Etiketter/Labels Hva brukes?

Jeg har nå akkurat flasket mitt første brygg, og ser nå et behov for å få merket flasken.
Hvorden gjøres dette normalt? Finnes det et program eller skjema som er vanlig å bruke til å lage etiketter?
Og hvilken info pleier man å ha med?  Jeg er mer opptatt av å få laget en informativ etikett, en av å ha bilder og logoer på den.

Et fint triks er å lime på etikettene med melk. Man må være litt fintfølende når man limer på -for å unngå at papiret blir bløtt på framsiden, men det er en velsignelse når de skal av igjen. Settes/legges i bløt i et kvarter -job done!

Leif T skrev:
Et fint triks er å lime på etikettene med melk. Man må være litt fintfølende når man limer på -for å unngå at papiret blir bløtt på framsiden, men det er en velsignelse når de skal av igjen. Settes/legges i bløt i et kvarter -job done!

Må man bløtlegge hele etiketten eller er det nok å stryke på melk med en fuktig svamp?
Tenker da på at blekket kan flyte utover.

Dumt spørsmål, men merker man noe til melklukt?  :jaha:

Lagde meg etikett med en Illustrator tutorial i går, fornøyd  ;D

6865472721_6778d22293.jpg

Hvis du har tilgang på en laserprinter så slipper du å tenke på at blekket skal renne utover. Jeg hiver hele bunken med etiketter i ei skål skummetmelk når jeg etiketterer.

Bruker vanlig 80 gr printerpapir. Etter tips her inne legger jeg en vanlig oppvaskesvamp på en flat tallerken og har rikelig med melk på. Så stryker jeg baksiden av hver etikett over svampen som ligger på tallerkenen.

Går fort og greit og lite søl. Aldri kjent noen melkelukt. Etiketten sitter godt og går av igjen bare ved å holde den under rennende kaldt vann og trekke/skubbe den av med hånden.

Notatblokk-ark, pelifix og tusj ;p

Vedlegg

• 429657_10150664822396665_511186664_9046214_1613055713_n.jpg
    429657_10150664822396665_511186664_9046214_1613055713_n.jpg
    11,2 KB · Sett: 1.307
Jeg bruker bare photoshop også skriver jeg ut på laserprinter, da slipper man å tenke på å dra utover blekk.

Bruker også melk :)

Noe dritt å klippe ut alle, men det er verdt det når alle har fått etikett :)

Stål-linjal fra biltema og stanley-kniv med nytt blad på en plast-fjøl gjør det lettere enn å bruke saks, synes jeg i hvertfall :)

Jeg kjøpte en billig papirkutter, rundt hundrelappen, med den går det fort å kutte etiketter fra A4 ark.
Brukte saks første gang, men det tok lang tid med et femtitalls flasker.

Lar det ofte være en ensfarget kant rundt etikettene når jeg printer dem sånn at jeg har noen millimeter margin å gå på med kuttingen.

Hans-Martin skrev:
Jeg har nå akkurat flasket mitt første brygg, og ser nå et behov for å få merket flasken.
Hvorden gjøres dette normalt? Finnes det et program eller skjema som er vanlig å bruke til å lage etiketter?
Og hvilken info pleier man å ha med?  Jeg er mer opptatt av å få laget en informativ etikett, en av å ha bilder og logoer på den.

Var utgangs punktet mitt for etiketter også, har prøvd meg fram med papirkutter og melk. Syntes det var tungvint og tidkrevende, kom over etiketter fra blekkskriveren.no (varianten med spesiallim) de har i forskjellige størrelser. Selv valgte jeg varianten med 18 varianter pr. ark. Lagde et par maler hvor jeg bare søker opp og erstatter informasjon jeg ønsker og endre. Slik at jeg kan endre f.eks ABV 6.7% til ABV 7.7% på alle etikettene på en gang.

Legger ved malene mine (tilpasset min printer mulig det må endres hvis du ønsker å bruke de) 1 side_Dobbel Ctrl h etikett må klippes til for å få 36 pr ark

Edit: trykket feil før jeg var ferdig med innlegg

Vedlegg

• 1 side_Dobbel Ctrl h etikett.odt
    13,7 KB · Sett: 251
  • 1 side_Ctrl h etikett.odt
    14,2 KB · Sett: 133
Tilbake
Topp