Fastnøkkel til pumpe 20L speidel

Jeg har en tett pumpe og tenkte derfor jeg skulle skru av pumpen slik at jeg får renset den. Jeg har ingen fastnøkkel som er stor nok og har ikke funnet svar på hvilken størrelse jeg trenger på nett. Derfor lurer jeg på om noen vet hvilken størrelse jeg må kjøpe slik at jeg får åpnet pumpen.

Søk på Google, så ser du hvordan den fungerer, men pass på så du får en som stemmer med omkretsen på det du skal skru av.

Man skal trekke til med håndmakt, men selv da har jeg opplevd at de kan sitte fast som bare det, og nevnte tang er et fint verktøy.

[QUOTE = "Amarillo mail: 459309, member: 9190"] I think he means the nuts to the pipes that go to the pump, not the pump casing itself ... [/ QUOTE]

That was my understanding, that he wishes to remove the pipework for cleaning. The routine cleaning regime isn't very effective for the pump pipework. If he just wants to remove the pump, a rubber glove helps, if it is over tight or sealed by beer stone.

Ja, snakker om selve mutterne til pumpen. Etter å ha snakket med bryggselv har jeg fått beskjed om at det mest sannsynlig er røret til det ytre pumpehullet som er tett da jeg ikke får overflow under mesking. Jeg har prøvd å sette inn meskekaret og fylle vann fra utsiden for å se om det renner opp i midten (noe det burde ifølge bryggselv) og dette skjer ikke. Selve pumpehuset med impeller er rent og fritt for smuss.

Ill try your tip as well, Alien.

I see now. Suspected blockage in the pipework. This is easy to test. Hose (garden hose) in the inlet then turn on the water. Kind of like the attached pic.

Water should exist the outlet without much resistance, even if the impeller is in the pump - it just spins around 'manually' allowing water to pass. If there is a blockage, I would try to clear it without removing the pipework first. I think these nuts are sealed with 'liquid PTFE' so it is probably better to leave them in place, if possible.

Vedlegg

• P1040453.JPG
    P1040453.JPG
    154,5 KB · Sett: 45
Sist redigert:
I see now. Suspected blockage in the pipework. This is easy to test. Hose (garden hose) in the inlet then turn on the water. Kind of like the attached pic.

Water should exist the outlet without much resistance, even if the impeller is in the pump - it just spins around 'manually' allowing water to pass. If there is a blockage, I would try to clear it without removing the pipework first. I think these nuts are sealed with 'liquid PTFE' so it is probably better to leave them in place, if possible.

Thank you! Tried this today with a garden hose and the blockage is gone! I now have hops all over my kitchen but as long as my braumeister is up and running I dont care. Thank you!

Når jeg brygger i den forbaskede maskinen så bruker jeg å bare ha i pbw og 15 liter vann. Lar det gå en stund. Ingen rester igjen da. :)

Har opplevd at rørene er tettet en gang. Det var med en IPA med mye whirlpool humle. Måtte stake opp med dassbørste og høytrykkk for å få åpnet. Det var noe veldig kompakt som hadde laget en skikkelig propp.

Dette er ikke noe som bygger seg opp over tid. Bare uheldig humlemengder som finner ut å blokkere alt... om det er noe drit i kanalene så merker du det godt når du starter pumpene neste gang...

Thank you! Tried this today with a garden hose and the blockage is gone! I now have hops all over my kitchen but as long as my braumeister is up and running I dont care. Thank you!

Excellent! Time to brew :) Give it a good clean first with PBW or a 'powerball' tablet and rinse well several times. I use a shower head. Before each rinse, remove the shower head and direct the water directly through the inlet, to flush out any detergent in the pipework. On the final rinse run the pump. Then you are good to brew. My best tip: when you fill water to brew, do it like in the pic. It flushes air out of the pipework. Have fun!

Når jeg brygger i den forbaskede maskinen så bruker jeg å bare ha i pbw og 15 liter vann. Lar det gå en stund. Ingen rester igjen da. :)

Har opplevd at rørene er tettet en gang. Det var med en IPA med mye whirlpool humle. Måtte stake opp med dassbørste og høytrykkk for å få åpnet. Det var noe veldig kompakt som hadde laget en skikkelig propp.

Dette er ikke noe som bygger seg opp over tid. Bare uheldig humlemengder som finner ut å blokkere alt... om det er noe drit i kanalene så merker du det godt når du starter pumpene neste gang...

Skjønner! Jeg har gått fra Grainfather til Speidel og har ikke vært klar over disse tingene så det har vært vanskelig å feilsøke. Brukte trekk-kabel nå og det fikk ut litt, men spyling var best. Nå er jeg godt forberedt til neste brygg og maskinen skal være gullende ren etter neste brygg! Takk for tips!

Tilbake
Topp