Når dere er ferdig med koken og skal ha det over på gjæringsbøtta , filtrerer dere vørteren med en gang så man ikke får med all humlen fra kok?
Hva er beste fremgangsmåte her ?
Men det blir ikke overbesket av humle da ? Veit folk koker en dag , heller over i kar , samt hever over i nytt kar dagen derpå når all grums har lagt seg for og gjære .
Tenkte kanskje og filtrere etter kok----> gjæringskar .
bruker dere humlepose på tuten eller en sil ?
Jeg koker 28L ned til 25L. Tapper 22L ned i bøtta og tømmer 3L i vasken etter overføring til gjæringskar. Det går 3L i vasken ved fating også. Kanskje ikke helt kostnadseffektivt, men da er det litt å gå på med tanke på mye humle i kok og mye humle i gjæringskar. Jeg liker forutsigbarhet bedre enn noen få kroner når jeg brygger
Er gjerrigknark/ressursbevisst stryk det som ikke passer
Har forøvrig sett forsøk der all trub ble helt over i gjæringskaret og ølet ble vurdert bedre/klarere i en blindtest (er i en tråd her på forumet)
Grunnen til at jeg filtrerer er at jeg er mere skeptisk på humla og langt opphold i gjæringskaret, men har ingen holdepunkter for at dette er bevist negativt heller (ved tørrhumling ja, selvfølgelig ikke bra)
Edit: Tråden som promoterer "Alt i gjæringsbøtta" http://forum.norbrygg.no/posts/244358/ backet opp av forsøk. Hadde vært fint om noen hadde kommet med motargumenter her da det ellers jo skjer mye unødvendig filtrering for de som ikke høster gjær
Jeg heller rett over fra kjelen, dropper det siste grumset. Har brukt sil (melsikt) noen ganger for å tyne ut litt mer vørter fra grumset, men synes ikke det er verd bryet. Silen tettes temmelig effektivt, så du må jobbe litt for å få noe ut av den.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.