Falskbunn/silbunn

Hei. Vi er en liten gjeng som holder på å lage til vvs bryggeri.
Bryggeriet er 50cm i diameter og planen er å få ut 120-140l til gjæring
Vi skal bestille inn ei perforert plate til meskekjelen.

Vi var på besøk og sjekket et vvs bryggeri som brukte 3mm hull(husker ikke avstanden mellom hullene)

Så vi har fått tilbud på 2 plater:
En ligger som vedlegg og koster ca 3000kr. (304, 3mm hull, 1000x2000)
Den andre er 316 med 3mm hull, men større avstand i mellom hullene og koster ca 5000kr (1000x3000)

Begge platene er 2mm tykk.

Er de noen andre som har erfaringer med forskjellige perforerte plater? Hull, avstand og tykkelse?

Vi har tilgang på plasmaskjærer, kan også selge restene vi har igjen av platen eller ferdigkappet falskbunn/silbunn.

Setter pris på erfaringene deres.
 

Vedlegg

  • SKM_C25819022108390.pdf
    62,6 KB · Sett: 33
Jeg prøvde en sil med 3 mm hull men ga den opp ganske fort da mye malt kom gjennom hullene.
Hvis det er en kappet berede er 40 cm plate nok.
Jeg bruker en ca. 40 cm an en oppvaskbenk plate slisset med 1mm. kappdkive.
 
Jeg prøvde en sil med 3 mm hull men ga den opp ganske fort da mye malt kom gjennom hullene.
Hvis det er en kappet berede er 40 cm plate nok.
Jeg bruker en ca. 40 cm an en oppvaskbenk plate slisset med 1mm. kappdkive.

Hvis det er en rund kappet bereder, og diameter på 40 cm er nok, så skjønner jeg ikke hvorfor ikke en vanlig falskbunn til 3-400 kr skulle kunne fungere. Hvis det er fordi den ikke er solid nok, er falskbunnen til Ss Brewtech-kjelen min et alternativ. Den veier en kilo, og kommer dessuten med en sillikonpakning som gjør at den slutter helt tett mot bunnen av kjelen. Den er litt dyrere - tror den kosta 1200.

edit: Kom akkurat på at jeg har liggende en silbunn til en BB60, diameter i underkant av 40 cm. Den kan dere få gratis.
 
Sist redigert:
Utgangspunket for at vi tenkte å ha så stor silbunn som mulig, var for å få mest mulig areal for å få minst mulig stuck mash.
Og ha et litt større rom under silbunnen.

Hva så er den optimale løsningen kan vel diskuteres.

Hva slags diameter hull er de på dem forskjellige bryggemaskinene?
Er på jobb i utlandet så har ikke mulighet til å sjekke min beer brew 30.
 
Hvis det er en rund kappet bereder, og diameter på 40 cm er nok, så skjønner jeg ikke hvorfor ikke en vanlig falskbunn til 3-400 kr skulle kunne fungere. Hvis det er fordi den ikke er solid nok, er falskbunnen til Ss Brewtech-kjelen min et alternativ. Den veier en kilo, og kommer dessuten med en sillikonpakning som gjør at den slutter helt tett mot bunnen av kjelen. Den er litt dyrere - tror den kosta 1200.

edit: Kom akkurat på at jeg har liggende en silbunn til en BB60, diameter i underkant av 40 cm. Den kan dere få gratis.

kunne seif skrevet at de du linker til er perfekt m.t.p. diameter men jeg vet ikke hulldiameter.
En kappet VVB er litt konisk i bunnen så dermed er en litt mindre enn Ø 50 cm perfekt siden du da og får tetning mot kon/bunnen.
Du får da lite dødvolum mot full diameter som gir deg 20 liter dødvolum.

Nå har jeg vert ut og målt på rester jeg har liggende og ser at 35 til absolutt 40 cm maks er perfekt.

Jeg har heller aldr hatt stuck mash og det med kverna stilt på under 1 mm, tror det var 0,8 mm

@Finn Berger fikk lyst selv på den bunnen du hadde til BBen,hvor store hull er det på den ?
 
