Feilsøking på IPA med tynn body

Som tittelen sier syns jeg IPAen jeg satte på BB30en fikk veldig lite maltsmak i forhold til alle andre IPAer jeg har smakt... brukte oppskriften til Ægir IPA, og ente med en FG på 1.010 (OG 1.057)
Jeg satte brygget før jeg hadde fått opp sirkulering og PID tempkontroll, så ble manuell temperaturstyring og sirkulering med erlenmeyer... Gjær: Safale US-05

Lurer på om noe av det under kan være årsaken?
-for mye utgjæring(FG skulle være 1.018) ifølge oppskriften
-lite lufting(som shons foreslår noen poster under)
-dårlig temperaturkontroll på meskinga.


Gjæret på 19 grader

Har fått utstyret i orden nå og har satt et indentisk brygg med PID, sirkulering, 5g kalsiumsulfat og gjærnæring. så blir spennende å se forskjellen :yes:


Ægir IPA
http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi?pick=%C6gir%20IPA%20Klone&mine=&sort=date&stylesort=&numshow=100&namesearch=&brewersearch=

EDIT: Søkt litt mer rundt på nettet og ser at mesketemperaturen kan ha vært for lav, slik at det ble for mye gjærbart sukker. Som forklarer FG.
 
Gjæren har også mye å si. Forsøk deg på en flytende gjær fra wyeast eller whitelabs. Gir mye smak også! Safel er selvfølgelig et safet valg, men den er veldig nøytral i smaken. Les om strengene på websiden dems, så ser du hvem du ønsker.
 
Sammenligner din oppskrift med min egen IPA som eg er veldig fornøys med... Ganske mykje forskjellig men ser at eg har hatt i litt hvetemalt. Denne skal vel gi litt mere "kropp"?

Og som John P seie har gjera mykje å seie, for meg så er det safel S-04 som fungerer bra...
 
Jeg satte en IPA med safale s-04 en tid tilbake. Det var av ekstrakt-sett. Har en allgrain stående til gjæring nå som skal flaskes til uka. Også denne med s-04. Lukter fantastisk ihvertfall. Liker s-04 veldig godt, men har også hatt gode øl med us-05.
 
Riiser skrev:
Som tittelen sier syns jeg IPAen jeg satte på BB30en fikk veldig lite maltsmak i forhold til alle andre IPAer jeg har smakt... brukte oppskriften til Ægir IPA, og ente med en FG på 1.010 (OG 1.057)
Jeg satte brygget før jeg hadde fått opp sirkulering og PID tempkontroll, så ble manuell temperaturstyring og sirkulering med erlenmeyer... Gjær: Safale US-05

Lurer på om noe av det under kan være årsaken?
-for mye utgjæring(FG skulle være 1.018) ifølge oppskriften
-lite lufting(som shons foreslår noen poster under)
-dårlig temperaturkontroll på meskinga.


Gjæret på 19 grader

Har fått utstyret i orden nå og har satt et indentisk brygg med PID, sirkulering, 5g kalsiumsulfat og gjærnæring. så blir spennende å se forskjellen :yes:


Ægir IPA
http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi?pick=%C6gir%20IPA%20Klone&mine=&sort=date&stylesort=&numshow=100&namesearch=&brewersearch=

EDIT: Søkt litt mer rundt på nettet og ser at mesketemperaturen kan ha vært for lav, slik at det ble for mye gjærbart sukker. Som forklarer FG.

Er det lenge sidan du brygga den? Det kan lønne seg å ha litt is i magen, få karboneringen rett og serveringstempen sånn passe.

Ellers er den originale gjæra med WLP051 som har litt lågare attenuasjon enn US-05. Sjølv om US-05 absolutt er ein god gjær til denne typen øl. Du har kansje litt god utgjæring, men det treng ikkje vere noko negativt og eg tippar "ideel" FG her vil vere rundt 12-14. 1,018 som du evner syns eg virkar for høgt. IPA skal vere litt tørr syns eg.
Neste gang kan du auke mesketempen eit par grader og sjå om det får opp FG eit par hakk.
 
