Feil med refraktometer?

Sigve R

Norbrygg-medlem
Jeg har ikke brukt refraktometer tidligere, men har nylig kjøpt et brukt (tilsynelatende en relativt billig, kinesisk modell). Brukte det for første gang under brygging i dag, men opplevde at det viste mye høyere sg underveis i kokingen enn etter endt koking. Etter å ha kontrollmålt med hydrometer viser det seg (dessverre) at det er målingen etter endt kok som er riktig.

Jeg foretok alle målingene ved å ta ut en liten mengde med en ren, tørr skje og avkjøle i en skål før jeg helte over på refraktometeret. Målingene underveis var feil, men konsekvente (flere målinger etter hverandre viste en "sannsynlig" stigning i sg, men alle var altså for høye). Er det noe jeg åpenbart gjør feil med målingene?
 
Du kan prøve å kalibrere det. Mål rent vann. Det er nok en kalibreringsskrue oppå apparatet. Still der til det viser 1.000. Kanskje det hjelper.
 
Har ikke brukt refraktometer selv. Men er vørter nedkjølt ved måling?

Ja, det er derfor jeg har det over i en skål først. I teorien skal refraktometeret kunne kompensere for noe variasjon i temperatur, men jeg har tenkt det var best å kjøle ned til romtemperatur først.
 
Ja, det er derfor jeg har det over i en skål først. I teorien skal refraktometeret kunne kompensere for noe variasjon i temperatur, men jeg har tenkt det var best å kjøle ned til romtemperatur først.
Det at både pH metere og refraktometer skal kunne jo kompansere for temperatur er en gimmick og salgstriks, ikke kjøp det, det er løgn, 20 grader på målinger.
 
Temperatur kompenseringen gjelder kun for temperaturen på selve refraktometeret. Slik at du slipper å temperere det.

Refraktometer har mange svakheter, blandt annet upålitelig målinger vet gitt vørter konsentrasjoner. Men fungerer fint til å se om SG er som planlagt eller ei.

Jeg bruker å venter ca ti minutter ut i koken slik at vørter blandes godt, før jeg henter ut en vørterprøve. Den setter jeg på benken en liten stund for nedkjøling.
 
Det at både pH metere og refraktometer skal kunne jo kompansere for temperatur er en gimmick og salgstriks, ikke kjøp det, det er løgn, 20 grader på målinger.
Men uansett vil én dråpe på en glassplate kjøles til en temperatur hvor avviket er begrensa rimelig fort. Og hvis målingene hadde skyldes temperaturavvik hadde de vel gått i motsatt retning? Måler man ikke lavere sg ved høyere temperatur? Eller roter jeg?
 
Men uansett vil én dråpe på en glassplate kjøles til en temperatur hvor avviket er begrensa rimelig fort. Og hvis målingene hadde skyldes temperaturavvik hadde de vel gått i motsatt retning? Måler man ikke lavere sg ved høyere temperatur? Eller roter jeg?
Joda, vil kjøles ned fort. Og jeg husker ikke hvilken vei SG går i forhold til temperatur, jeg ville egentlig bare rante litt om den lamme måten de formulerer seg på i forhold til at måleinstrumenter kan kompensere for temperatur :p
 
Men uansett vil én dråpe på en glassplate kjøles til en temperatur hvor avviket er begrensa rimelig fort. Og hvis målingene hadde skyldes temperaturavvik hadde de vel gått i motsatt retning? Måler man ikke lavere sg ved høyere temperatur? Eller roter jeg?
Ja, en dråpe avkjøles fort. Jeg avkjøler nesten ikke, tar en prøve i en 10 ml sprøyte og lar det avkjøles litt før jeg legger en dråpe på glasset. Ser at SG stiger et poeng eller to hvis jeg venter noen sekunder. Så ja, høyere temperatur gir lavere SG.
 
Husk de fleste refraktometer ikke er kalibrert for vørter og selv om du kalibrerer 0-punktet så vil ikke det si at den er kalibrert. Ikke sikkert avlesningen på refraktometeret er linear i forhold til vørter SG. Her er en video om hvordan du kan kalibrere refraktometeret.
 
Husk de fleste refraktometer ikke er kalibrert for vørter og selv om du kalibrerer 0-punktet så vil ikke det si at den er kalibrert. Ikke sikkert avlesningen på refraktometeret er linear i forhold til vørter SG. Her er en video om hvordan du kan kalibrere refraktometeret.

Takk. Dette var veldig interessant (og fullstendig ukjent for meg). Jeg skjønner fortsatt ikke helt hvorfor refraktometeret var "riktigere" etter endt koking, men skal iallfall bruke det regnearket i fremtiden.
 
At det viser høyere før kok en etter tipper jeg kommer av at du ikke har fått blandet vørteren skikkelig etter skylling. Tar du prøven fra en bunnventil kan det ligge vørter der som ikke er tynnet ut av skyllevannet selv om du koker en stund og tror alt er blandet skikkelig.
 
Tilbake
Topp