Et par spørsmål om tilføring av ren oksygen

Gjort er gjort, og spist er spist - og jeg skal ikke si at du nå helt sikkert er på vei til ei fuselbombe. Men jeg er interessert i å høre hvordan det gikk, fordi jeg mener jeg sjøl kanskje har fått en del fusel pga. for ivrig oksygenering tidligere.

Hør deg for litt om flowmetere før du kjøper. Jeg har et som jeg i sin tid kjøpte på Bryggeland, og det er verdiløst, så jeg tilsetter oksygen etter gehør nå. Jeg ser på det skummet som danner seg, og når det er passe tjukt, stopper jeg. Virker som om det fungerer. (Er klar over at ikke alle vørtere vil oppføre seg likt.)

Da har jeg tatt en prøvesmak på det første brygget! Jeg må si jeg ble positivt overrasket med tanke på utgangspunktet. Ja det er nok noen usmaker der, men nå har det jo bare stått et par dager kjølig etter karbonering. MEN det jeg stusset litt på var fargen på denne. Den ble veldig mye mørkere enn det oppskriften oppga.Nøttebrun ish. Kan dette være pga min litt vell overivrige tilførsel av oksygen?
 
Hvis du ikke har tilført okysgen etter gjæringen er ferdig er ikke det synderen for mørkere farge. Det kan være feil mengde mørkt malt i oppskriften eller lang koketid som har gjort det.

Hvis du leter etter usmaker i ølet ditt finner du sikkert alltid noe, enten av placebo type eller skikkelig type, men jeg anbefaler og nyte ølet som det er og gi blaffen i å overtenke dette noe mer. :)
 
Hvis du ikke har tilført okysgen etter gjæringen er ferdig er ikke det synderen for mørkere farge. Det kan være feil mengde mørkt malt i oppskriften eller lang koketid som har gjort det.

Hvis du leter etter usmaker i ølet ditt finner du sikkert alltid noe, enten av placebo type eller skikkelig type, men jeg anbefaler og nyte ølet som det er og gi blaffen i å overtenke dette noe mer. :)
Det skal jeg så absolutt gjøre :)
 
Tilbake
Topp