Ettergjæring og karbonering.

Dnyha

Hei. Er relativt ny i dette. Har satt en weisbier som later til å primærgjære veldig fort. Fg er rett etter kun 6-7 dager. Ønsker å stikke om på nytt kar for å få klarere øl. Er det fare for at man får for lite gjærrester til rett karbonering av ølet da? Om jeg stikker om etter 7-8 dager, hvor lenge bør det ettergjære før flasking?

Gjær får du nok av men vi bruker la det stå litt lengre på gjæringskaret. typisk 10-14 dager, det skjer ting der selv om gjæringen er over.

Vil anbefale å droppe omstikking helt. Det har ikke noe for seg, igrunn. La det stå på primær til det smaker godt, anslagsvis et par uker.

Jeg ville ikke ønsket en weissbier klar heller, men det er nå bare min mening ;-)

[edit] too slow...

Men får du til en Kristal Weizen som hjemmebrygger? Tenker på framstillingen i industrien
"This specialty wheat beer gets its crystal appearance from a particularly long filtration process, known in the industry as "fine filtration", whereby the beer becomes completely clear."
Har lest at en Kristal Weizen ikke kan flaskekarboneres, er ikke gjær igjen til det. Men hva vet jeg, kanskje du kommer nære nok som hjemmebrygger med klarningsmiddel og lagring, har ingen erfaring selv med Kristal Weizen i brygge sammenheng.

Tilbake
Topp