far kok til gjæringsbøtte

Når dere er ferdig med koken og skal ha det over på gjæringsbøtta , filtrerer dere vørteren med en gang så man ikke får med all humlen fra kok?
Hva er beste fremgangsmåte her ?

Jeg gir blanke f*** og dumper det rett i bøtta etter endt kok og kjøl, med litt humletrub. Det blir så godt atte. ;)

Men det blir ikke overbesket av humle da ? Veit folk koker en dag , heller over i kar , samt hever over i nytt kar dagen derpå når all grums har lagt seg for og gjære .

Tenkte kanskje og filtrere etter kok----> gjæringskar .
bruker dere humlepose på tuten eller en sil ?

Jeg koker 28L ned til 25L. Tapper 22L ned i bøtta og tømmer 3L i vasken etter overføring til gjæringskar. Det går 3L i vasken ved fating også. Kanskje ikke helt kostnadseffektivt, men da er det litt å gå på med tanke på mye humle i kok og mye humle i gjæringskar. Jeg liker forutsigbarhet bedre enn noen få kroner når jeg brygger :)

Bruker humlesil/trubfilter fra IKEA. http://forum.norbrygg.no/posts/252784/

Er gjerrigknark/ressursbevisst stryk det som ikke passer :)

Har forøvrig sett forsøk der all trub ble helt over i gjæringskaret og ølet ble vurdert bedre/klarere i en blindtest (er i en tråd her på forumet)

Grunnen til at jeg filtrerer er at jeg er mere skeptisk på humla og langt opphold i gjæringskaret, men har ingen holdepunkter for at dette er bevist negativt heller (ved tørrhumling ja, selvfølgelig ikke bra)

Edit: Tråden som promoterer "Alt i gjæringsbøtta" http://forum.norbrygg.no/posts/244358/ backet opp av forsøk. Hadde vært fint om noen hadde kommet med motargumenter her da det ellers jo skjer mye unødvendig filtrering for de som ikke høster gjær

Sist redigert:
Jeg heller rett over fra kjelen, dropper det siste grumset. Har brukt sil (melsikt) noen ganger for å tyne ut litt mer vørter fra grumset, men synes ikke det er verd bryet. Silen tettes temmelig effektivt, så du må jobbe litt for å få noe ut av den.

Bruker sil, men ikke en som siler alt. Bare det verste :p Sil nr 2 er alt for liten og må tømmes for ofte. må kjøpe et større

Tilbake
Topp