Fat - begynnerutstyr

Panerai

Norbrygg-medlem
jeg har etterhvert lyst å satse på fat, for å slippe å styre med flasker hele tiden.

Hva trenger jeg av utstyr? Hva gjør man etter man har tappet en øl. Vil det ikke ligge litt øl i sangene? Hvor gjør man av det?

Tar ellers i mot alle tips ang. Fat.
 
Du trenger fat, koblinger, slanger, tappe kran,co2, og trykkregulator. Bryggebutikkene er behjelpelig med å finne utstyr som passer ditt behov.

Hva du gjør etter at du har tappet en øl? Drikker det! ;-) øl som står i slangen er ikke noe problem om det ikke står "for lenge ". Jeg ville virkelig vurdert en regulator med min 2 separate manometer: http://www.bryggselv.no/products/co2-regulator-med-2-utganger
Da kan du karbonere på en utgang og servere på den andre, egentlig ett must i mitt oppsett.
Ville også gått rett på perlick kraner, koster mer, men svikter aldri :-D
 
Kjøleskap til kjøling av fat er vel også en fordel?

Noen som vet om det er mulig å få en gammel frys til å gi temperaturer rundt 4c?
 
Kjøp 6 kg tank med CO2, billigere i lengden. Det koster ca det samme å fylle 6kg eller 2kg CO2 og det er sjapper som selger ombygde branslokningsapparater til samme pris som bryggebutikkene tar for 2kg tanker.

Fatene må stå på serveringstemp, ja. Du kan bruke en gammel fryser som du stryer med en STC-1000 (100 kroner på ebay) eller lignende.
 
Ikke akkurat fat som du tenker på kanskje, men jeg gadd heller ikke å styre med små flasker etter å ha lest i dette forumet når jeg kjøpte utstyr til å begynne med brygging. Hadde heller ikke lyst til å ta hele skrittet ut til fat med en gang (kostnaden) så jeg startet opp med store PET flasker med innebygd co2 patron og tappekran. Er fornøyd med disse, perfekt å ta med en 6L med tappekran på party. Dessverre selges de ikke i Europa og fraktprisen ødelegger litt av økonomien, kostet meg 152 dollar inkl. frakt. + standard moms/tollgebyr for 4 stk. 6L og 12 16g CO2 patroner.
Har senere kjøpt 4 flasker til + en ekstra tappekran slik at jeg kan tappe fra 2 kraner samtidig. Produktet heter Tap-a-Draft
http://morebeer.com/products/tapadraft-homebrew-setup.html

Vurderer etterhvert å kople til litt større CO2 flaske istedenfor 16g patroner (en patron holder til å tømme 6L flasken). Skal du ikke karbonere naturlig må du bruke en ekstra patron for karbonering.
16g CO2 patroner er dyre i Norge, går du for dette systemet sørg for å kjøpe ekstra patroner samtidig med kit'et, de er billige i USA men ofte problematisk med frakt hvis du kjøper de for seg selv.

Her er en overgang til ekstern CO2 http://www.ebay.com/itm/BEST-CO2-CO...390?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2580c5bc46
Men det er mulig at jeg på dette tidspunktet går for et normalt fat anlegg og lar Tap-A-Draft være party løsning (ev. små lagringstanker/gjæringskar for test batcher)

Det er bare moro å flaske en 24L batch på 4 stk. 6L, lett å rengjøre, setter sukkerlake rett i flasken trenger ingen omstikking for det.
Deretter vente til flasken er steinhard, trenger ikke å lure på om karboneringen fungerer slik den skal. Feiler den kan du alltids ofre en ekstra 6L patron. Sette flasken i kjøleskap i 24 timer og sette på tappekran med CO2 patron og bare tappe i vei.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp