Erfaringer med Whirlpool shovel

Hei.
Noen som kan dele sine erfaringer med bruk av whirlpool shovel?
Har en Speidel 50 plus og ser for meg at en slik kan hjelpe på nedkjølingstiden og samtidig samle den værste trubben i midten, og med det få mer "klart" vørter over på gjæringskaret :)


Whirlpool shovel.PNG
 
Hei.
Noen som kan dele sine erfaringer med bruk av whirlpool shovel?
Har en Speidel 50 plus og ser for meg at en slik kan hjelpe på nedkjølingstiden og samtidig samle den værste trubben i midten, og med det få mer "klart" vørter over på gjæringskaret :)


Vis vedlegget 55078
Det vil senke kjølingstida kraftig. Jeg brygger i en vanlig kjele, og sirkulerer med meskespaden, og det blir sikkert det samme i andre systemer med dyppkjøler.

Jeg tar ut dyppkjøleren og sirkulerer et par minutter etter at kjølinga er ferdig, og det bidrar til at jeg kan tappe noe mer klar vørter, siden du får en viss oppbygging av bunnfallet i en kjegle i sentrum av kjelen. Jeg er litt usikker på hvor stor effekten er, men er sikker på at den er der.
 
Jeg har aldri "fått til" whirlpool de få gangene jeg har prøvd - det blir uansett alltid liggende et jevnt lag med "fluff" i bunnen av kjelen.

Istedenfor lar jeg heller pumpa gå samtidig som jeg bruker dyppkjøleren for å kjøle ned raskere. (Pumpa slår seg på først når du kommer under ca. 85 grader.) Deretter lar jeg vørteren bunnfalle i 30-60 minutter før jeg overfører klar vørter til gjæringskaret.
 
Sist redigert:
Jeg har aldri "fått til" whirlpool de få gangene jeg har prøvd - det blir uansett alltid liggende et jevnt lag med "fluff" i bunnen av kjelen.

Istedenfor lar jeg heller pumpa gå samtidig som jeg bruker dyppkjøleren for å kjøle ned raskere. (Pumpa slår seg på først når du kommer under ca. 85 grader.) Deretter lar jeg vørteren bunnfalle i 30-60 minutter før jeg overfører klar vørter til gjæringskaret.
De gangene du har prøvd, er det ved hjelp av en slik "whirlpool shovel" eller manuelt med meskespade?

Jeg bruker ikke humlefilter eller humlepose under brygging så har aldri brukt pumpen under kjøling. Frykter den går tett rimelig raskt.
Hva er din erfaring der? Bruker du humlefilter/humlepose?
 
De gangene du har prøvd, er det ved hjelp av en slik "whirlpool shovel" eller manuelt med meskespade?

Jeg bruker ikke humlefilter eller humlepose under brygging så har aldri brukt pumpen under kjøling. Frykter den går tett rimelig raskt.
Hva er din erfaring der? Bruker du humlefilter/humlepose?
Jeg har bare brukt meskespade, men ser ikke noe behov for whirlpool i det hele tatt for min egen del, egentlig, da jeg har god erfaring med min nåværende praksis.

Jeg har aldri brukt humlefilter eller -pose. Hvis du skal ha humle i hopstand, vil jeg riktignok anbefale å pause pumpa akkurat i det du tilsetter humla, men ellers så takler pumpa det utmerket.
 
Brygger sjøl på både BM20 og BM50 og har som regel kjørt et par min wp med meskespade før jeg lar vørteren bunnfelle 30-60 min. Brygget både med og uten humlefilter i begge, men aldri opplevd tette pumper. Brygger i dag og kjører for morroskyld uten wp.. vørteren står i skrivende stund og bunnfeller..
 
Jeg har aldri "fått til" whirlpool de få gangene jeg har prøvd - det blir uansett alltid liggende et jevnt lag med "fluff" i bunnen av kjelen.

Istedenfor lar jeg heller pumpa gå samtidig som jeg bruker dyppkjøleren for å kjøle ned raskere. (Pumpa slår seg på først når du kommer under ca. 85 grader.) Deretter lar jeg vørteren bunnfalle i 30-60 minutter før jeg overfører klar vørter til gjæringskaret.
Nå brygger vel du i et fingerbøl;) - så effekten av wp blir sjølsagt ikke noe videre. I den 60-liter'n jeg bruker til kok har det effekt, men akkurat hvor mye mer klar vørter jeg får ut, er jeg som sagt usikker på. Kanskje så mye som en liter?
 
Med pumpene igang under nedkjøling, er det ikke vits med noen stor øvelse for å samle bunnfall med whirlpool. Jeg lar det bunnfelle i en time, og da er bunnfallet godt under åpningen til krana.
 
Synes jeg får god effekt av whirlpool med pumpe, og bruker det på alle brygg, også for å avkjøle raskere. Spesielt etter at jeg begynte å bruke trub stopper i kjelen får jeg samlet det meste.

PSX_20200519_093620.jpg
 
Tilbake
Topp