Ettergjæring som tar tid.

Sverre K

Norbrygg-medlem
Har to brygg på baken og venter med lengsel på at de skal gjære CO2 på flaske etter tilsetting av sukker og plassering i romstemperatur.  Første brygg satt til ettergjæring før påske men har enda ikke fått nok co2.  Det neste tappet på flaske etter påske så der må jeg nok sikkert vente ei stund enda.
Hvor lang tid tar ettergjæring på flaske?  Disse to øl hadde  en FG på 16-18 og derfor turte jeg ikke tilsette så mue sukker, bare ca 6 gram pr liter.
Har jeg gjort noe fundamentalt feil eller er der enda håp for skum?  Det smaker veldig godt men det mangler liksom noe, sjøl om effekten er ok.
Skjønner at fat er tingen og de er også på tur oppover no!

Bruker du standard ølflasker eller plastflasker med skrukork? Disse korkene trenger ikke å holde helt tette.
Ser du gjær rester i bunnen av flaska? i såfall så har det nok skjedd en gjæring. Så lenge du satte de i rom temp, så burde CO2 vært dannet nå.

Er det fritt for kullsyre, eller bare lite? 6 gram pr liter er ikke veeldi mye heller. Du kan prøve 7 gram  neste gang

Er jo i startfasen med brygging så det første brygget er i en herlig blanding av glass og plast mens det andre er kun på glassflasker.  Det  er dannet  bunnfall i flaskene og litt kullsyre er der men kunne ønsket mere.  Kan det utvikles mere etter hvert eller må man bare innse at den er noe daff?  Kasta blir den uansett ikke!!

Man kaster ikke øl med litt for lite kullsyre :neinei: :noway:  Mye arbeid og omtanke forkastes bare når det er absolutt nødvendig :) ref infeksjon :eek:ppkast:

Det gjør neppe noe å la de stå lengre, men tror ikke du vil oppleve at det dannes mer CO2. vil heller prøve å tilsette litt mer i neste omgang. Jeg har " litt" flere brygg på baken, men har brukt fat heile veien. Den første gangen jeg brukte flasker brukte jeg og` 6gr/l, og syntes øllen var litt flat.

Så vil anta at du får bedre resultat neste gang. Men om du går over til fat, så har du etter mitt syn mye bedre kontroll med kullsyre nivået.

P.s  Primet du øllen i dunken mens du tappet over fra primær dunk? Har ved flere anledninger  opplevd at jeg ikke har fått blandet primingsukkeret godt nok, spessielt om øllen er kjølt ned til 2 grader før priming. har løst dette problemet ved å tilsette et gitt antall ml steril sukkerlake pr flaske med en kokt sprøyte. da vet jeg nøyaktig hvor mye sukker det er pr flaske. litt arbeidskrevende, men det funker for meg

Fatene er i posten på tur så den saken er grei!  Kokte opp sukkerlake som ble avkjølt og tømt over på en ny dunk før omstikking og deretter tappet over på flasker så innblandingen skulle være i orden.  Men man skal jo lære litt etter litt så noen runder må man vel regne med å gå før det funker helt.  Har endel kompiser som drikker halvt-om-halvt (pils og bayer tidligere) så avsetninga skal det nok ikke bli problem med.  Bare å få det i kjøleskapet no med andre ord!

Sverre K. Du skriver ikke om hvor mange liter du har brygget, men er det 25 liter så vil 6 gram sukkerlake tilsvare 150 gram til 25 liter og da er det mer enn nok. Står flaskene i rom temp? Hvis flaskene settes kjølig med det samme vil det gå meget lengre tid før du ser at det kommer kullsyre i ølet. Du skriver jo at du ser bunnfall i flaskene og det tyder jo på at det er ettergjæring i flaskene.

En ting jeg vil anbefale ved omstikking er at man ruller litt på dunken de første en til to-tre liter så at sukkerprimingen blander seg bedre. Ikke plaske.

