Klarning av øl

Har vel bare brukt gelatin en gang selv, men den skal tilsettes varm. Sannsynligvis en fordel da ølen jo skal være ned mot null grader for best resultat. Det varme vannet vil vel da legge seg øverst slik at gelatinen starter ovenfra med å binde seg til gjær/partikler som deretter bunnfelles.
Den blander seg selv sikkert igjen mye pga. forskjellen i temperatur.
Jeg brukte 24 timer før tapping.

Personlig prøver jeg å ha mulighet for å sette ølene såpass kaldt i nok tid til at de klarner på egenhånd. Men gelatin fungerte også bra for meg, veldig klart øl som imidlertid brukte dobbel så lang tid for å flaskekarboneres.
 
Takker! Jeg kommer til å forsøke dette når jeg skal flaske neste helg. Må man regne med ca 4 uker flaskekarbonering før de har nok kullsyre da? Det blir hardt å vente de to ukene ekstra, men med så klart øl det ser ut til at man får så er det kanskje verdt det:) Bør man kompensere med litt mer sukker? F.eks 7-8 gram/liter (for en APA, 5%).
 
Det er ikke sikkert at flaskekarbonering tar lenger tid enn normalt, det kommer an på hvor mye gjær som er igjen i suspansjon.
Dette vil nok variere fra brygg til brygg og gjærstamme. Jeg fyller alltid en PET plastflaske som kontroll under flasking. Da kan du kjenne på den hvor hard den blir etterhvert som karboneringen går.
Nei, du skal ikke kompansere med mer sukker, bruk mengden du pleier å bruke for en APA . Alt sukkeret vil gjære ut etterhvert uansett om det kan gå tregere etter gelatin.
 
hvordan er det og bruke gelatin om man har lite muligheter for coldcrashing?
Funker det på 19-20 ish grader eller blir det bare tull?
 
Et spørsmål litt på siden. Når dere coldcrasher; Kjører dere temperaturen rett ned på 1-2 grader, eller lar dere det gå gradvis over noen dager?
 
Dvs at du tar en IPA f.eks og krasjer rett ned til 1-2 grader og lar den ligger der ca 24 timer? Du tar den ikke stegvis ned? Setter bare f.eks STC`en på 1 grad?
 
Kommer litt an på, har ikke akkurat noe strengt regime rundt coldcrashen når det er øl med "mye smak", ie IPA etc., hvis jeg skal flaske søndag så kan jeg like gjerne be STC'en om å sette i gang torsdag som fredag, eller lørdag for den saks skyld - alt etter hva som passer eller når jeg er hjemme. Kjøleskapet mitt crasher en 20-25 liters batch over natten, så står ganske fritt til å velge. Pleier å sette 4 grader selv.
 
Min egen erfaring rundt CC av IPA er å CC'en den raskt, og ikke la den stå så lenge på CC-temp. Opplever at en del av det man kan beskrive som røffheten (tenk cohumulone) blir dempet hvis man lar den stå lenge. Jeg CC'er bare for å få humla til å legge seg og tapper etter 8-12 timer etter at det har skjedd, for å slippe å tappe de store bitene, som også kan tette ball-locken. Fersk smak er alfa-omega for meg i en IPA, og mine IPAer er uten unntak alltid hazy, det gir mest/best smak etter min gane er min erfaring. Gjær trekker også med seg humle idet den bunnfeller. Bl.a av den grunn bruker jeg ikke høyflokkulent gjær i IPA.
 
Mitt første forsøk på cold crash og gelatin. Kjøleskapet er nok litt gammelt og slitt, brukte et døgn fra 20-11 °C på 25 l batch. Tilsatte 1 ts gelatin i 2 dl vann på 70° C, og tilsatte den i gjæringskaret når den var nådd 45°C. Kjørte videre ned til 8° C og lot det stå i ett døgn. Resultatet var krystallklart øl, som nå er flasket.

I kok brukte jeg 1/2 whirlfloc @15 min.
 
Tilbake
Topp