Fatfylling Ringnesfat

Kan man fylle Ringnesfat opp ned med trekantkobling.  

Jeg tenker å gjøre det på følgende måte..
1. Først så vasker og desinfiserer jeg fatet.
2. Så fyller jeg fatene med CO₂.
3. Sette på trekantkobling på lagertank med øl in der det vanligvis er co2inn.
4. Sette på trekantkoblingen på fatet , og så snu fatet opp ned.
5. Fylle fatet helt til det renner øl ned i stigrøret.

Hvis dette funker så slipper jeg å putte slanger oppi fatet og jeg slipper også å få luft i fatet, så fyller jeg perfekt mengde i fatet, og det vil gå hurtigere og mindre sjanse for infeksjon.

Alt dette gjøres med ukarbonert øl. Karbonering gjøres kunstig etterpå.
 
Hei!
Det er mulig dette lar seg gjøre, men er usikker på om det er nødvendig. Hvis man desinfiserer overføringsslangen er jo ikke det noe problem. Når fatet er fylt presser du du ut eventuell resterende luft ved å kjøre inn co2 i øl ut. Føler at dette er en god nok prosedyre.  :)
 
Problemet med Ringnesfat er jo at det ikke er noen trykkventil (skal jeg få til noe tilsvarende må jeg snu fatet opp ned).  Og jeg fyller 7 stk 30 litere pr. brygg..  Derfor har jeg lyst til å mekke en trekantkobling for fatfylling.
 
Jeg mekket en kobling en gang hvor fylling skjer gjennom tapperøret, brukte en 32 mm muffe med påskjøtet 12 mm rør som ble pressen ned over sentertappen ved hjelp av en aluplate, men Svaeins metode er nå enkel den og, men det er nå teorien din og, den må jo fungere.
 
skal man motrykksfylle ringnes fat så ville jeg ha fylt fatet stående vanlig vei og fylt øl igjennom øl ut koblingen og satt en justerbar ventil på gass inn koblingen. etter å ha fylt fatet med co2 såklart
 
Jeg testa det litt i dag...  Jeg kobla regulatoren på de fatene jeg akkurat hadde fylt helt til topps. Så snudde jeg de og satte på trykk og begynte å tappe.. Det kom bare ut noen desilitere  før det begynte å komme skum og CO2 ut.  Så snudde jeg fatet igjen og startet med kunstig karbonering..  På denne måten er jeg sikker på at jeg ikke presser noe luft inn i ølet.
 
Tilbake
Topp