Erstatning til cream of tartar?

Heisann. Jeg skal prøve meg på ingefærøl og har funnet en oppskrift jeg tror skal funke. Men den er engelsk og krever noe som heter "cream of tartar". Det er kremotartari på norsk og er salt av vinsyre. Det skal stå for å lage kullsyre. Noen her som vet om en erstatning til denne?

Kan enten bruke vanlig (øl)gjær, evt kan du dyrke fram en kultur fra ingefærbiter, som inneholder vilgjær og bakterier.

Method
Dice a tablespoon of fresh ginger root into small cubes and place this into a sterilised jam jar three quarters full of dechlorinated or mineral water.
Add two teaspoons of white sugar.
Cover the top of the jar with some muslin to allow air flow but protect from debris or insects falling into the jar.
Leave the jar in an exposed place at room temperature, e.g. a kitchen shelf.
Every day for about a week add two teaspoons of sugar and two teaspoons of fresh diced ginger root.
If after one week the mixture is frothy with a pleasant odour it is ready to use. If it is mouldy discard it and start at the beginning again.
https://delishably.com/beverages/How-to-Grow-Your-Own-Ginger-Beer-Plant

Cream of tartar kan kjøpes på apoteket.

Finner du en svært velassortert dagligvare, kan du også finne det der fra dr. Øtker. Har ikke sett.det i Norge, men enkelte steder i Sverige.

Tilbake
Topp