Få opp effektiviteten?

Signal

Norbrygg-medlem
Jeg har brygget i snart to år, og over et år all-grain med biab og nå endret til å bruke biab posen i et gjæringskar for å meske.
Jeg kan ærlig innrømme at jeg ikke har kontroll på meskingen! Det blir aldri over 65% effektivitet (brewhouse) og den varierer ned til under 55%. Jeg har også problemer med å få rett mesketemperatur.
Har nå funnet ut at BIAB posen skal vekk og det ene gjæringskaret skal bli fast meskekar med silbunn (på rist), og isoleres med liggeunderlag. Tenker å kjøre batch sparge (2 steg). Da må jeg vel klare å få opp effektiviteten?
Hvordan kan man være sikker på å få mesketemperatur på 67 °C? Jeg står ute med krabbekoker på ca 40 l. Å holde temperaturen konstant går ganske bra, synker 1-2 °C på 1 time.
Har ønske om å ligge på ca 80% effektivitet, men viktigst å få den konstant og over 70%.
Alle gode forslag mottas med takk.
 
Brygghusets effektivitet er kanskje ikke den riktige måte å måle effektivitet på.
Hva er normalt utbytte etter mesking eller koking?
-Har lite tro på at det er posen som er synderen. Da skulle flere inkl meg selv erfart dette.
 
Det er jo OGen ved gitt mengde vørter på gjærings dunk du vil beregne før brygging og da er det brygghus effektiviteten som gir deg svaret.
Men siden brygghus effektiviteten tar høyde for alle tap fram til gjæringskaret er den utstyrs spesifikk og kanskje også brygger spesifikk. F. eks tar jeg ikke med trub til gjæringskaret og selv om jeg har meske effektivitet på 80 tallet synker brygghus effektiviteten til 75 på humlerike øl. Jeg har forøvrig ikke andre tap i rør eller pumpe/falskbunn. Men jeg skalerer oppskriften etter brygghuseffektiviteten slik at jeg får de literne jeg vil ha i gjæringskaret.

Jeg mesker forøvrig også i en 39L krabbekoker med BIAB pose. Men jeg tapper ut all vørter til et gjæringskar ved endt mesk og partiskyller i kjelen, i to omganger. Siste omgang gir deg bare 2-3 prosent økt effektivitet, så den kan en droppe hvis en vil spare 15 minutter og jobben.

Har også montert pumpe og falskbunn i kjelen, men dette er for å holde jamn temperatur (kokeplate under kjelen) og for å kunne stegmeske.
BIAB posen bruker jeg for å slippe å grave ut malten fra kjelen etter mesking selv om jeg kan meske uten siden jeg bruker falskbunn.

Nesten uten unntak når det er (større) problemer med meskeeffektivitet ligger det i skylleprosessen, det er min erfaring.
 
Sist redigert:
Jeg bruker denne kalkulatoren: http://www.brewersfriend.com/brewhouse-efficiency/
Det mest interessant i forhold til det du snakker om, er vel det som her kalles "Pre-Boil Efficiency": hva er spesifikk vekt og volum på det du får til koking, sett i forhold til det du har brukt av malt? Med "batch sparging", som du tenker på å gå over til, bør du vel ende et sted mellom 75 og 80 %.
Du kan få opp effektiviteten på flere måter:
1. Knus malten finere dersom du har en relativt grov innstilling på mølla nå. Jeg fikk bedret effektiviteten ved å gå fra 1.5 mm til 1.2 mm - og det går godt an å gå lengre ned. Hastigheten på mølla spiller også stor rolle. Mal sakte - eller mal to ganger. (Hvis du kjøper knust malt: Spør hva de maler på, og be dem eventuelt male finere.)
2. Tida er viktig. Lengre mesketid=høyere utbytte. Ekstremvarianten er å meske over natta:). (Har ikke prøvd sjøl.) Stegmesking kan også hjelpe. Mesk inn på 40. Avslutt med utmesk på 76-78. (Les deg opp hos Palmer, f.eks.. "How to brew" på nett.)
3. Sørg for at minst mulig blir igjen i meskekjelen. (Nokså sjølsagt , den der;))
4. Gå over til kontinuerlig skylling dersom du vil gå for optimalt utbytte. Da bør du komme godt over 80. Men ikke prøv å tyne mest mulig ut av mesken. Det går ut over kvaliteten. Malt er billig. (Kjøp basismalt i sekker; det er den suverent mest effektive måten å få opp øl per krone-prosenten på:p.)

