Europris ekstrakt sett

Putre

Norbrygg-medlem
Noen som har prøvd noen av disse Ekstrakt-settene som Europris selger?
Måtte gjøre et forsøk på et Captains IPA sett. Som et avbrekk til vanlig all-grain brygging som jeg normalt gjør. Fulgte bruksanvisningen til punkt og prikke, og gjorde ingen forandringer. Greia var å gjøre 100% ihht instruksjonene. Kjørte gjæringen til og med i gjærskap for å ha stålkontroll på temperaturen .
Og resultatet?...... Smakte skikkelig DRITT! Absolutt værste IPA'en noensinne har smakt. Så nå er det snart 22 liter som skal rett i dass.
Er det noen andre som har prøvd og fått bedre inntrykk?
 
sakset fra produsenten two captains IPA
"Aroma:
Nydelig frisk nektarinaktig aroma med hint av furunål.

Smak:
Sprengfull av humle med distinktiv furunål og tropisk frukt punsj, holdes sammen på genialt vis av en tørr bitter ettersmak.

EBU:"

kanskje ikke så rart den smaker dritt? :D
 
Om du følger instruksjonene så kommer du bare halvvegs. Om det brennes, kjøres i kullfilter og brennes pånytt, kan det kanskje brukes, om du krydrer hardt. Om en er interessert i denslags finnes det imidlertid billigere og bedre alternativer.

Om en skal bruke Europris-kitt er det viktig å først og fremst kaste instruksjonene og gjæra!

Et nøytralt kitt med f.eks, amarillo og US-05 kan funke greit, men fersk, uhumlet kvalitetsekstrakt er selvfølgelig bedre og billigere.
 
Joda, er veldig klar at mye kunne sannsynligvis forbedres ihht bruksanvisningen på disse settene, men poenget for min del var å sjekke hvordan det ble med å slavisk følge oppskriften. Vil vel tro at mange starter brygge-karrieren med slike sett, og da er det logisk å tro at en nybegynner også vil gjøre som oppskriften sier.
Ser liksom ikke noe poeng i å kjøpe et slikt sett om en må bruke annen gjær og egen humle. Må jo tro at om det følger med gjær, er den til å brukes...Så inntil det motsatte er bevist fremstår disse Saga-settene som bortkastede penger for min del. Men greit å ha prøvd
Blir det et nytt ekstraktbrygg, blir det nok litt mer kurantene merker som Muntons eller liknende.
 
Ser denne tråden er gammel, men må bare svare, for det er rart med smaksopplevelser. Jeg elsker smaken av Europris sitt Captains IPA sett, og det er absolutt det beste ølet jeg har smakt. Men du har rett i en ting, det smaker ikke likt noe annet jeg har smakt heller. Har nettopp vært å sikret meg 3 nye sett. Får inderlig håpe de blir like bra som det første, og at ikke det første settet var griseflaks.
Europris sitt American Pale ale sett, syns jeg også smaker bra, men det smaker mer som mye annet Pale Ale.
 
Tilbake
Topp