Dip Hopping

Når pleier dere dip hoppe? Før eller etter gjæring?
Og er det flere som har mye erfaring med det og kan si noe om aroma kontra vanlig WP/HS og tørrhumle?
 
Det er jo et par fordeler jeg kan tenke meg. Mindre tap i kokekjelen og ingen problemer med oksidering ved tørrhumling. Kan sikkert tappe tidligere og siden kontakttiden alltid vil være nok ved dip-hopping kontra om man humler på halen av gjæringstiden. Har ikke brygga noen øl den siste tiden hvor jeg har hatt behovet å teste metoden, men det kommer tidsnok anledninger.
Alt du nevner er jeg enig i, en av tingene jeg glemte å skrive, men som passer å legge til her, er at jeg opplever aldri gressmak eller hopburn, omså det er en NEIPA.
 
Sist redigert:
Når pleier dere dip hoppe? Før eller etter gjæring?
Og er det flere som har mye erfaring med det og kan si noe om aroma kontra vanlig WP/HS og tørrhumle?
Jeg koker 5-10 minutter, overfører 10% vørter til en erlenmeyerkolbe, kjøler det ned til ønsket temp i vannbad, tilsetter humle og lar det stå til jeg overfører til gjæringskar, dumper da hele sulamitten i karet rett før pitch.
 
Jeg har også byttet ut Whirlpool med Dip Hop men det hender jeg tørrhumler i tillegg.

Jeg koker hele batchen ferdig, kjøler ned til dip hop temp og tapper 10% til Erlendmeyer kolben med humle, så kjøler jeg videre ned resten av batchen. Lar EM kolben stå i stekeovnen på 77C den timen jeg alikevel lar vørteren stå å bunnfelle får jeg tapper til gjæringskar.
 
Jeg koker 5-10 minutter, overfører 10% vørter til en erlenmeyerkolbe, kjøler det ned til ønsket temp i vannbad, tilsetter humle og lar det stå til jeg overfører til gjæringskar, dumper da hele sulamitten i karet rett før pitch.
Blir ikke det da egentlig veldig likt HS humle bare at du får med alt i gjæringskaret?
 
Blir ikke det da egentlig veldig likt HS humle bare at du får med alt i gjæringskaret?
Jo egentlig gjør det vel det, men det er nok som @PetterL nevner at du får 60min+ HS og hos meg virker det som en av de store fordelene ved det er at det driver vekk mye av det som gir gresssmaken og andre ymse ting.

Jeg gjør DH på 70 og 60 grader og lar den bare stå, i dag gikk den fra 60 til 55 fra start til pitch og som sagt hopburn er så og si eliminert.

Jeg var veldig skeptisk de første gangene på om DH skulle klare å gi den aromaen jeg er vandt med at kun tørrhumle kan gi, men det syns jeg absolutt den gjør, kanskje fordi ingen av oljene blir liggende igjen i trub?
 
Når jeg omsider har fått til en NEIPA som holder såpass standard at jeg serverer dem med stolthet, kommer noen trekkende med en ny teknikk. Selfølgelig. Life sucks, then you die.

Det er noe jeg ikke riktig forstår med dip hop. Jeg lar mine tørrhumle trekke bare noen få dager før jeg tar dem ut igjen for å unngå gressmak. Hvorfor blir det ikke gressmak av humler som ligger uker i gjæringskaret?

Hvordan beregner du humlemengden i dip'en? Er det Sum tørrhumle som inngår i dyppe humlingen?

På 75⁰ grader blir det fortsatt trukket ut bitterhet av humla, om enn vesentlig mindre enn under kok. Er det ikke rundt 20% av hva tilfellet ville være ved kok? Med den betydelige mengden humle som skal trekke en time, vil det jo gi en del bidrag til bitterheten, ikke sant?

I innledningen av denne tråden var det å bli kvitt hop creep et poeng. Har erfaring vist at hop creep blir borte med metoden?
 
Når jeg omsider har fått til en NEIPA som holder såpass standard at jeg serverer dem med stolthet, kommer noen trekkende med en ny teknikk. Selfølgelig. Life sucks, then you die.

Det er noe jeg ikke riktig forstår med dip hop. Jeg lar mine tørrhumle trekke bare noen få dager før jeg tar dem ut igjen for å unngå gressmak. Hvorfor blir det ikke gressmak av humler som ligger uker i gjæringskaret?

Hvordan beregner du humlemengden i dip'en? Er det Sum tørrhumle som inngår i dyppe humlingen?

På 75⁰ grader blir det fortsatt trukket ut bitterhet av humla, om enn vesentlig mindre enn under kok. Er det ikke rundt 20% av hva tilfellet ville være ved kok? Med den betydelige mengden humle som skal trekke en time, vil det jo gi en del bidrag til bitterheten, ikke sant?

