Erfaringer rundt fôrdunkbaserte bryggesett.

Hei! Har selvsagt sett litt rundt her på forumet, og sett en hel del bryggerier basert på fôrdunker fra labb. Samt at en jeg brygger med ,labber mye rundt på Chateau Neuf og har fått med seg at Kristianiastudentene kjører et lignende oppsett.

Men har ikke funnet så mange tilbakemeldinger om hvordan dette er i bruk.

Planen vår var å bygge tre kar, ett for å varme vann til mesking, ett meskekar og ett kar til koking. Det jeg er lurer mest på er hvordan folk mener at disse fungerer som meskekar? Jeg hadde i utgankgspunktet tenkt å rigge det opp med et Bazooka-filter, men skjønner at det kanskje vil lønne seg med en kombinasjon av slisset kobberrør og falsk bunn her.

Det som var planen var å ha et kar stående klart med varmt vann under hele bryggetiden, først til mesk, og så til utmesking. Skepsisen min her blir jo om det blir for stort varmetap i meskekaret, selv om vi skal isolere det med en glavadyne, eller om det vil fungere. Alternativ om det vil være en løsning å montere inn vannkokerelementer her også? Og hvordan fungerer det å sette humlefilter på slike løsninger? Vil det gå for fort tett, eller vil det gi et bedre restultat med tanke på trub og hot/coldbreaks.

Vi har en elektriker med på laget, som skulle forsøke å montere en eller annen form for trinnvis varmeregulator og temperaturmåler på herligeten også.

Hvis noen har lyst til å dele opplevelsene sine med sine lignende oppsett, så hadde det i alle fall vært supert. Tror jeg skal ha gått gjennom de fleste trådene om det her på forumet, men vet jo aldri.

Hei. Jeg har bestilt ny HLT nå, men jeg brukte Labb-dunk med vannkokeelement, kran og pid-styring. Denne var isolert med Biltema sine motormatter og holdt temp meget bra.
Jeg har brukt min labbdunk som meskekar to ganger med bazooka, og det fungerte fint. Måtte renne av en delt før det ble klar vørter. Bryggmaker sin silbunn passer i labben. www.bryggmaker.no

Her er noen bilder fra min HLT
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,9969.0.html http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,13083.0.html

Labb med silbunn fra bryggmaker
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,10197.msg96131.html#msg96131

Jeg tror det kan bli aktuelt ut å bestille en slik silbunn fra bryggmaker. Hvordan hadde du elementene montert i din Labbdunk mtp. at du benyttet den som meskekar? Var det ingen problemer med at det brant seg fast? Frykten for at det skal brenne seg fast er en av grunnene til at jeg vurderer eget kar til koking av vann for mesking og vasking.

Prøver også å holde dette "rimelig lavbudsjett" da planen er å få en Speidel i hus, så fort økonomien tillater det. Det tok ikke mange ekstraktbrygg før allgraintrangen kom snikende.

Utrolig lekkert oppsett, for øvrig! :)

Det er opprinnelig ment som kokekar, men fant ut at det var uaktuelt å koke 40 liter vørter på badet uten avtrekk. Jeg brukte kun elementene til å varme opp til innmesk før jeg hadde knust malt oppi. Jeg traff godt, og varmetapet var 1 grad ned på en time, noe som er ganske ålreit.
De er montert i siden, ca 5cm fra bunn.

Og takk for det:)

Vedlegg

• 2012-03-20 16.56.15.jpg
    2012-03-20 16.56.15.jpg
    202 KB · Sett: 358
forresten så varmet jeg skyllevann i en 14liter kjele på kjøkkenet. Jeg ville nok latt meskekaret ha silbunn, kran og isolasjon. Vanntanken kan ha vannkokerelement og kran (evt isolasjon). Om dere vil kjøre tempstyring så sjekk ut PID, STC1000 el.

Det høres ikke så dumt ut, takker for gode tips! Planen var å isolere meskekaret veldig godt, og ha vann til innmesk på en grad eller to for mye i det øverste karet. Så helle det hele over, og varme opp en ny runde vann til skylling.

Kran og isolasjon blir det nok på alle karene, tenker jeg. Vi har god tilgjengelighet på glava. Når det kommer til kjøling var planen å bygge en spiralkjøler selv, eventuelt å investere i en ordentlig god platekjøler. Vi er 3/4 mann som holder på, så kostnadene fordeles greit.

Som du sier så tror jeg det svir seg om kornet ligger tett rundt varmekilden... Det kan være et poeng å resirkulere med pumpe. Eller for å varme opp meskevannet.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Tilbake
Topp