Fat, total vask hver gang?

Problemet med å snu flowet på bryggerifat er at ventilene må taes ut, gjør du det så blir det bra vask på det og.
Uansett fat så må de helles litt og roteres 360m grader for at alt skal bli spylt.
 
Fatvasking er kjedelig!
Har derfor som andre her prøvd å finne en tilnærming som både fungerer og sparer kalorier. Min metode er å la tomme fat stå med gjærslam og CO₂ trykk til jeg har samlet opp mange nok som trenger vask, typisk 8-10 stykker.

Legger lokkene i starsanbøtta,  liten høytrykksspyler løsner gjærslam i bunn av fatene, evt dobørste (dedikert!), setter på hodet for å la renne ut. Skyller med kaldt vann en gang til.
Deretter heller jeg en par liter starsan i første fat, lukker og kjører på trykkluft fra en liten kompressor, rister, kjører deretter løsningen via utventil med liten slangestump påkoblet  over i neste åpne fat  og gjentar til alle fatene er rene. Fatene blir da stående med trykk og starsanrester til jeg fyller de med øl. Dette kan være uker senere for noen av fatene.
Vasker 10 fat på 15-20 min, slipper å bruke opp CO₂, Starsan gjennom stigerør/kopling, aldri hatt antydning til uønskede gjester i fatene.  Aldri demontert koplinger/stigerør på fat.

Denne måten blir selvsagt mest rasjonell/ effektiv ved vask av mange fat samtidig.
 
Har tenkt på samme løsning selv, men er bekymret for basseluskene i trykktanken. hva om man bruker et fat, halvfult med feks starsan, som renseanlegg? Altså...sender trykklufta inn i øl-ut-ventilen, slik at det bobler opp gjennom væsken, og ut gjennom gassventilen? da blir jo lufta renset på veien ut...
 
Sikkert flere som også kan bidra med meninger her, men min erfaring er som nevnt at dette fungerer problemfritt. Aldri opplevd at øl er blitt ødelagt/skjemt på fat gjennom ca 150 fyllinger av 30 fat siste 2 år.  Starsan ruler!!!
 
Det som er av bakterier i trykkluften vil  ende i et lukket rom fylt av skum og alle flater er dekket av SSfilm ganske lenge pga trykk og høy metning av luftfuktighet i fatet.  Oljetåke fra kompressor har bekymret meg mer. Bruker en liten, billig, permanentsmurt sak du får kjøpt for under tusenlappen.
Lakkverksteder er jo minst like avhengig av 100% ren, oljefri luft som oss og bruker vel oljeutskillere/filtre for å sikre dette. Om det er lakkerere på forumet kan disse kanskje utdype?

Synes ideen din med filtrering i vann var god og tenker den kan brukes til å fange evt oljepartikler dersom luften går igjennom noe ala en diffusjonsten/spreder inni fatet for å sikre små nok bobler. Bruker du litt oppvaskmaskinpulver får du såpeløsning som burde fange oljen, men ikke skumme/bli med videre over i neste fat
 
Jeg klarte ikke å dy meg så jeg tok en test i garasjen.
Fylte opp med et par liter varmt vann og ristet litt for å få ut det meste.
Dette ble så tømt over i neste fat.
Tømte så på ca 2 liter Star Sand i det første fatet.
Satte så en slange med Ball Lock  inn og ut på pumpen der jeg spylte inn via stigrøret.
Satte fatet på hodet og satte i gang pumpen.
RESULTAT: Gullende rent fat på 3-5 min.
Er fatene ekstremt fastgrodde så kjør i gjennom litt kaustisk soda først.
Både varmtvann, Starsand og kaustisk soda kan brukes på flere fatt etter hverandre.
 
Virker som folk her inne bruker StarSan som vaskemiddel? Det er vel kun desinfeksjonsmiddel, eller tar jeg feil?
Jeg skrubber alltid med dedikert dobørste på skaft og PBW eller Sun. Deretter skylling, så en StarSanskvett som står på fatet til det skal brukes igjen.
Mye jobb, blir nok mekket en motorisert fatvasker her også...
 
