Erfaringer med Fermoale/Fermolager

hva er galt med 34/70 ?
Jeg veit ikke hva Erik har mot 34/70, men @Kloakk formulerer det som antakelig er den viktigste "anklagen" mot den, her: https://forum.norbrygg.no/threads/erfaringer-med-fermoale-fermolager.45586/post-601808

Det stemmer veldig godt overens med hva Fermentis sjøl sier: https://fermentis.com/en/news/fermentation/rediscover-saflager-w-34-70/

Jeg lurer på om det ikke var Mitch Steele som sa i en podcast at w-34/70 (altså Fermentis' gjær) var en "arbeidshest" som "gjorde jobben uansett hva du ga den å gjøre". Det passer også bra, trur jeg.

Ut fra hva Fermolager'n har gjort så langt - ølet står fremdeles og gjærer, og driver og jobber seg ned under 1.020 - gir den også et veldig nøytralt preg, sammenligna med de lagergjærene jeg ellers har brukt i det siste; L25 Hygge, L26 Pilgrimage og L17 Harvest fra Imperial. Den lever opp til produsentens karakteristikk: https://www.aeb-group.com/en/fermolager-w-5206

Nå står Fermentis'en - en pose som gikk ut på dato for et halvt år sida, hvilket ikke ser ut til å ha hemma den noe særlig - og spinner på starter'n, og jeg setter vel brygget i løpet av de nærmeste dagene. Så finner jeg ut noe om hvor like/ulike de to 34/70'ene er - i mitt bryggeri, i alle fall.
 
Sist redigert:
Jeg syns den lager øl som er så kjedelig at jeg ikke har lyst til å drikke det.
I den (relativt nye) danske boka om pils, "Den Nøgne Øl", er det intervjua en god del av verdens beste profesjonelle pilsbryggere, og flere av dem bruker w-34/70. Jeg har ikke smakt disse ølene, men jeg tviler på at de er spesielt kjedelige.

Skal du ha morsommere pils i den forstand at den har særpreget sitt fra gjæren, skal du drikke norsk pils:). Norbryggs dommere -dommerkommiteen? - drakk/smakte seg nylig gjennom et utvalg av den, og konklusjonen var at det var gjæren som var hovedansvarlig for ølets karakter. Og så vidt jeg veit, bruker ikke norske bryggerier w-34/70, men holder seg med en eller annen urgammal husgjær. (E.C.Dahls kom visst til dem fra Danmark i 1944, og er vel nærmest for kveik å regne;). Og andre skal være enda eldre.)

Fortvil dog ikke; Fermentis sørger for dem som vil ha morsom gjær som gir mye smak, også: https://fermentis.com/en/product/saflager-e‑30/

Jeg har ikke noen mening om dette ennå, men får det snart, håper jeg. Og du har helt sikkert rett i at 34/70 gir lite preg til ølet - men en annen sak er om det betyr at ølet blir kjedelig. Det åpner vel opp for at malt og humle kan få større plass?

Fristende oppskrift å prøve: 80% pilsnermalt, 20% ris, kun bitterhumle, og da helst Magnum, og altså 34/70 som gjæringsansvarlig. Navn på ølet: Boooring!
 
Sist redigert:
I den (relativt nye) danske boka om pils, "Den Nøgne Øl", er det intervjua en god del av verdens beste profesjonelle pilsbryggere, og flere av dem bruker w-34/70. Jeg har ikke smakt disse ølene, men jeg tviler på at de er spesielt kjedelige.

Skal du ha morsommere pils i den forstand at den har særpreget sitt fra gjæren, skal du drikke norsk pils:). Norbryggs dommere -dommerkommiteen? - drakk/smakte seg nylig gjennom et utvalg av den, og konklusjonen var at det var gjæren som var hovedansvarlig for ølets karakter. Og så vidt jeg veit, bruker ikke norske bryggerier w-34/70, men holder seg med en eller annen urgammal husgjær. (E.C.Dahls kom visst til dem fra Danmark i 1944, og er vel nærmest for kveik å regne;). Og andre skal være enda eldre.)

Fortvil dog ikke; Fermentis sørger for dem som vil ha morsom gjær som gir mye smak, også: https://fermentis.com/en/product/saflager-e‑30/

Jeg har ikke noen mening om dette ennå, men får det snart, håper jeg. Og du har helt sikkert rett i at 34/70 gir lite preg til ølet - men en annen sak er om det betyr at ølet blir kjedelig. Det åpner vel opp for at malt og humle kan få større plass?

