Erfaringer med Partyfat.

Hei.

Er det noe som har god erfaring med Beerkings 5L Partyfat?
Har prøvd flere ganger med flere typer øl, men sliter med å få nok kullsyre i øllet (hvirker som om det meste av kullsyra forsvinner idet det blir tappet).
På flaske blir øllet veldig bra, men begynner å bli lei av all vaskinga :eek:ppkast:

Jeg pleier å tappe ca 2 liter med det trykket som er er i fatet etter det har stått lagringstida si, så får jeg resten ut vha co2 patronen. Det beste resultatet jeg får er når jeg tapper svært forsiktig (slik at det bare sildrer), og holder glasset helt horisontalt.
Har også inntrykk av at temperaturen på øllet har litt å si (jo kaldere jo bedre).

Ser også ut som om enkelte av fatene har fått antydning til rust i hullet på toppen.. bekymrer meg litt..

Håper det er noen her som har bedre erfaring som kan komme med noen gode tips:)

Mvh
Emil
 
Kald øl skummer nok mindre ja. For å si det kort, disse fat er ikke konstruert for kullsyrenivået til en pils, tapperøret inni fatet blir for kort.
Jeg har en del slike fat men vil ikke bruke dem, det er rett og slett for dårlig til mitt opplegg, hvis de modifiseres da men det har ikke jeg prøvd ennå.
 
Da er det noe feil med tapperøret ditt. De skal ha en mekanisme for å redusere trykket, som regel ei stang inni røret, som reduserer gjennomstrømminga.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Hos meg er det et tynt rør for ølet inni et tykkere rør, dette er ikke tynt/langt nok for å få skumdempig på et skikkelig karbonert øl, sikkert nok for lavt karbonerte engelseke øl men dette er ikke et system det er noe å satse på mener nå jeg.
 
Oddvar Demmo skrev:
Hos meg er det et tynt rør for ølet inni et tykkere rør, dette er ikke tynt/langt nok for å få skumdempig på et skikkelig karbonert øl, sikkert nok for lavt karbonerte engelseke øl men dette er ikke et system det er noe å satse på mener nå jeg.

Jeg har ikke hatt problemer med skumdempning på godt karbonerte øl. Systemet er, tross alt, laget for tysk industripils.
 
Jeg og etpar kompiser spleiset på tilsammen 8 kegs og to tappekraner da vi første gang skulle starte med ølbrygging fra sett, og syntes i hvertfall da at dette fungerte helt utmerket. Vi var kanskje plaget med endel skum på enkelte øl, men ikke mer enn at vi fikk til å drikke det. Vi var fremdeles ganske ferske og mest bare overrasket over hvor godt hjemmebrygget øl kunne bli ;)

Fatene har ikke vært mye brukt i det siste, men for en uke siden tappet vi vår første 50-litersbatch, og da brukte vi noen fat for å redusere mengden flasker vi trengte. Jeg regner med vi skal tar knekken på minst ett neste helg, så jeg kan komme med en oppdatert status på dem da. Denne gangen er det en godt karbonert weizen, så om det går greit burde det meste gå greit.

Flaskene ble karbonert med i overkant av 8 gram per liter, mens på fatene brukte vi bare 4 gram per liter, 20 gram tilsammen, etter en anbefaling inne på forumet her.
 
Da ble første 5-litersfat tømt i helga, og det funket greit. Det ble, som jeg husker fra sist, en del skum ved tapping, spesielt til å begynne med, men etterhvert begynte vi å få dreisen på det. Med ikke for høyt trykk fra co2-patronen, og full åpning på kranen, fylling langs kanten av glasset først, så oppretting av glasset og fylling til toppen endte man opp med et glass med ca 50/50 øl og skum, som når det fikk stå noen minutter var et ca 2/3 fullt glass med øl.

Dette var som sagt et hveteøl som ble karbonert med 4 g sukker per liter, så det var som forventet noe mindre karbonert enn det vi har på flasker (med 8,4 g/l), men fremdeles et godt øl, og kjempekos å bare tappe seg et nytt glass når det var tomt :) Vi kommer nok til å fortsette med å bruke disse til noen brygg i tillegg til flasker, for å slippe å vaske så djevelsk mange flasker...

Man bør også tenke litt på holdbarheten til ølet. Når man først har begynt å tappe fra et slikt fat bør den tømmes i løpet av ikke altfor lang tid. En uke mener jeg å ha lest for lenge siden, da det ikke er helt 100% tett med tappekranen i. Dessuten bør man løfte opp tappekranen etpar cm slik at hullet i røret som slipper inn co2 kommer over troppen på fatet, for å unngå at trykket slipper ut den veien. Dette gjelder om man skal ha fatet stående noen dager til en uke halvfullt. Om man benytter den manuelle pumpen (som pumper inn luft, ikke co2), så bør man tømme fatet samme kveld.
 
Tilbake
Topp