Et par spørsmål om tilføring av ren oksygen

1. Når jeg kjøpte oksygenflaske og diverse tilbehør sa han i bryggebutikken at man ikke kunne tilsette for mye oksygen i vørteren, da dette ville komme ut gjennom gjærlåsen uansett. Stemmer dette? Ble litt skeptisk etter at jeg leste litt rundt omkring. Men han sa også at å kjøre på i ca 1 min var passe.

2. Når tilsetter dere oksygen i vørteren? Før eller etter dere har pitchet gjær?
 
1. De fleste gjærtyper i normale øltyper har det optimalt med 12 ppm oksygen i vørteren. Forsøksbasert vil 1 min med 1 bar gi 12 ppm i 5 gallons vørter (ca 20 liter).
2. Tror jeg ikke har noe betydning. Oksygen stimulerer til celledeling slik at det blir mer gjær til å fortære sukkeret.
3. Les deg litt opp på HMS vedrørende ren oksygen, ref eksplosjonsfare/brannfare
4. Blås diffusjonssteinen ren i vann/starsan når du er ferdig, slik at ikke vørteren tørker inn i de små porene.
 
Du bør ikke ha i mer oksygen enn nødvendig. For mye oksygen bidrar til fuselproduksjon. (White og Zainasheff: "Yeast", s.105)
 
For nerdene.
Her er en omregningstabell og hvordan utregningen ser ut

Oksygen
10 ppm = 10 mg/liter = 7 ml/liter
12 ppm = 12 mg/liter = 8,4 ml/liter
14 ppm = 14 mg/liter = 9,8 ml/liter
16 ppm = 16 mg/liter = 11,2 ml/liter

Eksempel 20 liters batch
20L * 10 mg/liter = 200 mg = 0,2 gram
Oksygen veier 32 gram / mole
0,2 / 32 = 0,00625 moles (i 0,2 gram oksygen)
1 mole (ideell gass) = 22,4 liter
22,4 * 0,00625 moles = 0,14 liter
Dvs 0,14 liter oksygen i 20 L vørter
0,14 L = 140 ml
7 ml / liter
 
Auda! Kjørte full pupp i rundt 2,5min:confused: får skaffe meg et flowmeter eller lignende

Gjort er gjort, og spist er spist - og jeg skal ikke si at du nå helt sikkert er på vei til ei fuselbombe. Men jeg er interessert i å høre hvordan det gikk, fordi jeg mener jeg sjøl kanskje har fått en del fusel pga. for ivrig oksygenering tidligere.

Hør deg for litt om flowmetere før du kjøper. Jeg har et som jeg i sin tid kjøpte på Bryggeland, og det er verdiløst, så jeg tilsetter oksygen etter gehør nå. Jeg ser på det skummet som danner seg, og når det er passe tjukt, stopper jeg. Virker som om det fungerer. (Er klar over at ikke alle vørtere vil oppføre seg likt.)
 
Gjort er gjort, og spist er spist - og jeg skal ikke si at du nå helt sikkert er på vei til ei fuselbombe. Men jeg er interessert i å høre hvordan det gikk, fordi jeg mener jeg sjøl kanskje har fått en del fusel pga. for ivrig oksygenering tidligere.

Hør deg for litt om flowmetere før du kjøper. Jeg har et som jeg i sin tid kjøpte på Bryggeland, og det er verdiløst, så jeg tilsetter oksygen etter gehør nå. Jeg ser på det skummet som danner seg, og når det er passe tjukt, stopper jeg. Virker som om det fungerer. (Er klar over at ikke alle vørtere vil oppføre seg likt.)
Kommer tilbake til hvordan det gikk når det skal smakes på. Men hvordan merker man fusel? Smaker det noe spesielt?
 
Angående mengde oksygen er det også slik at OG spiller inn på behov for oksygen. Slik jeg har forstått det i hvert fall fra Yeast. Høy OG krever mer (lenger tilsetning) enn øl med lav OG. Volum har vel også noe å si.

Om man tilsetter oksygen før eller etter pitch spiller nada rolle så lenge man gjør det ene i relasjon til det andre.
 
Forsøk å holde tempen i den nedre del av gjærens temperaturområde da dette begrenser mulighet for fusel.
Nå har det ene brygget som er en hvete IPA stått til gjæring i 9 dager, og det andre har stått i 4 dager. Burde jeg senke temperaturen den gjenværende tiden eller er løpet kjørt med tanke på å senke temperaturen?
 
Løpet er trolig kjørt med tanke på fusel.
Stormgjæringa er vel over nå og da er det kommet så langt at man istedenfor å senke temperaturen
så holdes den like høyt eller en grad eller to høyere.
Man ønsker normalt ikke å ha temperaturfall under gjæringsforløpet.
 
nei, løpet er kjørt. hvilken temp står de på?
Dette er all grain sett fra brygg selv så har bare fulgt oppskriften der. Den ene står på 20 grader og den andre på 21 grader. Begge med isolerte følere på siden av dunken.

IPA'en som har stått i 9 dager tok jeg en liten smak på i går. Den både luktet og smakte helt ok, men masse smak og lukt av humle. Litt vel bitter var den men min erfaring er at dette roer seg litt etterhvert som den får stått litt på flaske. Kan jo hende jeg har griseflaks o_O
 
Sist redigert:
Noen som har en formel som tar OG og volum i betraktning for å regne ut mengde oksygen?
 
Noen som har en formel som tar OG og volum i betraktning for å regne ut mengde oksygen?

Jeg har ingen formel, men tommelfingerregelen er vel 1 liter per minutt i ett minutt på en 19 liters batch med OG på 1.070, ref. Yeast. Jeg justerer ut fra det. For øl med OG på rundt 1.055 f. eks. tilfører jeg oksygen i 45 sekunder, osv. Tar det litt på "feelingen" og det har i hvert fall fungert fint for meg :)
 
Angående fuselløpet, så kjøres det ganske tidlig i fermenteringsprosessen. I ryddefasen og under lagring skjer det en viss omdanning (kan ikke kjemien), som runder av de marinerte bildekkene noe, så et øl med moderat med fusel kan ende opp som drikkelig.

Mengden oksygen som trengs må justeres i forhold til den gjærmengden du bruker/den OG'en du har, ja. Høyere OG => mer gjær, så de følges jo ad. Så det som er for mye for et svakere øl, kan være helt riktig for et sterkt øl.

Til det med oksygen og tid: Hvis du ikke beveger slange og stein rundt mens du oksygenerer, vil mye forsvinne rett opp, tror jeg, uten å bli absorbert. Verdt å tenke på.
 
Tilbake
Topp