Fristende oppskrift å prøve: 80% pilsnermalt, 20% ris, kun bitterhumle, og da helst Magnum, og altså 34/70 som gjæringsansvarlig. Navn på ølet: Boooring!
Jeg har ikke brukt 34/70 mye, bare et par ganger (for hvor mange forsøk gidder man gi en gjær man ikke er tilfreds med?), men med lik oppskrift og prosess forøvrig syns jeg for eksempel L17 gir et langt mer interessant øl enn 34/70.
 
Fucking close to W… (34/70)
Kjærleik i ein gamal pram:). (Kjennes liksom litt tryggere enn det der kanadiske nasjonalstuntet:).)

Ølet brygga etter oppskrifta nedenfor her kom på 2.plass (eller 3.plass?) i NM i år i klasssen lys lager - som "internasjonal lager". Ikke helt ulik hva jeg skisserte nå, uten at jeg huska at jeg faktisk allerede hadde brygga den :p - med den lille forskjellen at jeg ikke brukte w-34/70. Hadde jeg gjort det, kunne den kanskje faktisk ha vunnet ;) !

Malt til 30 liter før tapping
4,0 kg Weyermanns extra pale premium pilsnermalt
0,8 kg flaka ris
0,2 kg syremalt
Humle
10 gr Perle 9% @ 60
30 gr Smaragd 6% @ 30
30 gr Smaragd 6% @ 5
Gjær
Imperial L25 Hygge
 
Fermolager W laget fin pils den, men litt tam når jeg smaker den ved siden av Kölschen gjæret med riktig dose Lallemand Köln. Av alle gjærsorter de skulle velge å slutte med.. Skal teste G03 Dieter i neste Kölsch som brygges i månedsskiftet eller så fort Strømmen får den inn fra leverandør. Brygger da 25 liter først, og kjører så drauflassen til å toppe opp gjæringstanken med.
 
Fermolager W laget fin pils den, men litt tam når jeg smaker den ved siden av Kölschen gjæret med riktig dose Lallemand Köln. Av alle gjærsorter de skulle velge å slutte med.. Skal teste G03 Dieter i neste Kölsch som brygges i månedsskiftet eller så fort Strømmen får den inn fra leverandør. Brygger da 25 liter først, og kjører så drauflassen til å toppe opp gjæringstanken med.
Eneste gjæren jeg har fått noe i nærheten av akseptabel Kølsch med, er WLP029:( - og "i nærheten av akseptable" er ikke godt nok. Jeg har gitt opp den øltypen. Når den er vellykka, er den veldig lik pils, så jeg er helt happy med å prøve å få til grei pils i stedet:). Når den ikke er vellykka har den alskens merkelige fruktige smaker - "vinøse estere".
 
Pitchet fermolager w ved knappe 16 grader, vannet mitt er ikke kaldere nå. Skal jeg teste gjæren på den temp eller stille skapet nedover mot 12-13C..?
 
Pitchet fermolager w ved knappe 16 grader, vannet mitt er ikke kaldere nå. Skal jeg teste gjæren på den temp eller stille skapet nedover mot 12-13C..?
Jeg har en pils stående på 15 grader - det er temperaturen på kjellergolvet nå - og skal jeg dømme etter prøven jeg tok, funker det fint. Men det er tynt grunnlag for å gi råd, og når du kan sette ned temperaturen, ser jeg ingen grunn til ikke å gjøre det. Bare ikke gjør det brått, så klart.
 
Har en pils, OG 1.049, stående i kjeller'n, der den holder stødige 15 grader. 23 liter, strødde i to poser Fermolager. Ikke noe oksygen, men ga den litt sinkoppløsning. Den har oppført seg veldig rolig, men har holdt stø kurs nedover. Ganske lang lagtid, og brukte 5 dager på å komme seg ned til 1.030. Da fjerna jeg brungjæren og ga den litt gjærnæring uten sink (Fermaid O). Nå, etter to ekstra dager, er den nede på 1.022, og klukker med samme rolige rytme.

Prøvene smaker veldig reint og godt. Og så er det ingen tegn til H2S, og det har jeg aldri opplevd med lagergjær. Sink ved gjæringsstart og gjærnæring et stykke uti prosessen har hjulpet en del tidligere, og ølet har blitt fint til slutt, men at det ikke lukter noe underveis i gjæringsprosessen, er nytt.

Med 15 grader er det vel ingen grunn til å sette den varmere for å renske ut diacetyl, så jeg lar den bare stå i ro til den er ferdig.
Da er denne klar for flasking - og har vel vært det noen dager, også. Har gjort seg ferdig på rundt 14 dager, altså, og det skal man ikke klage over. Gikk ned til 1.010, hvilket gir 79% utgjæring.