For å beregne hvilken temperatur du må varme opp vannet til for å ende på en gitt temperatur etter at du har hatt i malten, kan du bruke denne: http://www.brewheads.com/strike.php
 
Hvor mange liter vann pr kg malt bruker du til meskingen da?
Jeg startet også med biab og krabbekoker. Det ble kun med den første gangen. Fikk dårlig utbytte. Fulgte oppskrifta til et sett fra bryggselv. Mulig min meskepose var for liten i forhold til maltmengden. Etter dette kjøpte jeg en kjøleboks til mesking og laget en kobbermanifold til å sile vørteren ut av. Utbyttet steg betraktelig og i tillegg går bryggingen raskere. Da man kan sette på kok first runnings mens man skyller. Og man kan evt meske et øl nr to på samme bryggedag mens øl nr 1 koker. Med et par timer ekstra så har man brygget to øl istedet for ett.
 
Jeg har variert vannmengde i forhold til malt fra 2,5 til 3,5 l pr kg. Sist hadde jeg ca 3, men gikk nok bort ganske mye i bunn av bøtta (under pose og dørslag) jeg brukte. Så kanskje det blir nærmere 2-2,5 et sted. Må nok endre litt på hele oppsettet her for å få en bedre løsning.
Jeg kjøper ferdig knust malt, men skal huske på å be om innstillingen de bruker, og evt. få det finere malt.
Det er ikke kostnaden som gjør at jeg vil ha effektiviteten opp, ikke som hovedgrunn i alle fall, det er å få et nokså forutsigbart resultat hver gang. Jeg har tenkt på kontinuerlig skylling, resirkulering med herms og alle andre varianter, men jeg må holde det enkelt og få stabile resultater. Konstante endringer gir bare ørten nye faktorer som kan påvirke resultatet uten st jeg kan sette fingeren på problemet.
Meskeposen min er nok litt liten, så da blir det falskbunn og batch sparge som første forsøk. Takk for alle andre innspill, nå er det bare å få rett temp på mesken. :)
 
Før du gjør noe annet vil jeg anbefale deg å skaffe en større meskepose. Selv bruker jeg myggnetting kjøpt på Hansen & Dysvik som festes rundt kjelen med to sånne festestrikker. Så kan du se om større pose endrer noe.

En tradisjonell meskedunk kan vel føre til økt brew house effektivitet ved at mindre mel og andre små partikler blir med fra meskingen.

Jeg måler ikke brew house effektivitet, men meskeeffektiviteten min ligger på rundt 85% med biab full volume mesk i en 76 liters kjele.

Mvh
Deluze
 
Hvorfor ikke lage et maltrør og bruke vvb til både mesk og kok?
Vi gjør det sånn,har vinsj i taket over kjelen og heiser opp maltrøret og skyller mens vi guffer opp gassen til kok.Etter koken heiser vi koketanken over gjærkaret,og tapper vørteren over kjøleren så det plasker oksygen inn i samme slengen.
Treffer bra med OG'en hver gang.
Lettvint og lett å holde rent.
 
Har planer om konvertert VVB sammen med naboen, men det er mye jobb frem dit. Da tenker vi minimum 100l kokekar og dertil mesk og hlt.

Kjøpt inn falkbunn til gjæringskar og skal bruke det til neste runde, da med batch sparge som metode. Ønsker meg en dip-tube først så jeg får med mest mulig fra mesken, men det er jo bare å fikse.
 
Har testet ut falskbunn i gjæringsbøtte. Endte litt høyt på mesketemp. Skulle lage en SMASH IPA med 8,5kg pale malt og Cascade.
Forløp:
22l i 75 min på 69 til 68°C.
13l i 10 min på ca 70°C.
13l i 10 min på ca 75°C.
Vorlauf og tappet til gryta etter hvert punkt.
Endte på ca 68% brewhouse effektivitet, men nå skal det sies at det gikk bort litt stort volum i humlete grumsevørter etter koking (4-5 l).
 
Tilbake
Topp