg tilsetter dip hop humlen. Tenker du/dere at 90 min på 70-75 grader ikke burde ta knekken på det meste?
Nei, har aldri brygget råøl, men jeg vet at deler av kjøleren min bare står i dampen under de siste 20 min av kok, jeg vet at all rounderene jeg bruker kun får starsan, jeg bruker ikke hansker når jeg tilsetter gjær, damper endel og trykker på telefonen, vil tro begge de 2 tingene er fulle av "snusk"..
Jeg har kultivert endel sopp i livet mitt(stort sett med suksess) og selv om også det er en moro hobby, så ble det litt for mye dill med å holde alt sterilt, så jeg håper ikke det skulle bli nødvendig med ølbryggingen.
På Saisonen jeg brygget sist mistet jeg hele gjær posen i vørteren og måtte ned med de "infiserte" hendene mine å hente den, jeg antar det går greit.
Jeg har hatt 2 infeksjoner i min bryggekarriere og begge var når jeg brygget på komfyren og kjølte vørteren i oppvaskummen.
Jeg har gjort endel brygg hvor jeg topper opp 50/50 vørter/vann etter nedkjøling. Bruker vannet rett fra kranen og jeg får vannet mitt fra borehull