Estimere forventet FG

Tariq

Norbrygg-medlem
Hvordan estimerer man FG basert på OG? Jeg har satt en sider på eplesaft med OG 1.065, nå er den på 1.014 men er fortsatt veldig søt. Gjær er WLP002, English ale yeast.

Tommelfingerregel for øl som riktig nok er ganske unøyaktig: FG =1/4 x OG. Cider, aner ikke, men den skal normalt mye lengre ned. Gjerne under 1000

Det er egentlig høvelig vanskelig, og det krever mye erfaring. Ting man må ta hensyn til er gjærhelse og pitchingrate, oksygen i vørter, mesketemperatur og mengden spesialmalt.

Man vet vel egentlig først hva man kan forvente når man 1: har brygget samme oppskrift flere ganger, 2: har full kontroll over bryggedagen helt fra innmesk til tapping i gjæringskar, 3: kjenner gjæret og har konsistent pitchrate og gjærhelse.
Noe jeg har glemt?
Beersmith gjør estimat av antatt fg, og det har ofte landet "in the ball park",

jeg trodde det var slik:

Søk opp gjæren du har brukt på siden til produsenten. Så finner du Attenuation. Dette tallet forteller deg hvor mange prosent av din OG som antas å gjære bort.
For wlp002 er det 63-70% Så da regner vi:
65(OG)*65(Attenuation) / 100 = 42,25

65(OG) - 42,25 = 22,75

Dette treffer mye lavere enn det du har fått til, men kanskje du har hatt i mye gjær i forhold til utregning av attenuation?

et annet eksempel er en IPA jeg har brygget som hadde en 65OG og ble gjæret med WLP001
65(OG)*77(Attenuation) / 100 = 50.05

65(OG) - 50,05 = 14,95

Jeg målte FG til 14 så da stemte det greit.

Jeg er en relativt fersk brygger så det Mulig jeg har misforstått noe elementært her, men jeg trodde det var slik. Vil vel anta at mengdeforhold mellom vørter og gjær er viktig her. Har desverre ingen formel for å beregne dette... men hvis noen har, så del gjerne :)

Sist redigert:
jeg trodde det var slik:

Søk opp gjæren du har brukt på siden til produsenten. Så finner du Attenuation. Dette tallet forteller deg hvor mange prosent av din OG som antas å gjære bort.
For wlp002 er det 63-70% Så da regner vi:
65(OG)*65(Attenuation) / 100 = 42,25

65(OG) - 42,25 = 22,75

Jeg er en relativt fersk brygger så det Mulig jeg har misforstått noe elementært her, men jeg trodde det var slik. Vil vel anta at mengdeforhold mellom vørter og gjær er viktig her. Har desverre ingen formel for å beregne dette... men hvis noen har, så del gjerne :)

Du tar absolutt ikke feil. Men dette er bare en faktor av mange, men med standard pitch standard mesk standard alt, så er det en ballpark.

F.eks hvis du mesker lavere, og lengre så får du flere enkle sukkerarter, så da får du høyere attenuasjon. Høyere og kortere gir deg omvendt resultat. Lite oksygen vs "nok" oksygen, antall celler du pitcher osv har også innvirkning.

Tilbake
Topp