Fellesbestilling tappekraner og tilbehør, kort frist!

Ojsan, det må definitivt kalles gyldig fravær!
Mitt lille spørsmål som satte fart i forumtrafikken, var utelukkende av ren nysjerrighet. Regnet alltid med at varene ville dukke opp før eller siden, og det var aldri meningen å kritisere noen som helst, særlig ikke Mojo som har lagt ut for hele stasen. All ære til deg (...I'm not worthy, I'm not worthy)! :amen:

Ellers lykke til i Hærverket, hvor gutter blir menn og bryggere blir heftet! ;)
 
Flott at noen tar seg tid til å gjøre fellesinnkjøp.  :skitbra:

Jeg vet ikke hvor mye disse kranene kom på, men om noen ikke rakk å være med på denne runden(sånn som meg) kan jeg opplyse om at det er heller ingen upris å bestille direkte selv. Jeg fikk 3stk 575ss ferdig fraktet til norge for 724kr. Han sendte meg i en konvolutt til 25$. Postgangen tok ca 14dager med fly. Han kunne sikkert ikke gjort det på så store bestillinger som dere har gjort, men om det bare er småtteri kan man få det direkte fra The beer tap store.
 
Takker for støtten på forum og på mail. Blei litt deppa av alle sure oppstøt.

Jeg får alle PM sendt direkte inn på mailen, så jeg trodde jeg hadde oversikt over dem. Beklager hvis det er noen av dem jeg ikke har fått svart på.

Jeg tenker meg at vi kan se Eduard som en nøytral person som er til å stole på, og at jeg kan vise ham utskrifter fra nettbank, sånn at alle utgifter er ok.

Måten jeg har regnet ut på er følgende, jeg har delt opp regnskapene fra de to nettbutikker:

Mine totale utlegg i NOK / total pris for varene i $ (altså uten frakt, moms, forsikring og renter) = fiktiv dollarkurs

Denne fiktive dollarkursen har jeg multipliseret med den dollarsummen som hver enkelt har bestilt for for å beregne skyld i NOK.

Summen av alle bestilleres skyld + min egen = summen av utlegg.

På denne måten blir fraktandelen delt på hver bestiller i forhold til varepris per person og ikke på vekt. Det er ingen som har bestilt spesielt tunge eller voluminøse varer, så jeg syntes det var en god måte og den eneste oversiktlige måten. Å bare dividere med antall personer syntes jeg ble feil grunnet veldig forskjellige størrelse av bestilling.

Regnestykkene har jeg på en XL-fil, som jeg kan sende ut til interesserte bestillere, så snart jeg har hatt et par kunder innom her og kontrollert prinsippene.

BEstillingen ble absolutt større enn forespeilet, og utlegget har vært på ca 15.000. Noen av dere har spurt om de skal forhåndsbetale. Men for å holde regnestykket oversiktlig for oss alle syntes jeg det var en dårlig ide. Da det har dratt ut så lenge som det har, har jeg lagt på 1 % "rente". Dette har også vært omtalt tidligere. Hvis noen mener å ikke ha oppfattet dette og psinsipielt ikke vil betale renten vil jeg ikke kverulere voldsomt på det punktet. Tanken var bare å minimere mitt tap ved å mangle pengene på konto.

JEg er hjemme i kveld. 2 av dere har allerede avtalt å komme i kveld. Ellers kan det avtales tid i morgen (fredag) før 1430. Så er jeg hjemme igjen søndag aften. Og de fleste kvelder i neste uke.

Dere som vil ha varene sendt, vennligst send meg en oppdatering på det, med adresser og annen info.
 
Jeg må rette en stor takk til Mojo for å ha tatt initiativ til fellesbestillingen. Det har tatt litt tid, men det er som vi alle forstår ikke alt man kan styre selv. Du har lagt ut et ikke helt ubetydlig beløp for å ordne dette.

Jeg bor ikke så langt unna Mojo, så var jeg innom og henta bestillingen min i går kveld. Nå i kveld har jeg montert min tappekranen på midlertidig vis.  Dvs. jeg har boret hul og  koblet til en eksisterende slange jeg hadde, en ca 50cm lang slange med 6mm indrediameter. Jeg må kjøpe lengre slange for å få nok trykkfall til å opprettholde et visst kullsyrenivå uten å få formye skum. Det blir vel en tur på biltema i morgen for å kjøpe 5m PVC trykkslange med  4mm indrediameter.  Tenker å bruke hele slangen. Jeg må også ha en planskive på innsiden av ølleskapet slik at jeg får festet krana ordentlig, fant ikke noe passende på nett på biltema eller clas med denne dimensjonen så jeg må nok improvisere litt her. 

Tips: For info så målte jeg diameter på shank til 22mm, det er omtrent samme diameter som en standard liten 16g CO2-patron for 5l "flasch firsch" minikeg.. Jeg brukte en tom CO2-patron som mal når jeg lagde hullet i øleskapet. Verktøykassa mi er ikke så velutrustet så det ble med 3 mm bor og leatherman fil.... Fordelen med å bruke CO2-patronen er at den har en hals som gradvis øker diameter, så en fort ser hvor man trenger å file mer. På slutten kan man tvinge CO2-patronen gjennom og glatte ut kanten.

