Ettergjæring og kullsyre

Er det uheldig å ettergjære på ballong/plastdunk for å så tappe det over på annet fat (m/kran) ? Taper jeg mye kullsyre når jeg tapper det over siste gang ?

Lurer på dette da jeg har litt igjen på fatet mitt som jeg ikke vil flytte på for å få plass til den nye ladningen som er ferdiggjæra!


På forhånd takk for innspill

Richard H
 
Mener du at du tapper over på annet fat som du da bruker som ølfat? Det er jo ikke så mye kullsyre opp i øl som har stått på ballong/plastdunk, uten eksternt påført trykk fra en kullsyreflaske eller lignende, så det er sikkert ikke mye kullsyre du taper da. Men det kan lønne seg å være forsiktig med heverten slik at du ikke hvirvler masse luft i ølet når du tapper ølet over. Hold da gjerne hevertens ende nederst i det andre fatet slik at det fort ender opp under ølets nivå.
 
Mener du at det er merkbar forskjell på mengde kullsyre som dannes i øllet ved ettergjæring i ballong kontra under trykk (v/kullsyreflaske) i fat ?
Kan man oppveie dette ved å tilsette mer sukker/maltekstrakt, slik at "tomrommet" ballongen fylles opp ?


Richard H
 
Det vil jeg nok tro, ja. Kullsyremengden (gram/liter) i ølet er avhenging av trykk og temperatur. Altså, når øl står og gjærer i en vinballong, så vil det meste av kullsyre bare 'hoppe ut' av ølet og havne i tomrommet over ølet. Men siden en vinballong er 'åpen', altså lokket er ikke igjen, vil gasset i tomrommet bare strømme over, ut av ballongen. Er det kaldt, så takler ølet mer kullsyre før det 'hopper ut', og er det varmt, så vil kullsyren hoppe ut mye fortere. Bare smak på ølet som du har i vinballongen din, den vil knapt ha noe kullsyre og vil smake ganske flat.

Kan du utdype litt hva du tenkte å gjøre med ølet? Skal du fate det, flaske det, eller noe helt annet?
 
Hei ( ny medlem), Jeg har brygget masse øl, men stort sett kits(Brewmart) kjøpt på Europris( kr 99,- for 23 liter)s. Jeg synes etterhvert jeg har fått tak på problemet med kullsyre osv.
Jeg brygger ølet etter oppskriften og tapper over på 1,5 liters brusflasker. Disse lar jeg stå i romtemperatur inntil jeg skal drikke det. Jeg setter flaskene i fryseboksen gjerne en til to timer og heller disse over på 0,5 liters brusflasker. Når ølet er kaldt beholder det kullsyren bra og bunnfallet fryser slik at det ikke kommer over i det ferdige ølet.
Øltypene de har blir alle veldig gode, spesielt mexikansk og skotsk exsport.
Jeg har tenkt litt på å kjøpe en såkalt "beer maschine", har noen av dere erfaring med denne ? Så det kostet kr 122,- for 10 liters kits, det er jo litt dyrere, billigere fra utlandet. De hadde veldig mange typer øl, så litt spennende ut !
Er det noen som har noen tips. kan man klare ølet med gelantin og senere tilsette kullsyre kunstig ? Blir dette bra ?
Det er ofte litt fristende og sette til for mye sukker i brygget, dette resulterer jo ofte i at gjester blir "dritings" så jeg har gått ned til 1 kg sukker på bryggene.
mvh odd arild
 
Du kan også bruke to sånne Europrisbokser på ett brygg på 20-25 liter og ikke tilsette noe som helst sukker. Da får du bedre smak på brygget, og mindre cideraktig syrlighet som preger bokssett med masse sukker. Men dersom du vil ha mer kullsyre så må du nok tilsette litt sukker i de store brusflaskene mens du tapper øl oppi dem. Prøv med ca 8-12 gr sukker per flaske dersom ølet mer eller mindre er ferdiggjæret i dunken. Ta heller 8 gr for å teste og gå evt gradvis opp dersom du ikke er fornøyd, heller enn å ha masse bobling som gjør videretapping på småflasker umulig.
Gelatin brukes visst en del og det finnes spesielle 'finings' til øl som kan tilsettes etter gjæring. Greien er bare at det gjærer på nytt på de store flaskene og da skal det jo klares igjen.
 
Smakte på mitt første øl brygg her på fredag, må si meg fornøyd med smaken.
Men opplevde at det var litt lite kullsyre. Prøve smakte først en 0,5 l flaske med en sukkerbit, synes denne var litt tam så prøvde en flaske på 1,5 l med 3 sukkerbiter for å se om det bare var noe med den ene flasken. (Veide disse sukkerbitene til ca 2 g stk)
Begge flaskene smakte bra, men var litt tamt øl. Fikk litt skum på ølet hvis man "skvalpet" ølet ned i glasset.
Så tror jeg skal prøve å ha oppi 5-6 sukkerbiter neste gang. Prøve litt forskjellig på flaskene :)

Er det veldig dumt å åpne flaskene nå og ta oppi et par sukkerbiter til? Og la de stå noen dager igjen?
Ølet er ikke helt flat, men litt tamt etter min smak.
 
