Fastnøkkel til corneliusfat

Lars

Norbrygg-medlem
Noen som vet dimensjonen som trengs for fastnøkkel til inn- og utventilene på corneliusfat?

24mm var for stort, men tror det er mer enn 23mm, så her trenger vi vel en presis amerikansk brøk. :)

Og, hvis det trengs annet lurt verktøy for å demontere corneliusfatet og ventilene fullstendig, tar jeg gjerne imot tips der også.
 
Det varierer fra fattype til fattype. Jeg bruker fastnøkler på 18mm og en 22mm. Jeg har en blanding av brukte amerikanske fat og nye som jeg har kjøpt her hjemme.
 
Nøkkel størrelsene på koblingene kan være litt forskjellig om dette er europeiske eller amerikanske typer fat. De aller aller fleste brukte fat har tomme mål.

Har lagt ved to filer som beskriver USA typer av koblinger, poppet ventiler og sikkerhetsventiler, samt tilhørende størrelse av fastnøkler.
Stort sett er størrelsene enten 11/16", 7/8" eller 15/16".

Selv har jeg to typer koblinger og trenger 11/16" og 7/8" til fatene, samt 28mm til manometeret på gassflasken. Hvis du har noe mellom 23 og 24 mm høres dette ut som 15/16" (23.81mm)

Husk at det ikke er sikkert at man har i dag riktig ventil eller poppet inni ventilen i forhold type fat. Dette kan ofte være grunnen til at man ikke får tette ventiler eller andre problemer med fatene. Bruk noe flatt og lite for å dytte ut poppet'ene fra koblingene, f.eks et av de nye typen av mange-takkede stjerneskruejernene. Kan være at man noen ganger må pirke og lirke under / inn i fra samtidig som man dytter oven i fra.

Sjekk fatene slik:
Først må man lese utenpå fatet hvilken type fat man har.
Deretter sjekk om man har riktig type kobling.
Ta deretter ut "poppet'en" og sjekk om har riktig type ”poppet” ventil.
 

Vedlegg

  • Cleaning and Rebuilding Ball Lock Kegs.pdf
    62,9 KB · Sett: 95
  • Keg Thread Sizes.pdf
    10,8 KB · Sett: 89
Aha, takk for svar!

Hvor får en tak i fastnøkler med tommemål? Var svinedyrt å få fraktet (og også dyrt å kjøpe) fra eBay ihvertfall.
 
Kjøpte på Biltema:
11/16" kombinasjonsnøkkel 11-2277, 34,90 kr
7/8" kombinasjonsnøkkel 11-2280, (finner den ikke i gjen på nettsiden akkurat nå)
 
Tilbake
Topp