Takk for tipsene folkens, og vet at gjæren har endel å si, men valgte US-05 for enkelhetsskyld, og finner ikke magnetrøreren etter flytting osv...
Men tror jeg skal prøve å øke mesketempen neste gang for å få litt høyere FG(Har en ny lik IPA til gjæring nå som er brygget med tempkontroll som jeg ikke har målt enda)

Er 5-6 uker siden jeg satte brygget og det er fullstendig drikkenes, men mangler ganske mye som kjøpeIPAene har ;)  også utover gjæren regner jeg med.
 
Safale US-05 er ikke grunnen til en mislykket IPA og kan heller ikke forklare forskjellen på 1.018 og 1.010, selv om den gjærer rimelig godt ned. Det er en meget velegnet til IPA og er lik WLP001 og Wyeast 1056.

Jeg synes FG 1,010 med OG på 1,057 høres rimelig riktig ut på en amerikansk IPA. Kanskje litt mye utgjæring, men jeg tror den hadde blitt for søt på 1,018. Mesketemperaturen er nok det første jeg ville sett på for å få litt mer fylde, eventuelt kombinert med noe mer krystallmalt.
 
Den oppskrifta er ikkje lik Ægir sin IPA. I følge Evan skal det væra 85% Pale ale base malt og resten ei blanding av lys og mørk karamell malt.  Han oppgav ikkje type karamell, men eg har laga et par vellykka brygg med 9% Caramalt og 6% Crystall 120 EBC
 
John P skrev:
Gjæren har også mye å si. Forsøk deg på en flytende gjær fra Wyeast eller whitelabs. Gir mye smak også! Safel er selvfølgelig et safet valg, men den er veldig nøytral i smaken.

Whitelabs og Wyeast har begge en gjærstamme som er (nesten helt) identisk med Safale US-05, og selger den under navnene WLP001 og Wyeast 1056. Dersom du får mye smak fra en av disse gjærstammene, er det sannsynligvis fordi noe har gått galt og du har diacetyl eller acetaldehyd i ølet. IPA er er øl der humla skal spille hovedrollen, mens malt og gjær først og fremst skal framheve humla og gi forsiktig sødmebalanse. Til dette er Safale US-05, og andre nøytrale alegjær, et godt valg.
 
Opplevde nøyaktig det samme. Følte den ble litt "vassen". Men jeg tappa på fat onsdagskveld, smaka på fredag og tømte fatet inatt! ;) Den ble "tykkere" etterhvert, følte jeg, samt at ~0-5`c kanskje er litt kaldt for IPA, fatet sto i stuen hele kvelden, og jeg mener bestemt at etter noen timer var ølet "rundere".
 
Shons skrev:
Opplevde nøyaktig det samme. Følte den ble litt "vassen". Men jeg tappa på fat onsdagskveld, smaka på fredag og tømte fatet inatt! ;) Den ble "tykkere" etterhvert, følte jeg, samt at ~0-5`c kanskje er litt kaldt for IPA, fatet sto i stuen hele kvelden, og jeg mener bestemt at etter noen timer var ølet "rundere".

Mye rart som blir rundere etter et helt fat Ipa på en kveld!
 
runarstock skrev:
Shons skrev:
Opplevde nøyaktig det samme. Følte den ble litt "vassen". Men jeg tappa på fat onsdagskveld, smaka på fredag og tømte fatet inatt! ;) Den ble "tykkere" etterhvert, følte jeg, samt at ~0-5`c kanskje er litt kaldt for IPA, fatet sto i stuen hele kvelden, og jeg mener bestemt at etter noen timer var ølet "rundere".

Mye rart som blir rundere etter et helt fat IPA på en kveld!

Hehe..;) Spurte gjengen som var her og "hjalp til" om de følte noe av det samme, men de var ikke sikre.. "Godt var det iallefall" var svaret jeg fikk..;)
 
Få ting er bedre enn det. Selv leter jeg etter feil som jeg forklarer til de som drikker, men i all hovedsak er svaret at det er jo godt, tilogmed om det er en øl jeg selv ønsker å kaste :)
 
Jaa, jeg har vært småbekymra over hva jeg skal gjøre med alt.. Selve brygginga er jo 80% av artigheta, men det fant jeg ut inatt! Sett frem, og det vil tømmes! ;)

Resultatet er btw at jeg har 3 six-pack kjøpepils og en halvflaske cognac stående som "ble igjen" etter festen, da IPA`en tydligvis ga mersmak.. Grei betaling..:)
 
Tilbake
Topp