Fatvask med Sterkrens

Har tidligere brukt PBW for å vaske fatene mine over natta. Vil Petits Sterkrens være like god? Fylle fatet med rens og vann, la stå over natta. Skyll, desinfiser og bruk?

Sterkrens er ikkje eit vaskemiddel som sådan, men eit desinfeksjonsmiddel. Ville heller brukt krystallsoda frå daglegvaren over natta, skylt, desinfisert med sterkrens, og tappa utan å skylle.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Odland skrev:
Har tidligere brukt PBW for å vaske fatene mine over natta. Vil Petits Sterkrens være like god? Fylle fatet med rens og vann, la stå over natta. Skyll, desinfiser og bruk?
Jeg har ikke brukt PBW, men Petits Stoutrens fungerer bra til vasking.

Odland skrev:
Er det slik å forstå at man kan bruke Krystallsoda på fatrens?

Blir å bruke Starsan etterpå

Krystallsoda fungerer bra til vask, sammen med litt klorin er den svært effektiv både som vaskemiddel og desinfisering :)

Odland skrev:
Men klorin må skylles vekk med kokende vann?
Neida. Det bør skylles bort med vann, men kokende er ikke nødvendig. Noen mener at svake, konsentrasjoner av klorin ikke trenger å skylles bort heller. Klorin bør ikke ha lang kontakttid med rustfritt stål, iallefall ikke hvis det er en kraftig blanding, men et vanlig vaskeforløp går helt fint :)

Krystallsoda, kaustisk soda, zalo, PBW, oppvaskmaskinpulver... Masse som fungerer fint til vasking.
Klorin, star-san, fosforsyre, jodofor... Masse som fungerer fint til desinfisering.

En del av det som er fint til desinfisering som også fungerer til rengjøring (klorin, for eksempel) og en del vaskemidler som også er desinfiserende (kaustisk soda, for eksempel). Det er altså ikke nødvendig å kjøpe spesialprodukter, selv om de har en del fordeler som kan forsvare prisen av og til.

Riktig dosert klorin må ikke skylles bort og mikroskopiske mengder klorin i ølet setter ikke smak. For å være på den sikre siden, synes jeg imidlertid det er greit å både overdosere klorin og skylle det etterpå. Tross alt er både klorin og kokt vann billig i forhold til øl.

gustavf skrev:
Krystallsoda, kaustisk soda, zalo, PBW, oppvaskmaskinpulver... Masse som fungerer fint til vasking.
Klorin, star-san, fosforsyre, jodofor... Masse som fungerer fint til desinfisering.

En del av det som er fint til desinfisering som også fungerer til rengjøring (klorin, for eksempel) og en del vaskemidler som også er desinfiserende (kaustisk soda, for eksempel). Det er altså ikke nødvendig å kjøpe spesialprodukter, selv om de har en del fordeler som kan forsvare prisen av og til.

Riktig dosert klorin må ikke skylles bort og mikroskopiske mengder klorin i ølet setter ikke smak. For å være på den sikre siden, synes jeg imidlertid det er greit å både overdosere klorin og skylle det etterpå. Tross alt er både klorin og kokt vann billig i forhold til øl.

Er kaustisk soda (fra daglivarebutikk) er rimeligere enn feks. PBW eller Stoutrens i bruk? I utgangspunktet ville jeg tro det, men erfaringen sier meg noe annet. Oppvaskmiddel til maskin blir vel kanskje i samme gata?

Selv har jeg gått bort ifra krystallsoda ihvertfall til flaskevask, da jeg har opplevd en tynn hvit hinne (pulveraktig) på flaskene selv etter relativt grundig skylling, og er usikker på om det hemmer effekten av star san/sterkrens som desinfisering senere.

Lars skrev:
Selv har jeg gått bort ifra krystallsoda ihvertfall til flaskevask, da jeg har opplevd en tynn hvit hinne (pulveraktig) på flaskene selv etter relativt grundig skylling, og er usikker på om det hemmer effekten av star san/sterkrens som desinfisering senere.

Jasså.. Akkurat det samme jeg selv fikk første gangen jeg vasket flasker med krystallsoda etter endeløse "tips" herifra.. vil ikke gjenta dette, og krystallsodaen skal kastes når jeg finner ut hvordan.
Jeg skiter i om det er så fryktelig dyrt (som endel påstår) og bruker heller pbw, starsan og slikt..

Tilbake
Topp