Et par spørsmål om partiskylling

Hei.

Da har jeg fått meg kjøleboks, og lagt biab-sekken på hylla. Og etter et forsøk tror jeg at sekken kommer til å ligge på hylla en stund, og kjøleboksen er den som kommer til å brukes. Litt mer utstyr og vasking, men mindre søl og bedre utbytte.

Men noen spørsmål dukket opp:

1. En av grunnene til å førsøke kjøleboks var å få ned mengden trub. Men det virker som om det ble ganske mye trub denne gangen også. Jeg har en corona-mølle, og det virker som om denne kanskje lager i overkant mye mel. Er det dette som kan være årsaken til truben?

2. Når jeg bruker Beersmith for å regne ut vannmengder, så får jeg innmesk 14 l, første skylling 5 liter, andre skylling 14 liter. Hva er grunnen til at Beersmith ber meg om å bruke så lite vann på første skyllingen? Det er jo mer logisk å tenke 9 liter x 2 eller så?

3. Bortsett fra noe bedre utbytte, hva er fordelen med kontinuerlig skylliing fremfor paritskylling? Det virker jo som om det er ganske mye mer pes, og det må da være en grunn til at folk bruker det mer enn besparelse av noen hundre gram malt?
 
1. Kommer vell ann på hvor mye man resirkulerer vørteren før man tapper av.
2. Hvet ikke...noen andre som har bedre svar her. Jag har vanligvis bare skylt i 2 omganger med havlparten av skyllevannet.
3. Jeg kontinuerlig skyller fordi det tar kortere tid og mindre trub. Ellers har utbyttet blitt noe bedre på kontinuerlig skylling. Men ikke så mye at jeg hadde brydd meg.
 
Eirik Indregård skrev:
2. Når jeg bruker Beersmith for å regne ut vannmengder, så får jeg innmesk 14 l, første skylling 5 liter, andre skylling 14 liter. Hva er grunnen til at Beersmith ber meg om å bruke så lite vann på første skyllingen? Det er jo mer logisk å tenke 9 liter x 2 eller så?

Du må huke av for "drain mash tun before sparging" og "Use equal batch sizes" (mener jeg det var)  for å fordele skyllevannet.
 
Tilbake
Topp