Prøven smaker, som den forrige, veldig reint og godt. (Ikke "reint" i betydninga "nøytralt", men i betydninga "fritt for usmaker".) Veldig svakt innslag av svovel, som kommer til å bli helt borte. Fortsetter denne å gjøre samme sympatiske inntrykk som den har gitt så langt, blir det en god pils:).

15 grader ser ut til å være en helt grei temperatur for denne gjæren. Produsenten sier det er ideelt å ligge på 10-12, men at 9-15 er i orden. Tviler på at det er så mye å hente på å gå ned til 12, men skal ikke felle noen endelig dom, ennå. Det frister forøvrig litt å prøve den på vanlig ale-temperatur, dvs. for meg å starte på 17, og la den gå opp til 20.

Like bak i løypa ligger en tvilling, brygga med Fermentis' w-34/70. Samme oppskrift, samme prosess. Det skal bli spennende å se om det blir noen forskjell.
 
Sist redigert:
Da er denne klar for flasking - og har vel vært det noen dager, også. Har gjort seg ferdig på rundt 14 dager, altså, og det skal man ikke klage over. Gikk ned til 1.010, hvilket gir 79% utgjæring.

Prøven smaker, som den forrige, veldig reint og godt. (Ikke "reint" i betydninga "nøytralt", men i betydninga "fritt for usmaker".) Veldig svakt innslag av svovel, som kommer til å bli helt borte. Fortsetter denne å gjøre samme sympatiske inntrykk som den har gitt så langt, blir det en god pils:).

15 grader ser ut til å være en helt grei temperatur for denne gjæren. Produsenten sier det er ideelt å ligge på 10-12, men at 9-15 er i orden. Tviler på at det er så mye å hente på å gå ned til 12, men skal ikke felle noen endelig dom, ennå. Det frister forøvrig litt å prøve den på vanlig ale-temperatur, dvs. for meg å starte på 17, og la den gå opp til 20.

Like bak i løypa ligger en tvilling, brygga med Fermentis' w-34/70. Samme oppskrift, samme prosess. Det skal bli spennende å se om det blir noen forskjell.
Måtte ta en prøve av tvillingen, også. Den er bare 8 dager gammel, og har gått fra 1.050 til 1.010, men det er fremdeles litt liv i gjærlåsen, så den graver seg antakelig et poeng eller to til nedover før den tar kvelden.

Samme opplevelse av smaksprøven. Disse kommer til å bli vanskelige å skille fra hverandre, trur jeg.

Det er en forskjell i prosessen mellom de to som kanskje er interessant: Fermolagern blei satt med to poser som jeg strødde rett i, mens jeg satte en starter på den ene posen med (utgått) Fermentisgjær. Gjærmengden trur jeg var ganske lik. Gjæringa kom mye saktere i gang med Fermolager'n, og den har vært langsommere. Det ser ikke ut til at det betyr noe for smaken, men likevel: Jeg er mer komfortabel med prosessen til den som starta med en starter. Jeg trur ikke det har noe med gjæren i seg sjøl å gjøre, og jeg kommer definitivt til å sette en starter også i framtida. (Billigere er det også:).)

Uansett så gjenbruker jeg jo gjær, så det er relativt sjelden jeg bruker ny gjær.
 
Sist redigert:
Nå er parallellbryggene med Fermolager og Fermentis' w-34/70 på flaske og rimelig greit karbonerte. Nokså like, og begge er - etter mine begreper - veldig gode. Muligens er Fermentis'en litt rundere i smaken, mens Fermolager'n har tydeligere bitterhet - hvis den beskrivelsen gir mening. Jeg vil ikke si at den ene er bedre enn den andre - og, @erikraude : Dette er definitivt ikke øl jeg opplever som kjedelige. Jeg sitter og er lykkelig over å slippe å drikke mer kjedelig øl fra norske industribryggerier ;) :p .
 
Nå er parallellbryggene med Fermolager og Fermentis' w-34/70 på flaske og rimelig greit karbonerte. Nokså like, og begge er - etter mine begreper - veldig gode. Muligens er Fermentis'en litt rundere i smaken, mens Fermolager'n har tydeligere bitterhet - hvis den beskrivelsen gir mening. Jeg vil ikke si at den ene er bedre enn den andre - og, @erikraude : Dette er definitivt ikke øl jeg opplever som kjedelige. Jeg sitter og er lykkelig over å slippe å drikke mer kjedelig øl fra norske industribryggerier ;) :p .
Bra for deg! :)
 
Tilbake
Topp