Første test.... skum. Vel, dette hadde jeg forventet.  Jeg hadde ikke tålmodighet til å vente til at temperaturen på shank og kran sank, samtidig med at slangen er betydlig kortere og har større indrediameter enn det jeg hadde på min gamle flexitapp.. Glasset hadde vel også romtemperatur. Jeg har senket trykket betydlig og venter til i morgen til at trykket har jevnet seg ut og jeg har fått koblet til den nye slangen. Regner med at dette vil løse skumroblemene. For info så hadde jeg tifdligere ganske mye trykk fall tidligere, ca 10m med 3mm indrediameter.

Mojo, som du nevnte i går, det hadde vært kult å få til noen sammenkomster utenom NM. Selv bor jeg i Oslo-området og er gjerne med på en øl-nert tur på OMB eller noe i den duren.

Mvh
Per
 
Noen som har montert kraner enda? Jeg avventer å få tak i en ny ølkjøler, da den jeg har passer supert til 2 stk gjæringskar oppå hverandre..

Blir nok brygging på søndag. Det blir en lettdrikkelig ale med Styrian Goldings til både bitter og aroma, spraymalt med et par kg spesialmalt for å piffe opp smak og fylde noe.
 
Ja! Jeg monterte kranene på onsdag. Tappetårnet, som hadde gjenger fra før, brukte jeg til dette formålet.

Men for å gå tilbake til mandagen jeg hentet kranene: jeg skrudde av kranene jeg hadde fra før (tyske kraner med regulator på siden), og fant ut av at Perlick-kranene kunne skrus rett på! Resultatet var dog masse skum, for da jeg brukte de tyske kranene var regulator stilt slik at skummet fort forsvant.

På onsdag skulle jeg så ta i et tak, og gjøre en full make-over. Jeg skrudde av kranene igjen, og skrudde også ut shank'ene som fulgte med de tyske kranene. Det så omtrent sånn ut (alle bilder tatt av Fei og lagt inn i denne tråden fra før):

index.php


Oida, tenkte jeg da. Den gamle shank'en (som i bildet over) er ganske hul av seg selv, hvordan får jeg så den bestilte shank-en fra USA til å passe her? Her er et bilde som viser USA-shanken:

index.php


Jeg prøvde å vri inn shank'en likevel, da det var en god del gjenger før den skulle møte ringen i midten på mitt tappetårn, og det så i det minste ut som om gjengene var kompatible. Da var det på tide å ta lokket av tappetårnet, og der viste det seg at disse ringene i midten, som så ut til å blokkere en god forbindelse med USA-shank'ene bare var løse. Jeg tok disse (sluttstykkene) ut og satt in sluttstykkene som jeg hadde bestilt, uten blokkerende ring i midten. Voilà, nå passet det!

Det var bare at shank'ene var litt lange, så jeg saget av 2,5 cm med baufil. Det ble så noenlunde rett, og med en fil fikk jeg rettet opp det viktigste. I tillegg så kuttet jeg tappeslangene (4 mm indrediameter pvc), og satt inn nesten en meter med 2 mm pex-slange for å dempe trykket mot skumdannelse. Det passet fint i hverandre så jeg slapp å bruke koblinger av noen slags. Nå tapper tårnet fint og det er ikke noe skumfest!  :skitbra:

Jeg skal prøve å legge ut noen bilder over helgen!
 
Det var bra!

Slipper du klistring også? Eller du har kanskje holdt krana gående i helga?

Og hvordan er det med drypping? Det var en som nevnte problemer med drypping på 575ss-krana, hvordan er 525ss?
 
Tror nok 575 drypper mer, men det er vel ikke noe problem så lenge man har et driptray eller lar glasset stå under noen sekunder lenger.

Jeg har som nevnt fått slike kraner via fetteren min, og slik ser det ut hos meg:
 

Vedlegg

  • 112_nyekraner_1.jpg
    112_nyekraner_1.jpg
    28,4 KB · Sett: 333
@Richard: Til og med håndtakene i rustfritt! Vel, mester over mestrene! ;D

Vel, de drypper lite grann (har 525-erne), kanskje en liten anelse mer enn de tyske kranene, men likevel ikke at jeg vil kalle det for noe som helst problem. Jeg lar glasset stå noen ekstra sekunder, og uansett så står det et 'driptray' under.

Om jeg slipper klistring vet jeg ikke ennå, da jeg ikke har gitt kranen anledningen til å begynne å klistre.  :heygrr:
 
Jeg ønsker også å rette et STOORT takk til Mojo for initiativ og eksemplarisk gjennomføring av fellesinnkjøp. Til og med innpakkingen av kranene som jeg fikk sendt i posten var førsteklassens!! Jeg har ikke fått montrert noe enda, men har brukt noen kvelddsstunder på å stryke kjærlig på det som skal bli hovedattraksjon i kjellerstuen (ja, jeg fikk heller ikke lov å sette kjøleskapet i stuen).
 
Noen som brant inne med en 575ss etter dette? Jeg var litt dum som trodde jeg skulle klare meg med en, og kjøper gjerne om noen har til overs.
 
Tilbake
Topp