Er det noen som har tatt seg bryet med å måle FG på flere flasker (F eks 1, 20, 40 OSV) ved priming ved å tilsette sukelake i dunken før omtapping, for så å tappe på flaske?

har som sagt opplevd tildels stor forskjell på flaskene med den metoden

Er det noen som har tatt seg bryet med å måle FG på flere flasker (F eks 1, 20, 40 OSV) ved priming ved å tilsette sukelake i dunken før omtapping, for så å tappe på flaske? har som sagt opplevd tildels stor forskjell på flaskene med den metoden

Mener du rett etter at primingen er tilsatt eller litt etter på flaskene?
Hvis du måler FG etter at det har ettergjært på flasker i en eller to-tre dager vil den målingen være meget unøyaktig pga. kullsyra som skubber opp måleren. Hvis du måler rett etter at du har stukket om ølet vil det også gi nåkså unøyaktig måling men du vil få en pekepinn hvor mye primingen har "løftet" prosenten. Men jeg kan si at det er nesten ikke målbart. Håper du fikk svar på spm ditt?

Jeg har bare merket at jeg har fått tildels store forskjeller i kaboneringsgrad på flasker fra samme dunk primet på denne måten. Den eneste forklaringen jeg kan komme på er at sukkeret ikke er blandet med hele dunken. Har dårlig tro for at det er ølkorkene som lekker.

Har primet en gang på denne metoden, å opplevde det samme.
Når jeg hadde tappet den siste flasken oppdaget jeg att det lille ølet som var igjen i dunken smakte veldig søtt.
Når karboneringen var over, viste det seg att noen flasker nesten var fri for co2 mens andre var overkarbonert.

Bruker nå sprøyte for å beregne litt sukkerlake pr.flaske, men flasker da bare ca 6-8flasker for hver dunk, resten på fat med kunstig karbonering.

Takk for mye god respons på mitt problem.
Det aller første brygg jeg satte var en slik Europrisboks med noe ekstra ekstrakt.  Det ble et tynnt øl som jeg etter en tid trodde var ferdig karbonert og så satte i kjøleskapet.  Oppdaga at det var kjøletåke i det og ikke særlig kullsyte og tok derfor å satte det ut i romstemperatur igjen.  Det som da skjedde var at det nå utvikla kullsyre nok etter en stund og når det igjen ble kjølt ned var der ingen kjøletåke lenger.  Ikke at det ble noe fyldigere men kullsyra kom, bruker det forresten til brødbaking så det kommer til nytte!
Når jeg primet de siste to øl fyllte jeg først sukkerlaken i dunken før jeg la slangen fra heverten helt i bunnen på dunken slik at jeg fikk en liten malstrøm i dunken for at det skulle blande seg godt.  Blanda ikke innholdet på noen annen måte.  Første brygg ca 19 l og 111g sukker og andre 22 l og 125g sukker og etter hva jeg forstår av diverse tabeller skulle jo dette vært nok.
Som tidligere sagt, fat og div co utstyr er på tur hit med posten!

Bare en liten oppdatering, no har vi en liten smakstest her og panelet består av kvinnen og meg!  Har funnet ut at det med å fylle sukkerlaken i en dunk for så å stikke om  til den  ikke er den optimale løsning.  Traff nå på ei flaske som er karbonert nok og dermed synes vi også smaken ble forbedret.  Det er dermed klart at uten å røre rundt i dunken blir ikke karboneringssukkeret fordelt godt nok, og man får et noe ujevnt kullsyrenivå i ølet. 
Ha en fortreffelig aften og helg!!

Jeg har aldri (7-8 brygg) gjort noe annet enn å helle sukkerlaken i bunnen av gjæringskaret før påfyll med øl/vørter, og har heller aldri hatt problem med karboneringen. Den har vært jevn og bra på alle flaskene. Men det kan sikkert ikke skade å ta den ekstra forholdsregelen det er å røre om litt på de første literne som havner i karet.

En siste tilstandsrapport!
Har oppdaga at ting tar tid og at ølet i dag smaker fortreffelig med passe kullsyre!  Man må med andre ord ha tid til å vente at prosessen går sin gang, har nok hatt  det for travelt med å få resultat hittil.  Ser at siden ølet nå har fått ca 1 mnd i kjøleskap er det blitt mye klarere og et helt passe kullsyrenivå. 
Herved legger man seg skinnflat og sier at priming med sukkerlake i omstikkingakaret fungerer som bare det!!

Et lite innspill om ettergjæring på flaske...

Julølet 2007 ble ikke helt som ønsket og flaskene ble stående en god stund. Etter 1 års lagring på ca 16 grader skummet halve flaska ut da jeg åpnet den. Så her hadde det gjæret og kost seg....
FG var vel på 18 grader.

Erik

Tilbake
Topp