Fenolsk usmak?

Kold Brygg

Moderator
Har brygget en Sparkling Ale med Coopers tørrgjær som har fått en fenolsk? usmak (plasteraktig ettersmak).

Årsaken til at den har kommet er fortsatt litt det blå. Jeg har ikke fått denne usmaken tidligere.

Brukte litt humle fra 2018 som bitterhumle disse har ligget i fryser. De så og luktet greit. Resten var fersk pose fra 2020.
Gjæren var produsert i 2019, som burde være greit. 2 pakker på 7g burde være nok til 25L på 1.054. men jeg vet jo ikke hvordan den har vært oppbevart.

Gjæren skal være tolerant på høyere temperatur. Startet gjæring på 20°C, gjæret 90% (48 t. inkl 12 ventetid før aktivitet) her, skulle heve temperaturen til 23°C for siste rest. Her gjør min far feil slik at temperaturen når 27° før den synker til ønsket temperatur. Fra 20 til 27 og videre ned til 23° tar ca 24 timer og ølet er mer eller mindre ferdig utgjæret i løpet av tida.

Mine foreløpige hypoteser er at enten har usmaken kommet som følge av for høy temperatur eller at den har vært oppbevart dårlig slik at jeg reelt sett har underpitchet. Kanskje en kombinasjon.

Jeg brygget en pale ale på deler av slurryen, denne smaker bra.

Hva tenker dere?
 
Ikke godt å si om den temperaturøkningen har gjort noe med smaken. Kan bare håpe at det går seg til med noe lagring.
Du har vel ikke drevet med maling før du smakte? Jeg malte veggene innvendig i huset. Samme kveld smakte jeg på 3 forskjellige øl og alle hadde plasteraktig ettersmak. Det ble en del banning før det begynte å demre for meg hva årsaken kunne være. :-D
 
Har brygget en Sparkling Ale med Coopers tørrgjær som har fått en fenolsk? usmak (plasteraktig ettersmak).

Årsaken til at den har kommet er fortsatt litt det blå. Jeg har ikke fått denne usmaken tidligere.

Brukte litt humle fra 2018 som bitterhumle disse har ligget i fryser. De så og luktet greit. Resten var fersk pose fra 2020.
Gjæren var produsert i 2019, som burde være greit. 2 pakker på 7g burde være nok til 25L på 1.054. men jeg vet jo ikke hvordan den har vært oppbevart.

Gjæren skal være tolerant på høyere temperatur. Startet gjæring på 20°C, gjæret 90% (48 t. inkl 12 ventetid før aktivitet) her, skulle heve temperaturen til 23°C for siste rest. Her gjør min far feil slik at temperaturen når 27° før den synker til ønsket temperatur. Fra 20 til 27 og videre ned til 23° tar ca 24 timer og ølet er mer eller mindre ferdig utgjæret i løpet av tida.

Mine foreløpige hypoteser er at enten har usmaken kommet som følge av for høy temperatur eller at den har vært oppbevart dårlig slik at jeg reelt sett har underpitchet. Kanskje en kombinasjon.

Jeg brygget en pale ale på deler av slurryen, denne smaker bra.

Hva tenker dere?
Jeg har et par ganger opplevd en fenolsk usmak som svarer til beskrivelsen din, og som jeg ikke er i stand til å finne årsaken til. Alt har så vidt har kunnet se vært normalt - bortsett fra smaken. Så jeg er stadig interessert i kunnskap om hva noe sånt kan være.
 
Kan det være litt hva jeg opplevde i en IPA jeg brygga tidligere i vår. Skikkelig ekkel usmak som ble værende i munnen etter man svalgte/spytta ut ølet. Er ikke så ivrig på å spise plaster, så helt hvordan det smaker vet jeg ikke, men det var beskt og den ellers normalt friske gode aromaen fra Simcoe, Citra og Amarillo var fraværende. Etter iherdig feilsøking og splitbatching fant jeg ut at det var ei av humlene som gjorde dette. Ølet var tilsynelatende helt normalt utenom usmaken. Bytta ut Amarillo (2020) til Southern Passion (2020) og ølet blei perfekt. Har igjen noen flasker med ølet med Amarillo single hop, og smakte på det for to uker siden. Da var mye av den verste usmaken vekk, men langt fra like frisk som sine split batcher med Simcoe og Citra single hop. Har aldri før hatt lignende problem, og kommer nok ikke til å stusse på å kjøpe Amarillo igjen.
 
Jeg har opplevd aceton/medikalsk lignende smak i noen brygg der jeg enten har under pitcha, eller brukt alt for gammal gjær. Mener å ha lest at stresset gjær kan avgi disse smakene.
 
Tilbake
Topp