Feil bruk av formel (?) ga for høy mesketemperatur, hva gjør jeg?

JaHa

Norbrygg-medlem
Hei forum deltakere!

Som dere straks vil skjønne så er jeg nybegynner når det gjelder ølbrygging og jeg har tydligvis gjort min første feil/tabbe ifm med mitt første forsøk på å brygge en American IPA, BIAB.

Først litt facts om situasjonen:

Da jeg tilsatte 6.9 kg malt i meskevannet (20.7 l ~3 kg/kg malt) som hadde 76 C (kommer tilbake til den høye verdien!) falt mesketemperaturen til 73C. Jeg skjønte da at noe var feil siden målet var å oppnå en mesketemperatur på 66C! Jeg prøvde da å senke temperature ved å røre i mesken og la meskekaret stå uten lokk. Etter ca 25 min kom temperature ned i 69 C og etter 1 time kom den ned i 63 C. Deretter vasket jeg med 11.8 l vann med temperature på 77 C som ga meg et kokevolum på 27 l (som planlagt).

Etter koking fikk jeg et gjæringsvolum på ca 19 l med en OG på 1.060 som var ønsket. Gjæringen (19 C med temp kontroll) kom igang etter 3-4 timer og har pågått i snart 2 døgn med 4-5 "plopp" i minuttet. Kan dette kalles "storm-gjæring" eller er det en indikasjon på at den høye mesketemperaturen har dannet for mye ikke-gjærbart sukker?

Etter å ha lest litt omkring viktigheten av å unngå for høy mesketemperatur så lurer jeg på om jeg allerede har ødelagt brygget? Hva menere dere? Blir dette søtt lett-øl? Bør jeg glemme prosjektet og starte på nytt? Jeg kommer selvsagt til å la gjæringen gå til den slutter for å måle FG for å få et bedre grunnlag for om jeg skal tømme brygget i ....

Så til den høye mesketemperaturen jeg brukte: For beregning av mesketemperatur benyttet jeg formelen fra http://www.rackers.org/calcs.shtml (se nedenfor) Jeg benyttet metriske enheter med

Mash Thickness 3 l/kg (20.7 l/6.9 kg)
Desired Strike temp: 66 C
Grain temp: 15 C (kjellertemp)

Dette ga en beregnet temperature på Strike Water: 75 C ????
Hvor er feilen? Jeg er litt usikker på om jeg har benyttet riktig Mash Thickness eller om det er en bug i formelen?

Setter pris på komentarer fra Forumet!

Med hilsen
JaHa (novise!)


Strike Temperature Calculator
Calculate the temperature your strike water needs
to be in order to hit the desired mash-in temperature.

Mash Thickness (qt/lb or liters/kg)
Desired Strike Temperature (deg F or C)
Temperature of Grain (deg F or C)
Units of Measurement: American Metric
 
Om termometeret ditt viser riktig temperatur, blir det nok ganske tungt og søtt. Det kan likevel bli godt. Men det er dessverre ikke hensiktsmessig å la mesketemperaturen falle over så lang tid, ettersom mye av beta-amylasen (enzymet som er mest virksomt ved 55-66 grader) vil være denaturert. Du kunne ha «reddet» mesken ved å røre inn kaldt vann med det samme.

Kalkulatoren regner ut litt høyere innmeskingstemperatur enn den jeg har pleid å bruke (Brewzor, et dårlig program til Android), men bare et par grader. Om jeg skal gjette på feilkilde, vil jeg tippe på målefeil. Enten for mye vann eller for lite malt.
 
Ifølge brewers friend skulle du hatt 73 grader på meskevannet ditt, men ser ut som at temperaturen på kornet ditt kanskje var høyere enn 15 grader siden du bare mistet 3 grader...?
 
I hjemmebryggerietmitt må jeg varme opp vannet 3-4 °C høyere enn ønsket innmeskingstemperatur for å treffe. Her gjelder det bare å notere ned erfaringene sine. Etter noen brygg vil du fort finne ut hva som hjelper. Jeg vil tippe at formelen du har brukt er laget basert på erfaringene til den som har laget den. Juster temperaturen på vannet etter dine egne erfaringer.
 
Bruker selv samme kalkulator som trådstarter. Virker som formlene til denne ikke tar høyde for at kjelen (eller meskekaret om du vil) blir varmet opp sammen med vannet ved BIAB. Legger meg 3 grader under det kalkulatoren foreslår, og treffer ganske greit hver gang (bruker 19L kjele).

Men som Gahr nevnte så må du nesten bare prøve deg fram.
 
Hei, takk for svarene! Ja, dette blir nok en av mange bitre (søte!)erfaringer som må læres "the hard way". Vi får se om det blir drikkbart. Min kone sier at et søtt øl høres bra ut, så kanskje dette kan øke "aksept-kvoten" for min nye hobby!
 
Jeg benytter BIAB og bruker formelen til Palmer fra How to brew:

Tw=(0,41/R)*(T2-T1)+T2,

hvor:

0,41=konstant
R=antall liter per kilo malt man mesker med
T2= mesketemperatur
T1=temperaturen til maltet

Jeg starter med å kjøre et steketermometer inn i posen med ferdig kvernet malt. Der står den mens jeg vasker utstyr osv. Så bruker jeg temperaturen til maltet i formelen over. Dette har gitt meg så og si "spot on" mesketemperatur hver gang :)
 
Hei Marius!
Når jeg bruker samme formel får jeg Tw = 73 C. Dette skulle gi et beregnet temperturfal på 7 C for å nå 66 C, men observert temperaturfall var på 3 C. Dette berefter nok det som Gahr skriver, nemlig at dette er utstyrsavhengig. Jeg får prøve med å ligge ca 3 C over ønsket mesketemperature neste gang. Jeg antar at det er "bedre" å ligge "litt for lavt" enn "litt for høyt" når det gjelder mesketemperatur?

Takk for kommentaren!
 
Generelt kan man si at en lav mesketemperatur vil gi en lavere FG og et tørrere øl, mens en høyere mesketemperatur vil gi høyere FG og et søtere øl.

Da kan du jo selv avgjøre på hvilke side du mener det er "best" å ligge ut i fra hva du selv liker best, frem til du blir kjent med ditt bryggesystem ;)
 
Er du forresten sikker på at du ikke har noen målefeil? Du skriver at du etter innmesk traff 73 grader, og at temperaturen etter en time var på 63 grader, et fall på 10 grader. Det er ganske "ekstremt". Selv så mister jeg ikke mer enn 3-4 grader på en drøy time, og det er max.

Du bør også, om du ikke har gjort det, gjerne ta noen flere målinger på litt forskjellige plasser i mesken da temperaturen har en tendens til å variere litt, selv om du rører i forkant. Det er i hvert fall min erfaring.
 
Jeg tror kanskje det store temperatufallet skyldtes at jeg rørte ganske mye i mesken med lokket av de første 30 min. Jeg tok også av isolasjonen som jeg hadde rundt gryten. Det ble litt "armer og ben" for å få ned temperaturen. Temometeret står montert i gryteveggen litt under midten av væskevolumet i gryten. Dette kan muligens forklare det lave observerte temperaturfallet. I såfall er det bare å håpe på at den reelle temperaturen egentlig var lavere.
 
Jeg har også et termometer montert i gryteveggen, men bruker det kun for å se når jeg nærmer meg kok striketemp. og senere kok, og under kjøling. Under mesking bruker jeg et mer nøyaktig termometer og måler flere steder i mesken.
 
Hei Marius,
Du har sikkert et poeng når det gjelder selve temperaturmålingen. Neste gang skal jeg prøve å måle flere steder i mesken for å få en bedre forståelse av eventuelle temperaturvariasjoner i gryten
 
Tilbake
Topp