Feilsøking av Corneliusfat

JonP

Norbrygg-medlem
Er det meningen at corneliusfat skal være helt gasstette?

Jeg opplever nemlig at det fatet som for tiden inneholder noe drikkbart, mister trykket sakte men sikkert. Det vil si at i løpet av et døgn så går trykket fra litt over en bar til rundt en halv. Står det lengre blir ølet deretter.
Verdt å merke seg at jeg ikke har koblet til CO2-flasken hele tiden.
Det er også verdt å merke seg at jeg ikke hadde dette 'problemet' med det andre fatet mitt.
En tredje ting - begge fatene er flett nye.

Noen som har noe lurt på lager?
JonP
 
Ja, corneliusfat skal være helt gasstette.

Slike fat har 4 steder der det av ulike årsaker kan oppstå lekkasjer: kobling (gass) inn, kobling (øl) ut, lokket, og overtryksventilen i midten av lokket (ikke tilstede på alle fat).

Hvis det altså lekker, så kan du prøve å sette trykk på fatet, og holde det oppned i en balje med vann. Hvis du finner noe gjennomsiktig, f eks en ovnsform eller fruktfat av glass, så vil du kunne se gjennom vannet hvor gasset lekker ut.

Når du oppdager at lekkaskjen befinner seg i én av koblingene eller i overtryksventilen, så kan disse skrus fra hverandre. Men nå må jeg si at det virker merkelig at det lekker fra et splitternytt fat...

Hvis det viser seg at det lekker fra et sted, uten at tetningsgummien ser dårlig ut, så kan det være greit å tilføre litt matsikker gummismøring. Petit Agentur selger 'White oil' på boks (produktnummer 7129). Prøv eventuelt å sørge for at lokket sitter godt på plass, for hvis den sitter litt skjevt, så kan det være årsak nok til at det lekker litt derfra. Dette kan også forekomme dersom man har byttet lokk med et annet fat, der fasongen eller størrelsen er nærmest usynlig annerledes.
 
Jeg bruker og lage en zalo og vann blanding i en spruteflaske som jeg sprayer på alle koblinger. Kommer det bobler lekker det. En lett måte og lokalisere hvor det lekker.
 
proger skrev:
Jeg bruker og lage en zalo og vann blanding i en spruteflaske som jeg sprayer på alle koblinger. Kommer det bobler lekker det. En lett måte og lokalisere hvor det lekker.

Enda lettere!  :skitbra:

Sier du ifra når du har funnet hvor (og om mulig hvorfor) det lekker på fatet ditt, JonP?  :brygging:
 
At brukte fat lekker er ikke noe spesielt, mine tre siste fat fra vin og bar kom med trykk men når jeg skal trykksette dem igjen lekker de fra kokket, alt ser OK ut men det er ikke mulig å få lokket til p tette før fatet er fult og jeg "henger" fatet i lokklåsen mens det trykksettes, inntill jeg får strammet til lokklåsen.
 
Vet ikke om det har noe å si for andre, men jeg har opplevd at fat der lokket med pakkning har stått en` vei, ikke vil bli tette den andre veien. Men dettte gjelder bare når jeg bruker o-ringer som har stått på fatet lenge. Jeg har en teori om at det har noe med at lokket ikke utgjør like stort trykk over hele omkretsen, og dermed tilpasser o-ringen seg den den formen det kjenner best.

Men det beste trikset er likevell å bruke såpevann.. for som tidligere sagt: det kan være rundt lokk, overtrykks ventilen i lokket, samt ut og Inn ventiler at det lekker litt

Såpevann er svaret :ilike:
 
Torga skrev:
Jeg har en teori om at det har noe med at lokket ikke utgjør like stort trykk over hele omkretsen, og dermed tilpasser o-ringen seg den den formen det kjenner best.

Nettop derfor må de til slutt byttes.
Det har foe min del hjelpt å legge noe mellom lokklåsen og tanken for å øke trykket på ringen rundt lokket, det samme som å løfte et fylt fat etter låsen.
 
Oddvar Demmo skrev:
Det har foe min del hjelpt å legge noe mellom lokklåsen og tanken for å øke trykket på ringen rundt lokket, det samme som å løfte et fylt fat etter låsen.

Dette er noe jeg også har gjort med gamle fat der plasthylsene rundt låsemekanismen er bortslitt og selve bøylen er litt bøyd. Da kan det f eks være greit å bruke 50-øringer eller noe slikt for å øke kraften som holder lokket på plass.
 
Tilbake
Topp