I innledningen av denne tråden var det å bli kvitt hop creep et poeng. Har erfaring vist at hop creep blir borte med metoden?
Jeg opplever mindre gressmak og hopburn med 2 uker dip humle i karet enn jeg gjør med kun tørrhumle i 4 dager.

Som nevnt tidligere så kjører jeg all humle @5 eller seinere i DH(dip hop) uansett øl, så på en pils får 1g/l dip hop istedenfor @5 og Sunshine Session Saison(humlete saison) som jeg brygget i dag fikk både @5, @0 og tørrhumle i dip hop, og totalt ble 4g/l.

Jeg startet denne dip hoppen på 60 og den rakk synke til 55 før den ble tømt i karet, dette var med Citra 12%, Mosaic 10,6% og Eukanot 13,5% alfasyre. Med Dip hop @ 60 i 60 minutter beregner Brewfather det til 5,8 IBU. Og ikke tror jeg det vil føles særlig annerledes heller.

Et av de store poengene i artikkelen @dojonieu nevner er dette avsnittet.

“2-Mercapto-3-methyl-1-butanol (2M3MB) imparts an onion-like off-flavor to beer. In a previous study, we purified the precursor of 2M3MB from hops and identified it as 2,3-epoxy-3-methyl-butanal (EMB),” the brewers of Asahi wrote. “We found that during the hot aeration of wort, which has long been considered as the cause of the onion-like off-flavor, the amount of EMB in wort increases with the oxidation of iso-alpha-acids.”

Det er fullt mulig at det er en grunnene til at jeg føler dip hop gir et bedre resultat, smak og aroma fra humlene virker "renere" og ikke "gjørmete".

Enzymene i humle som bryter ned noen av de komplekse sukkerartene skal "dø" ved en gitt temperatur over en gitt varighet, men husker desverre ikke hvilke, men du vil vel neppe oppleve hop creep uansett med tanke på at dip hop stort sett tilsettes ved pitch :)
 
Sist redigert:
så på en pils får 1g/l dip hop istedenfor @5:)
Her er jeg litt utenfor i min forståelse av dette...
Slik jeg har lest det så langt synes Dip-Hop for meg å være ei greie som erstatter tørrhumling, og jeg fordrar egentlig ikke smaken tørrhumling gir. Hva bidrar dette med i en Lager, der Hopfenkochen er en vesentlig komponent i å definere stilen?
Hva tapes av smaker i en Lager ved dette?
 
Her er jeg litt utenfor i min forståelse av dette...
Slik jeg har lest det så langt synes Dip-Hop for meg å være ei greie som erstatter tørrhumling, og jeg fordrar egentlig ikke smaken tørrhumling gir. Hva bidrar dette med i en Lager, der Hopfenkochen er en vesentlig komponent i å definere stilen?
Hva tapes av smaker i en Lager ved dette?
Jeg er ikke så veldig opptatt av stiler eller hva som er typeriktig, men jeg mener å ha sett rimelig mange lyse lager og ale som har både @5 og @0 min.

Jeg mener også at klone til "Glazen Toren Saison d'Erpe-Mere" bruker 2g/l @0min.

Poenget mitt, og grunnen til at jeg bruker dip hop og ikke @5 eller @0 på lyse både lager og ale, er enkelt å greit at dip hop tar meg mye nærmere originalen i smak. Jeg bruker jo alltid tilsetninger fra @60 og ned til @10 i kok når oppskriften tilsier det.

Jeg har aldri tørrhumlet en Lager og kommer vel neppe til å gjøre det, men med edelhumler så føler jeg vel egentlig ikke at dip hop blir som tørrhumle som sådan, men jeg syns smaken og aromaen av @5 eller @0 humla blir renere og tydeligere..
 
Sist redigert:
Her er jeg litt utenfor i min forståelse av dette...
Slik jeg har lest det så langt synes Dip-Hop for meg å være ei greie som erstatter tørrhumling, og jeg fordrar egentlig ikke smaken tørrhumling gir. Hva bidrar dette med i en Lager, der Hopfenkochen er en vesentlig komponent i å definere stilen?
Hva tapes av smaker i en Lager ved dette?
Enig med @Kloakk . Jeg trur absolutt det har potensiale til å få ut det beste av de volatile stoffene i edelhumla, som gir de florale etc. tonene, mens den langvarige kokinga (20 min og mer) sørger for kryddertonene. Jeg har ikke prøvd, men ser for meg at det kan erstatte de seine tilsetningene i kok, dvs. @5 og kortere. Så jeg skal nok prøve.

The proof of the pudding is in the eating:).
 
Nå har jeg lest denne tråden noen ganger, og har lyst til å prøve dip hopping på mitt neste brygg. Allikevel dukker det opp noen spørsmål, som jeg håper noen av dere kan hjelpe meg med.
Jeg skal ha cirka 42 l. til kok og det skal tørrhumles 225 g.

Hvor mye?
Er det sånn å forstå at de aller fleste nå bruker 10 % av vørter til kok, altså i mitt tilfelle ca. 4 liter?

Hva?
Ser det står skrevet både vørter og vann - hva har folket landet på er best?

Når?
Skal "humlesuppen" tilføres samtidig med resten av vørteren eller tilsetter dere dette som om dere skulle ha tørrhumlet?

Hvor lenge?
Skal "humlesuppen" stå i 30 min.? 60 min.? Hva gjør 30 min. som 60 min. ikke gjør og motsatt?

Temperatur?
Tror de aller fleste har landet på 80*C og nedover? Kanskje 70*C og nedover også?

Selv om det ikke virker sånn så har jeg forsøkt å finne svarene i tråden her først, men klarer ikke å finne én konkret måte å gjøre det på.
Kanskje er det fordi det ikke bare finnes én måte? Kanskje har ikke noen av parameterne noe å si? Kanskje vørter på 70*C i 30 min. i hele gjæringsperioden gir nøyaktig det samme resultatet som vann på 80*C i 60 min. kun de siste 3-4 dagene?

Noen av dere som har tatt i bruk dette som kan gi meg fasiten?
 
Bruker denne metoden fordi jeg syns den gir bra resultat av det jeg har prøvd og det gir meg en enklere prosess da jeg kan hoppe over WP. Det er vanskelig å gi noe fasitsvar, man må nesten teste det litt for å finne ut hva som fungerer best for deg selv og oppsettet ditt. Er ikke sikkert alle parameterene er blånøye, har ikke testet særlig med vørter f.eks.

Personlig bruker jeg vann og resten av HLT som ligger på rundt 76 C på ca. 1.7 L for en standard 21 L batch som jeg tilsetter sammen med humle rett i gjæringskaret og lar det stå under kok (som typisk er 60 min) + nedkjølingstid for vørter som er maks 10 min.
 
Nå har jeg lest denne tråden noen ganger, og har lyst til å prøve dip hopping på mitt neste brygg. Allikevel dukker det opp noen spørsmål, som jeg håper noen av dere kan hjelpe meg med.
Jeg skal ha cirka 42 l. til kok og det skal tørrhumles 225 g.

Hvor mye?
Er det sånn å forstå at de aller fleste nå bruker 10 % av vørter til kok, altså i mitt tilfelle ca. 4 liter?

Hva?
Ser det står skrevet både vørter og vann - hva har folket landet på er best?

Når?
Skal "humlesuppen" tilføres samtidig med resten av vørteren eller tilsetter dere dette som om dere skulle ha tørrhumlet?

Hvor lenge?
Skal "humlesuppen" stå i 30 min.? 60 min.? Hva gjør 30 min. som 60 min. ikke gjør og motsatt?

Temperatur?
Tror de aller fleste har landet på 80*C og nedover? Kanskje 70*C og nedover også?

Selv om det ikke virker sånn så har jeg forsøkt å finne svarene i tråden her først, men klarer ikke å finne én konkret måte å gjøre det på.
Kanskje er det fordi det ikke bare finnes én måte? Kanskje har ikke noen av parameterne noe å si? Kanskje vørter på 70*C i 30 min. i hele gjæringsperioden gir nøyaktig det samme resultatet som vann på 80*C i 60 min. kun de siste 3-4 dagene?

Noen av dere som har tatt i bruk dette som kan gi meg fasiten?
Jeg brygger som vanlig, og når vørter er klar, og forhåpentlig riktig OG, så kjøler jeg ned til ca. 75-80 grader, tapper 2 l over I en Erlenmeyerkolbe, resten av vørter kjøles videre, og går i gjæringskarr, så hiver jeg i hele mengden humle som er tenkt tørrhumling i Elenmeyerkolben. Setter kolben i vannbad (bruker Grainfather vannvarmeren min til dette) den holder vel temperaturen på ca. 74-78 grader. Etter en time kjøler jeg kolben med innhold til ca 20 grader, så helles alt over I gjæringkarr, tilsetter gjær og inn i gjæringskap. Tørrhumlen som nå et diphop er i gjæringskar under hele gjærigsforløpet. Jeg brygger 22-25 liter batcher (til gjæring). Du har større batcher, og har du 225 gram humle, så ville jeg tappet av 4 liter for den mengden. Jeg liker å bruke vørter isteden for vann, da har jeg kontroll på OG, som da blir uforandret, noe den ikke hadde blitt med vann.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp