Ett annerledes julebrygg

Har så lyst å prøve å lage ett annerledes juleøl.
Sitter å tenker å brygge en Red Ale men legge til nellik og appelsiner.
Men er så usikker på hvilken type Red Ale jeg skal bruke.

Er det noen som har noen innspill eller tips ? :)
 
Hva med å brygge Gahr's Amber Christmas;
https://m.bryggselv.no/råvarer/ølsett/Allgrain/Amber-Christmas-Gahr-edition102292-p0000019528
og legge til nellik (vet Gahr blir fornøyd da!) og appelsin.
30g appelsinskall og 3g nellik de siste 5 min av kok på en 25 liters batch kan fungere.
Nå har jeg planer om å brygge en Amber Christmas i morgen, som skal drikkes til jul. Dette blir mitt første brygg noensinne, så jeg er nokså spent. Appelsin og nellik høres dog ut som noe som virkelig kan gjøre det ekstra "julevennlig". Er det dumt å prøve dette når det er mitt første brygg? Tar jeg i så fall bare og skreller appelsin og deler skallet i mindre biter, eller bør jeg rive det med et riv-/zestjern uten å få med det hvite i skallet?
 
Synes du skal bare kjøre på.
Brygget det i går, men droppet nellik siden jeg ikke hadde kjøpt det.
Men lukta sinnsykt godt i kjelen hvert fall ;)
La i appelsinen når det var 10 minutter igjen på koketiden
 
Appelsin og nellik høres dog ut som noe som virkelig kan gjøre det ekstra "julevennlig". Er det dumt å prøve dette når det er mitt første brygg? Tar jeg i så fall bare og skreller appelsin og deler skallet i mindre biter, eller bør jeg rive det med et riv-/zestjern uten å få med det hvite i skallet?

Hør FOR ALL DEL VestKast sin episode 4 om juleøl, FØRST!.
De snakker mye om appelsin og nellik. Og slik jeg forstår det, så skal det mye MINDRE mengder til av de ingrediensene en man har lyst til å tro.
Så ikke risiker å ødelegge første brygg pga. feil mengde av ingredienser.
Hør podkasten.
http://spacekraft.no/vestkast/episode-4/
 
Off, begynner å bli litt bekymret for de 70(!) grammene med appelsinskall vi hadde i en porter her en dag. Crap.

Sånn går det når vi får smarte ideer....
 
De fortalt på bryggselv at siden nemlig har såpass kraftig smak og lukt så er er det ikke så lurt å ha det oppi så lenge.
Maks 5 min.
 
Sist redigert:
Nå har jeg planer om å brygge en Amber Christmas i morgen, som skal drikkes til jul. Dette blir mitt første brygg noensinne, så jeg er nokså spent. Appelsin og nellik høres dog ut som noe som virkelig kan gjøre det ekstra "julevennlig". Er det dumt å prøve dette når det er mitt første brygg? Tar jeg i så fall bare og skreller appelsin og deler skallet i mindre biter, eller bør jeg rive det med et riv-/zestjern uten å få med det hvite i skallet?
Ikkje ta med det kvite på skalet, viss du ikkje vil ha ein sær bitter smak.
 
Nå er jeg stort sett ferdig med brygget, men oppdaget etter at jeg ble halvferdig med kjølingen at jeg hadde glemt å ha i appelsinskall og nellik... Går det å ta noe av vørteren (før gjæren tilsettes) og koke opp sammen med appelsinskall og nellik, for så å tømme oppi resten av vørteren?
 
Du kan også bare koke det i vann (trekke det som en te en times tid) Kjøl ned og tilsett ølet. Da kan du også smake på det før tilsetningen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Brygget Bakke Brygg sin Juleale 2015 på søndag, og på slutten av oppskriften så er det forslag om 30 g tørket søt appelsinskall, 5 g tørket ingefærrot, og 5 g kanelstang.
Jeg fulgte forslaget, og er spent på resultatet da jeg aldri har smakt øl med disse tilsetningene (så vidt jeg vet). Alt kjøpt på Bakke Brygg.
Krydderet kokte i de siste 5 minuttene.
 
Skal tappe samme sort til uka.Vi droppet kanelstanga,litt skeptisk til grautsmak,men blir veldi spennende å smake lell!
Blir uansett en mørk og sterk juleøl,bikker over 7%
 
Off, begynner å bli litt bekymret for de 70(!) grammene med appelsinskall vi hadde i en porter her en dag. Crap.

Sånn går det når vi får smarte ideer....

Sitter å sampler denne nå, og jeg syns rett og slett det var lite appelsin-aroma i denne porteren jeg.
Skal sies at jeg er bittelitt snufsen, så sansene er nok ikke helt på topp, men hadde forventet det helvete når vi doblet/triplet anbefalt mengde... o_O
 
Tilbake
Topp