Etterfylle vann i kar før tapping..

Hei.
Jeg er fersk i hobbyen, og det varmer å se hvor mange dyktige og hjelpsomme bryggere som er her. Jeg håper dere er litt tålmodige med meg her som en fersking, og kan gi noen råd i mitt tilfelle...

Jeg har gjort en tabbe på mitt første brygg, og ikke fulgt med godt nok, og har ikke fått med meg at man skal fylle på vann til "riktig" kokemengde etter mesking (stusset litt på hvorfor jeg hadde mindre vørter til gjæring enn det oppskriften tilsa).
Uansett, jeg sitter igjen med ca 38 liter Pale Ale from snart har stått til gjæring i 13 dager - det skulle vært 50.
Spørsmålet mitt, er: Vil dette potensielt smake feil? ser for meg at smak og alkohol blir mer konsentrert enn tenkt.
Hvis ja, vil det være en mulighet å koke opp omtrent 12 liter vann, for så å kjøle ned og tilsette føre over sammen med sukkerlake til ett "bufferkar" før flasketapping, eller vil dere anbefale å prøve det som det er?

På forhånd takk!

Sist redigert:
Finn ut hvor sterkt det blir, dvs. (OG-FG/7,62)+0,05% pr gr sukker. Hvordan blir dette i forhold til oppskrift ? Hvis du har brukt humle til 50 liter blir det jo bitrere enn planlagt.
Ønsker du et mildere/svakere øl, er det ingenting i veien for å vanne ut før flasking. Det finnes formel for å finne ut hvor mye vann du trenger for å gå ned fra en % til en annen.
Du kan jo tappe noen flasker slik det er og noen etter utvanning, så kan du selv sjekke forskjellen.

Takk for svar, det var betryggende :)

Enda en nybegynnertabbe er at jeg ikke har målt OG før overføring til gjærkar. Hadde jeg vist om det, så hadde jeg kanskje funnet ut at man skal tilsette vann før koking.
Jeg har fulgt denne oppskriften.
Har i etterkant lest at man bør skylle mesken på slutten med vann på ~78 grader. Det er ikke gjort i dette tilfellet heller.
Man man får vel bare anta at OG er på 1.053 + det ekstra mangelen av 12 liter vann vil tilføre? Finnes det en måte å estimere det på?

Siden du har gjort flere feil, skal du ikke se bort fra at disse utligner hverandre :)
Du har ikke skyllet, noe som gir deg et lavere utbytte og lavere OG (no-sparge), og siden du ikke har skyllet med 12 liter vann gir dette deg en høyere OG.
Siden du ikke har målt, blir det å skyte i blinde og tilsette vann. 12 liter er trolig alt for mye siden du ikke har skyllet.
Jeg tror jeg ville ha latt den være som den er. Det eneste som kan skje er at den blir litt sterkere en oppskriften angir
No-sparge er en egen teknikk, så du har ikke gjort det feil - bare annerledes :)
http://byo.com/malt/item/1375-skip-the-sparge

Sist redigert:
Takk for gode tilbakemeldinger. Jeg skal fortelle hvordan det smakte når den tid er kommet!
Man lærer av feilene sine :)

Tilbake
Topp