Utgangspunket for at vi tenkte å ha så stor silbunn som mulig, var for å få mest mulig areal for å få minst mulig stuck mash.
Og ha et litt større rom under silbunnen
Rom under silbunnen kalles dødrom. De fleste ønsker et passe lite volum på dødrommet.
 
kunne seif skrevet at de du linker til er perfekt m.t.p. diameter men jeg vet ikke hulldiameter.
En kappet VVB er litt konisk i bunnen så dermed er en litt mindre enn Ø 50 cm perfekt siden du da og får tetning mot kon/bunnen.
Du får da lite dødvolum mot full diameter som gir deg 20 liter dødvolum.

Nå har jeg vert ut og målt på rester jeg har liggende og ser at 35 til absolutt 40 cm maks er perfekt.

Jeg har heller aldr hatt stuck mash og det med kverna stilt på under 1 mm, tror det var 0,8 mm

@Finn Berger fikk lyst selv på den bunnen du hadde til BBen,hvor store hull er det på den ?

0,4 mm. Hadde ingen problemer med sirkulering/tapping med den. Relevant informasjon i tillegg er vel at den har bein - 4 stykker som sitter 4 cm inn fra ytterkanten, og ett i midten. De er 2,8 cm høye, men er av et spinkelt materiale, så de er lette å klippe av. Materialet i sjølve bunnen er heller ikke av det mest solide, bare så det er sagt, men det skulle vel ikke være noe problem.
 
Selv vil jeg si at 3mm er i største laget. Jeg bruker en silbunn fra SS brewtech som er 2mm, og synes den slipper igjennom max av det jeg ser for meg. Spørsmålet er vel om det skal resirkuleres eller ikke, hvis det ikke resirkuleres iallefall så ville jeg definitivt ikke gått for 3mm, da får man mye dritt hvis man ikke gidder å vorlaufe 90L med vørter, eller hvor mye det er..

Dere vil ha så stor gjennomstrømning som mulig, men via så små hull som mulig.
 
3 mm. ER FOR STORT, har prøvd det og kastet hele meskekaret, har og tilgang på plater med 3 mm. hull men forkaster det og. TS bør slå til på Finn sine tilbud.
 
Tåler de falskbunnene til finn den vekten det er snakk om?

Jeg tenker f.eks OG 1.060 = 6kg for 25L = 120/25= 4,8*6 = 28,8 kg malt, + vann med 3:1 = 86,4kg. Oppå den lille falskbunnen der? Ikke alle kiloene vil jobbe ned på den men det virker uansett som en liten falskbunn for den mengden mtp gjennomstrømning?
 
Litt kupping av tråden men jeg har den bunnen @Finn Berger sikter til og etter få brygg ser det ut som Olav Tufte har rørt i gryta (bulket og tetter dårlig). Jeg skjønner ikke hvordan det har skjedd da jeg er varsom når jeg rører, men slik er nå ståa. Er dette Falsk bunn 39 cm - BryggSelv et bedre alternativ?
 
Litt kupping av tråden men jeg har den bunnen @Finn Berger sikter til og etter få brygg ser det ut som Olav Tufte har rørt i gryta (bulket og tetter dårlig). Jeg skjønner ikke hvordan det har skjedd da jeg er varsom når jeg rører, men slik er nå ståa. Er dette Falsk bunn 39 cm - BryggSelv et bedre alternativ?

hmm - Olav Tufte har ikke vært innom her:p. Men denne silbunnen er jo åpenbart ikke laget for BB60-en. Den har litt for liten diameter, og så er beina så korte at den blir hengende på skrå over kranstussen. Artig sak. Jeg fikk det til å fungere med en splitta silikonslange som jeg la rundt kanten. Det går an å mekke til en forlengelse

Jeg er ikke så sikker på om det er noe godt alternativ å bruke den falskbunnen i en BB60. Den har tynn bunn med varmeelement under, og risikoen for fastbrenning øker nok når du får et så lite dødrom som du får under en falskbunn. Men i en tykkbunnet kjele som du bruker på ei induksjonsplate, er den en utmerket løsning.

