Hei folkens. Hydrometeret mitt viser 0095 på vann 20 grader celcius. Er denne differansen konstant eller blir det mer feil på høyere "graviditet"?
Står midt i koken så får ikke kjøpt noe nytt i dag.
Jeg har også et som viser litt feil, og har alltid gått ut ifra at feilen holder seg konstant oppover skalaen.
Forøvrig vil jeg anbefale et refraktometer. Rundt 20 daler på ebay. Etter det kom i hus, bruker jeg sjelden hydrometer.
Jeg kjøpte meg også et refraktometer (en av de smarte gadgetene du hadde, Ketil ), men slik jeg har skjønt det, fungerer disse kun før det er blitt produsert alkohol. Alkohol gjør visst ett eller annet med væsken slik at avlesingen ikke blir korrekt...? Jeg fikk i hvert fall merkelige verdier da jeg skulle sjekke ølet etter endt gjæring. Ved mesking og koking fungerer det riktignok som bare det, men jeg må altså ty til hydrometer etter endt gjæring.
Er det meg det er noe galt med?
Dette visste jeg ikke fantes. Jeg bruker BeerSmith2, men veldig basic. Hadde du giddet å forklare hvor i BS dette gjøres, dersom det ikke er for stor jobb?
Edit: Brukte 5 sekunder på i kikke i programmet, og fant kategorien "Refraktometer" under Tools
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.