Mener at starsan og pbw er tilnærmet identiske. Eneste forskjellen er vel at starsan er tilsatt ett eller annet som gjør at det skummer...
Jeg liker ikke å skrubbe med noe som helst inni fatene. Går det ikke bort med maskinoppvaskmiddel/starsan, da tar jeg frem varmtvann og kaustisk soda! :)
 
Maarten skrev:
det stemmer ikke.
Star San er en syre, forsforsyre plus andre ting.
http://www.fivestarchemicals.com/wp-content/uploads/StarSanMSDS.pdf
PBW er basert på NaCO3 og en rekke andre ting.

http://www.fivestarchemicals.com/wp-content/uploads/PBWMSDS2.pdf

Det er hva jeg mente også. StarSan er vel mer lik Sterkrens fra Petit. Det er fosforsyre uten det som skummer. PBW er base, mens StarSan er syre. Skyll ut basen godt, ellers ødelegger man effekten av StarSan. Baserester i fatene gjør at pH i StarSan stiger, og det er nettopp den lave pH'en i StarSan som gjør at den dreper bakterier (men ikke gjær, by the way).
Vanlig kutyme er vel å vaske først med lut, PBW eller Sun, så skylle godt, og til slutt StarSan eller Sterkrens.
 
magne1972 skrev:
Mener at starsan og pbw er tilnærmet identiske. Eneste forskjellen er vel at starsan er tilsatt ett eller annet som gjør at det skummer...
Jeg liker ikke å skrubbe med noe som helst inni fatene. Går det ikke bort med maskinoppvaskmiddel/starsan, da tar jeg frem varmtvann og kaustisk soda! :)
Skrubbing av stålfat er vel greit, med gjæringskar i plast ikke så greit! Vær oppmerksom på at hvis vannet er veldig varmt så kan bakelitt/gummitoppen og -bunnen løsne. De er bare limt på stålbeholderen.
 
Dag skrev:
Maarten skrev:
det stemmer ikke.
Star San er en syre, forsforsyre plus andre ting.
http://www.fivestarchemicals.com/wp-content/uploads/StarSanMSDS.pdf
PBW er basert på NaCO3 og en rekke andre ting.

http://www.fivestarchemicals.com/wp-content/uploads/PBWMSDS2.pdf

Det er hva jeg mente også. StarSan er vel mer lik Sterkrens fra Petit. Det er fosforsyre uten det som skummer. PBW er base, mens StarSan er syre. Skyll ut basen godt, ellers ødelegger man effekten av StarSan. Baserester i fatene gjør at pH i StarSan stiger, og det er nettopp den lave pH'en i StarSan som gjør at den dreper bakterier (men ikke gjær, by the way).
Vanlig kutyme er vel å vaske først med lut, PBW eller Sun, så skylle godt, og til slutt StarSan eller Sterkrens.
Jeg tok nok feil der ja :)
Men det er nok ikke bare ph som er virkemåten til starsan.
Jeg liker heller ikke å skrubbe stålfat, ripes lite de, men microskopiske riper gjør bare at skitt setter seg ekstra godt, derfor foretrekker jeg grundig skylling :)
Jeg er også klar over at limet ikke tåler varme, men har ikke opplevd noe problemer med det.
Jeg har heller ikke opplevd merkbar infeksjon, og så lenge skrubbing kan unngåes, gjør jeg det.
Jeg er nok også litt lat :)
 
magne1972 skrev:
Her er min fatvasker.
For å forklare det enkle prinnsippet:
tannhjulspumpen er selvsugende/selvprimende, og med ca 1 liter starsanblanding i fatet, suger pumpen opp dette via stigerøret, og dusjer det tilbake via gasskoblingen.
etter et par minutter er fatet fult med skum, og jeg kobler fra, og snur fatet på hodet for å slippe ut en skvett gjennom sikkerhetsventilen.
tømmer deretter fatet og er ferdig :)

Denne var utrolig smart! har bestilt samme oppsett selv nå med denne pumpa: http://www.ebay.com/itm/12v-micro-b...riming-24v-food-grade-brush-DC-/110940551545
takk for godt tips! :)
 
For de som trenger en midlertidig løsning mens man venter på pumpe, her er en drillpumpe til 49,-
http://www.jula.no/drillpumpe-731079
 
Den julapumpa der fungerer bra? Fikk nettopp noen brukte fat fra Malzmuhle, som kunne trengt en omgang med PBW.
 
Dette må prøves, er rimelig lei av fatvasking...

Er den pumpen fra Jula det linkes til selvugende/selvprimende?
http://www.jula.no/trykkvannspumpe-12v-4-3l-min-650190
 
Tilbake
Topp