Jeg gjorde det samme 26. april. 15 liter og ei pakke NEW-E. Ølet var en ESB. Satte den relativt kjølig - 16 grader - og da brukte den et godt døgn på å komme i gang.
Nåja, det bekymra meg ikke, sjøl om jeg er bortskjemt med korte lagtider når jeg setter ferskgjær fra startere. (Pilsen i forgårs, som blei satt på 9 grader, var i gang på kvelden
.) Deretter gikk det normalt for seg. Den gikk ned fra 1.053 til 1.020 på noen få dager, og jeg venta at den skulle gjøre seg helt ferdig ganske snart. Den sto ved sida av en APA som blei satt dagen etter på Imperial A31 Tartan (skotsk, "samme" som wlp028), og den gjør kort prosess. Jeg kunne antakelig ha flaska den etter 5-6 dager. Men NEW-E'en bremsa plutselig opp og begynte å oppføre seg som en av disse sære belgierne som holder på i det uendelige med å jobbe seg nedover i matfatet.
Nå er den nede på 1.014, og holder stadig på å dytte små diskrete gassbobler gjennom gjennom gjærlåsen sånn ca. hvert tredje sekund. Det er sånn infisert øl holder på, og jeg har greie anlegg for paranoia, så hver eneste boble fortoner seg mistenkelig for meg. Det er kanskje bare tull. Ølet har fremdeles litt restsødme, og utgjæringsprosenten er så langt på 73.
Dataarket sier 78%, så egentlig er det vel som forventa. Men jeg meska denne på 67 + 72, og sikta ikke mot veldig høy gjærbarhet, så den bør roe seg ned snart. Det er vel det som skremmer meg; at farten ikke ser ut til å avta.
Ølet smaker greit, men har en litt merkelig blomsteraktig aroma som jeg ikke har kjent før. Er det noe denne gjæren gjør, tru? Datarket sier at den produserer mye estere. Eller kan det være humla? Jeg brukte greie mengder EKG på 2 min før kokeslutt, og gjorde et opphold på 80 grader. Beskrivelsen
Hopslist gir, kan stemme:
It has an amazing aroma profile with lavender, spice, honey and notes of thyme. Flavor-wise it is earthy and mildly bittering with a sweet, silky, honey-like character. Lavender passer bra med det jeg kjenner, men jeg har aldri opplevd EKG sånn tidligere. (Men nå er det lenge sida jeg har brukt den, og jeg har kanskje ikke brukt den på den måten før.)
Nåja. Egentlig skulle jeg bare spørre om noen har erfaringer med denne gjæren som kan berolige meg
. Eller med EKG.
Jeg har tenkt på denne som en slektning av Wyeast 1318 London Ale III. Stemmer det? Produsenten anbefaler den bare til humlegrumstyper (aka NEIPA etc.), men jeg har tenkt at den egentlig må være en engelsk stamme som kan brukes til engelske øl på samme måten som 1318 og Verdant.
Forøvrig sier dataarket at det bare er å strø den rett i vørteren
: Pitch directly into the wort in the fermenter, at pitch rate of:
50 - 80g/hl of cool wort at 16-23°C / 61-73°F