Feil Tørrhumle

Hei,
Satte i går en Amber Christmas og ved en feil la min gode bryggevenn i tørhumle (50g Centennial, tørrhumle) ved 15 min igjen av kok. Regner med ølet ikke blir ødelagt, men får en litt annen smak en det som var tenkt. Vil det lønne seg (smaksmessig) å gå til innkjøp av ny tørhumle for å legge det til etter 7 dager ut i gjæringsprosessen slik oppskriften tilsier?

Rune
 
Det spiller ingen rolle, for dette settet bruker 50 g Centennial til både 15 min, 2 min og tørrhumle-tilsetningene. Men hvis kompisen dumpet tørrhumla i tillegg til 15-minutters tilsetningen stiller det seg annerledes, selvsagt.
 
Blir nok noe bitrere enn oppskriften (Centennial er heldigvis ikke blant de bitreste), men det er er vel ingen grunn til å droppe tørrhumla. Bare å kjøpe en pakke Centennial først som sist.
 
Flask og drikk det opp.

Hvis du vil tørrhumle er opp til deg. Kan kanskje bli litt mye centennial-smak ifht målet med tørrhumle.
 
Nå er Miguel tørrhumlingseksperten her, så hør på ham. Tørrhumlinga tilfører jo ikke merkbart med bitterhet, så i forhold til det skulle det ikke spille noen rolle. Men sjøl om mye av de aromatiske oljene kokes bort i løpet av et kvarter, så er 50 gr en god del. Hva med å halvere mengden til tørrhumling?
 
Selv om Miguel er tørrhumle ekspert så ikke hør på han denne gang
Tørrhumle!
Får å balansere de ekstra IBU'ene ville jeg tørrhumlet så du også får mer smak og ikke bare bitterhet
 
Sist redigert:
Nåja. Nå har jeg ikke bastant ment det ene eller andre. Men tenkte bare å komme med et svar for å drepe diskusjonen om hva salgs ølstil det er, noe som egentlig er irrelevant for TS ifht han spør om her :)
 
Selv om Miguel er tørrhumle ekspert så ikke hør på han denne gang
Tørrhumle!
Får å balensere de ekstra IBU'ene ville jeg tørrhumlet så du også får mer smak og ikke bare bitterhet

Nå er Miguel en ganske tørr humleekspert, så han tar ikke så hardt i her; han lar det vel være opp til trådstarter, men peker på konsekvensen.

Jeg tenker litt som deg; at det er noe med tørrhumling som annen humling ikke har, og hvis du har lyst på det, så ville jeg tørrhumlet på tross av tabben - men at det kan være en ide å være litt moderat.
 
Jeg tenker faktisk litt omvendt, for å balansere ut
evt. kunne han brukt en annen humle eller en kombinasjon
En annen måte å balansere ut for mye humle og bitterhet er jo mer (spessial)malt
 
Takk for mange gode råd og tips. Kjøper inn ny tørrhumle, men modererer litt volum som skal brukes. Skal informere om hvordan det ble til slutt
 
Tilbake
Topp