Den enkleste måten å få riktig OG på er å øke maltmengden i henhold til det utbyttet du har av mesken. Men det høres ut som du har litt å hente på å endre meskerutinene, for eksempel ved å meske ut og sørge for passe varmt skyllevann, som nevnt over.
Hvis du rører noen ganger i løpet av mesketiden, vil nok det også kunne hjelpe deg til litt bedre utbytte. Jeg brygger med pose i gryte (biab), og pleier å røre 3-4 ganger i løpet av en 90-minutters-mesk. Samtidig varmer jeg mesken, slik at jeg opprettholder ønsket temperatur. Den samme teknikken kan brukes til stegmesking, selv om det da blir ganske mye røring for å fordele varmen godt underveis. Jeg vil ikke svare på hvordan oppvarming best kan gjøres med BB60, da jeg ikke har benyttet dette systemet selv, men bare det å røre vil kunne gi resultater.
En enklere variant er å skaffe en pumpe og en PID med SSR, og la systemet holde temperaturen på egenhånd.
Nok et tips: Isolér kjelen, slik at varmetapet minimeres. En enkel metode som er mye brukt blant forumets medlemmer, er å bruke liggeunderlag som kuttes til og festes rundt kjelen med stropper.