Tilbake til trådstarters situasjon: Dersom 39 cm er en ideell diameter, må Brewtech-bunnen være en Rolls-Royce-løsning. Den er tung og stabil. Hullene har en diameter på 0,8 mm.
 
hmm - Olav Tufte har ikke vært innom her:p. Men denne silbunnen er jo åpenbart ikke laget for BB60-en. Den har litt for liten diameter, og så er beina så korte at den blir hengende på skrå over kranstussen. Artig sak. Jeg fikk det til å fungere med en splitta silikonslange som jeg la rundt kanten. Det går an å mekke til en forlengelse

Jeg er ikke så sikker på om det er noe godt alternativ å bruke den falskbunnen i en BB60. Den har tynn bunn med varmeelement under, og risikoen for fastbrenning øker nok når du får et så lite dødrom som du får under en falskbunn. Men i en tykkbunnet kjele som du bruker på ei induksjonsplate, er den en utmerket løsning.

Tilbake til trådstarters situasjon: Dersom 39 cm er en ideell diameter, må Brewtech-bunnen være en Rolls-Royce-løsning. Den er tung og stabil. Hullene har en diameter på 0,8 mm.

Han lager VVS bryggeri og burde iallefall få støtte under falskbunnen så den ikke kollapser. F.eks er det ikke kun vekta, men hvis det blir undertrykk så kan falskbunnen kollapse. Men det er bare å få sveiset bein. Forøvrig så får man silikon-greier som er laget for dette formålet, så man slipper å tre på en slange som i utgangspunktet er rett.
 
Tåler de falskbunnene til finn den vekten det er snakk om?

Jeg tenker f.eks OG 1.060 = 6kg for 25L = 120/25= 4,8*6 = 28,8 kg malt, + vann med 3:1 = 86,4kg. Oppå den lille falskbunnen der? Ikke alle kiloene vil jobbe ned på den men det virker uansett som en liten falskbunn for den mengden mtp gjennomstrømning?

Den tyngste vekta den må bære, blir vel vekta av masken helt på slutten av skyllinga/tappinga eller etterpå. 1 kg vann per kilo malt + tørrvekta av det brukte maltet. Litt i overkant av 30 kg? Jeg tror den greier det - men Ss-Brewtech-falskbunnen, og sikkert den billigere falskbunnen, også - er nok stabilere løsninger.
 
Den tyngste vekta den må bære, blir vel vekta av masken helt på slutten av skyllinga/tappinga eller etterpå. 1 kg vann per kilo malt + tørrvekta av det brukte maltet. Litt i overkant av 30 kg? Jeg tror den greier det - men Ss-Brewtech-falskbunnen, og sikkert den billigere falskbunnen, også - er nok stabilere løsninger.

Jeg som ikke forstår helt fysikk. Men hvorfor skal den ikke tåle vekten av alt det som står over den? Altså det jeg sa 86kg eller noe?
 
Han lager VVS bryggeri og burde iallefall få støtte under falskbunnen så den ikke kollapser. F.eks er det ikke kun vekta, men hvis det blir undertrykk så kan falskbunnen kollapse. Men det er bare å få sveiset bein. Forøvrig så får man silikon-greier som er laget for dette formålet, så man slipper å tre på en slange som i utgangspunktet er rett.

Hvis du snakker om brewtech-bunnen, så er det veldig solide greier. Og den er jo konveks, så det skal noe til at den kollapser. BB60-bunnen er nok skumlere, siden den er flat.
 
Han lager VVS bryggeri og burde iallefall få støtte under falskbunnen så den ikke kollapser. F.eks er det ikke kun vekta, men hvis det blir undertrykk så kan falskbunnen kollapse. Men det er bare å få sveiset bein. Forøvrig så får man silikon-greier som er laget for dette formålet, så man slipper å tre på en slange som i utgangspunktet er rett.
Kanskje det er noe slik som har skjedd. Bryggedagen forløp som andre bryggedager, men silbunnen så ut som den hadde vært med i et bilcross-løp.

Edit. Back on track, jeg har fått mitt svar.
 
Kanskje det er noe slik som har skjedd. Bryggedagen forløp som andre bryggedager, men silbunnen så ut som den hadde vært med i et bilcross-løp.

Har har den blitt utsatt for mye stress ja. Det kan være vekt ovenfra, eller det kan være pga undertrykk. Har selv maltraktert en silbunn før jeg visste bedre mtp pumpehastighet. Brygget da i labbdunker, beina hadde gått rett gjennom bunnen pga varm temperatur under mesking. Var et helvete å få den løs og så fikse hullene etter beina.
 
Tilbake
Topp