Man strever jo litt med å få bra resultater noen ganger.
Er ganske godt fornøyd med brygget, men det kunne kanskje vært enda bedre.
Hvorfor blir ølet grumset i kjøleskapet når det er klart når man setter det inn ?
Kan man tilsette mer sukker når man har tappet det over til 0,5 liters flasker for å få bedre kullsyre?
Jeg skal forsøke tipset med bobbel dose i  Europris brygg.
Har noen erfaring med brunt sukker eller sirup/honning i stedet for hvit sukker  i beer kits ? Hvit sukker er kanskje ikke det beste?
Er det forskjell på kvaliteen i beer kits mellom  Coopers kontra Brewmart?
Det finnes noe som "carbonating drops" fra Coppers som tilsettes i stedet for sukker, får man tak i dette i norge ? Disse skal vist gjøre at prossessen er ferdig på 3 dager.
I Kurts Vonnegut kult bok " Tidsskjelv" der  forteller han om en onkel som drev bryggeri før depresjonen i USA. Han tilsatte ltt  kald kaffe i ølet sitt. Dette hadde vist vært en kjempesukses. Prøver dette nå på ( noen få flasker), ølet står til ettergjæring nå. Spennende !! ???
Odd arild
"
 
Lite spørsmål når det gjelder frysing av bunnfallet. Når er det beste tidspunktet å gjøre dette på?
Bør man gjøre det rett etter ølet har fått kullsyren, etter noen uker modning eller rett før ølet skal drikkes?

Tenkte da hovedsaklig på om man kan gjøre ølet helt "klart" ved å tappe det over på nye flasker med kullsyre og uten bunnfall for så å sette ølet til lagring.
 
tykkmelk skrev:
Man strever jo litt med å få bra resultater noen ganger.
Er ganske godt fornøyd med brygget, men det kunne kanskje vært enda bedre.
Hvorfor blir ølet grumset i kjøleskapet når det er klart når man setter det inn ?
Kan man tilsette mer sukker når man har tappet det over til 0,5 liters flasker for å få bedre kullsyre?
Jeg skal forsøke tipset med bobbel dose i  Europris brygg.
Har noen erfaring med brunt sukker eller sirup/honning i stedet for hvit sukker   i beer kits ? Hvit sukker er kanskje ikke det beste?
Er det forskjell på kvaliteen i beer kits mellom  Coopers kontra Brewmart?
Det finnes noe som "carbonating drops" fra Coppers som tilsettes i stedet for sukker, får man tak i dette i norge ? Disse skal vist gjøre at prossessen er ferdig på 3 dager.
I Kurts Vonnegut kult bok " Tidsskjelv" der  forteller han om en onkel som drev bryggeri før depresjonen i USA. Han tilsatte ltt  kald kaffe i ølet sitt. Dette hadde vist vært en kjempesukses. Prøver dette nå på ( noen få flasker), ølet står til ettergjæring nå. Spennende !! ???
Odd arild
"

Carbonating drops:

Bestill de fra denne linken :
http://www.coopers.com.au/store/viewProduct.php?catid=19&subcatid=33&productID=100

tror ikke de selges noen plasser i norge akkurat.. sikkert på tide noen driver med importering av bla. sånne artikler

mvh.

mr_brygg
 
Da er jeg ferdig med ettergjøring av mitt andre ølbrygg.
Første brygg tilsatet jeg tre sukkerbiter per 1,5 flaske.. Dette ølet ble litt tamt synes jeg.
I brygget som jeg har satt nå har jeg prøvd litt forskjellig, noen få flasker med 4 biter.. Men de fleste flaskene har fått 5 og 6 sukkerbiter :)
Åpnet en flaske med 5 biter i går..
Helte dette forsiktig over i en mugge i går og så over i ølglass, dette ølet fikk herlig tett skum :)


Så nå er det bare å håpe smaken utvikler seg like bra som de første ølet har gjort på et par uker  :skaal:
 
Etter brygget er ferdiggjæret første gang på gjæringskaret, er det da lurt å tappe det over på en annen stor dunk/kar, og så fordele sukkeret i dette, for så å helle det over i flasker? Er plastflasker bedre å bruke enn glassflasker?
 
Fem eller seks sukkerbiter? Jeg vet ikke hvor store sukkerbitene er men det kan godt hende at du får for mye sukker opp i ølet. Slik kan ølflasker blir til granater!  :eek:

Med fordeling av sukker har jeg vekslende erfaringer. Egentlig så pleier jeg å dosere en mengde sukker for hver flaske, med hjelp av en bitteliten målebeger som tar 4 g maks. Så gir jeg ca 2 g per flaske og det går som regel fint.

Plastflasker er ikke fullt så O2-tette som glassflasker. Dette fører til kortere holdbarhet. Men greier du drikke ølet ditt innenfor ca et halvt år, så er det ikke noe å bekymre seg om, bare man oppbevarer flaskene i mørket.
 
Er det mulig å få til kullsyre i ølet etter at hele prosessen er ferdig? Jeg flaska det for to uker siden. Smakte på batchen i dag, men det var omtrent ingen kullsyre i det hele tatt.. :help:
 
Simen skrev:
Er det mulig å få til kullsyre i ølet etter at hele prosessen er ferdig? Jeg flaska det for to uker siden. Smakte på batchen i dag, men det var omtrent ingen kullsyre i det hele tatt.. :help:

Tilsatte du ikke sukkerlake før flaksingen?
 
Jo! Tilsatte en drøy teskje på hver enlitersflaske, og snudde flaska på hodet et par ganger for å få blanda det litt..
 
Tilbake
Topp