etiketter!

Jeg gjør det ekstremt enkelt, men det blir ganske fint og reint (synes jeg, da). Bruker bare tabellfunksjonen i Open Office. Fire rader: Bryggerinavn i den øverste, navn på ølet, gjerne med farvet bakgrunn som passer til øltypen, i den neste. Rad tre inneholder oppskriften, og den siste OG/FG og ABV. To spalter, med tre etiketter i hver spalte. Laserprinter, vanlig hvitt papir, papirkutter og melk i skål. (Må holde katten unna!). Jeg stryker bare etiketten på med ei fuktig fille etter å ha "hengt den på" flaska. Dette går rimelig fort etter hvert.
 
Sist redigert:
Her bruker jeg photoshop til å lage etiketter, men både paint og word kan gjøre jobben også.
Deretter skriver jeg ut 6 stk på hvert a4-ark og klipper de fra hverandre. Skriver ut på laserskriver.
Limer på med melk. Bruker en klut som jeg dypper i melk og stryker over etiketten.
Superenkelt, lite søl og lett å få av i lunka vann.
 
Blekkskriver er ikke egnet til 'finprint', så du bør skrive på laser. Jeg har fått spesialdesignet en etikettmal som jeg bytter bilde og tekst på, skriver ut, 8 etiketter pr ark, kutter 4 ark i slengen på papirkutter. Legger etikettene med baksiden opp på en plate, ca 6 om gangen, sprayer med melk og klasker på flaskene. Går relativt kjapt, og blåser i om en og annen ikke sitter helt 'perfekt'


Vet jeg ikke hva du nå legger i "finprint", men normalt sett så gir en blekkskriver bedre kvalitet på ting enn det man vil få ut på en laser, det finnes dog untak. Og noen ark/etiketter blir tilnærmet vannfast også så skal ikke kimse av blekkskrivern :)
 
Jeg brukte melk en stund og ble lei. Bytta til limstift (scotch) og det funker bedre for meg. Blør ikke gjennom, sitter godt og kan skylles lett av. Også slipper man å pensle det på og holde i 30 sek for hver etikett.

Selv om lim-stift sikkert er bra, så må jeg bare si fra om at dette kan være litt misvisende.
Melk blør ikke gjennom, trenger ikke pensles og man trenger ikke holde i 30 sek.
Vi bruker under 10 minutter på å sette på etikettene på en kasse (24 stk).

Jeg gjør det slik:
-ta en tallerken eller lignende stor flate med kant (for eksempel utsiden av lokket på en gjæringsbøtte)
-Søl litt melk i midten. - du lærer fort hva som er riktig mengde. Det beste er når etiketten så vidt blir fuktig på baksiden
-Når du jobber så gnis melken ut fra midten av tallerkenen slik at det legger seg en tynn film utover.
-Legg etiketten ned i melken.
-Fest etiketten på flasken. - dersom det renner melk så er det ok, men det betyr at du bruker for mye melk.
-Du trenger ikke holde fast etiketten.
 
Eg bruker blekkskriver med 80 gram ark og limer på med mjølk. Det er billig, fungerer fint og sitter på til neste tapping.

Med andre ord, det er godt nok.
 
Eventuelt så koster det 5$ å signe opp. Da kan du laste opp bilder og bruke den fult ut. En billig penge spør du meg. Ikke noe tidsbegrensning.

jeg signet opp og betalte forrige uke, men har fortsatt ikke fått noe passord til siden, har sendt 3 mails og henvendt meg på FB siden, men har ikke fått noen tilbakemelding... virker ikke seriøs den betalingsdelen, men skal man ikke ha bilder er det sikkert bare å kjøre på.
 
Lager etikett i Word, 6 stk pr. A4-ark og printer på vanlig kopipapir med laserprinter.
Melk er genialt: Tar bare litt melk i en skål og dypper hele etiketten i melka og setter på flaske. Når jeg har gjort dette på ca 20 flasker skyller jeg av overflødig melk under springen og tørker lett av med et koppehåndkle. Ferdig. Bare ikke tørk for mye, da går papiret i stykker. Sitter godt, og samtidig lett å få av igjen i vann.
Har prøvd med tykkere og blankere papir også. Det ble kanskje litt mer fancy, men mer arbeid å få av.
 
Man kan legge inn etiketter i word også. Ligger maler til de aller fleste typer etiketter, i tillegg til custom etiketter.
 
Liten hvit klistrelapp fra Clas Ohlson. Står hva som er i flaska (eller fatet). Når flasken er drukket opp skylles den godt i varmt vann og puttes i en IKEA-boks. Når den skal brukes på nytt limer jeg en lik lapp over den forrige. Low tech, lite estetisk, men det funker.

(merker jeg blir mer og mer glad i cornelisfat...)
 
Bruker et vegglim for tørre rom,kan faktisk stryke på flaska,legge på etiketten og tørke av overflødig lim.
Veldig lett å få av med varmvann.
 
Brukte Gummi Arabicum i min forrige bryggeperiode for 30 år sidan. Kjøpte på apoteket i litersflasker. Anar ikkje om det finns enno. Pensla på med pensel. Veldig enkelt å fjerne etterpå ved bløtlegging. Gummi Arabicum er det som er bakpå frimerker ein må slikke på bl.a.
 
jeg signet opp og betalte forrige uke, men har fortsatt ikke fått noe passord til siden, har sendt 3 mails og henvendt meg på FB siden, men har ikke fått noen tilbakemelding... virker ikke seriøs den betalingsdelen, men skal man ikke ha bilder er det sikkert bare å kjøre på.

Fikk svar i dag og det ordnet seg :)
 
Tilbake
Topp