Ferdig flaskelagret, uten kullsyre og med forferdelig smak/lukt

Testet den sjette batchen til bryggelaget i dag, skuffelsen var stor da det ikke var så mye som en "fsst" ved åpning av flaskene. Helt dødt, ikke antydning til kullsyre, lukten var dyp, ekkel, med hint av humle - smaken likeså. Vi flasket ølet etter at det hadde gjæret i to uker (i oppskriften sto det 7-10 dager), kan dette være en årsak?

Vårt første brygg var nøyaktig det samme (American Pale Ale, fra Bryggeland), og det ble aldeles nydelig. Det eneste vi gjorde forskjellig denne gangen var å strekke gjæringstiden til det dobbelte (altså 14 dager) av praktiske årsaker.

Søk på forumet forteller meg at det ikke nødvendigvis har så mye å si at brygget blir stående noen dager etter at det er ferdig gjæret, hva kan da være årsaken til fiaskoen?

Det er positivt at du har gjæret i 14 dager. De fleste her på forumet gjæren overgjærede øl i minimum 14 dager, så det er nok noe annet som må være kilden til usmaken. Hvis du forklarer litt mer hvordan bryggeforløpet og gjæringsforløpet har vært kan kanskje noen veteraner her inne gi dere noen tips om hva som vet har gått feil. Vil tro spesielt i forhold til gjæring. Temperatur, beluftning og gjærmengde kan nok være faktorer her.

Mvh
Gunnar

14 dager er utmerket, og noe dere bør ha som en hovedregel. Det er nok noe annet i veien. Kommer du på andre feilkilder, feks gjæringstemperatur, problemer med gjær (for lite/for gammel/dårlig kvalitet)? Har den stått varmt nok og lenge nok etter at dere tappet på flaske?

Hadde nyleg sjølv eit brygg som ikkje ville karbonere, sjølv etter 3 dagar i romtemperatur. Det vart deretter ståande kaldt i nokre dagar. Alle korkar var tette. I går såg eg på det igjen, rista forsiktig opp gjæren frå flaskebotnen, og sette det inn i stova. I dag tidleg var flaskene alt byrja og hardne til, og i kveld fekk eg ein fin fsst-lyd då eg forsiktig letta på trykket. Så konklusjonen må vera, forsøk å riste opp gjæren - og lat det stå i romtemp+ nokre dagar.

amatøren skrev:
Hadde nyleg sjølv eit brygg som ikkje ville karbonere, sjølv etter 3 dagar i romtemperatur. Det vart deretter ståande kaldt i nokre dagar. Alle korkar var tette. I går såg eg på det igjen, rista forsiktig opp gjæren frå flaskebotnen, og sette det inn i stova. I dag tidleg var flaskene alt byrja og hardne til, og i kveld fekk eg ein fin fsst-lyd då eg forsiktig letta på trykket. Så konklusjonen må vera, forsøk å riste opp gjæren - og lat det stå i romtemp+ nokre dagar.

3 dager er ikke lange stunden for å karbonere øl, bruker å vente 2-3 uker jeg.
Har heller ikke hatt noe behov for å riste opp gjær.

VonRabben skrev:
amatøren skrev:

+1

Gunnar84 skrev:
VonRabben skrev:
amatøren skrev:

+1

Ikke rist flaskene, og smør deg med tålmodighet.

Usmaken kan være så mangt, så der må nok beskrivelsen bli litt mer detaljert.

APA'en er brygget på en Brewolution sin alt-i-ett-løsning som er rimelig idiotsikker (i hvertfall var vi nokså kunnskapsløse første gangen, men fikk som nevnt til et utmerket brygg)

Den eneste forskjellen fra forrige brygg (APA) var at vi denne gangen brukte en fersk type gjær som jeg mener var WLP001 - California Ale http://bryggeland.no/ol-gjaer/ale-gjaer-overgjaer/wlp001-california-ale.html, første gangen fulgte det med en tørrgjær jeg ikke husker navnet på. Maltsettet er forøvrig utviklet av en som jobber på Bryggeland i Lillestrøm.

Mesking og koking gikk som smurt og oppskriften ble fulgt. Avkjølingen gikk også bra, har hatt litt utfordringer med dette tidligere men denne gangen havnet vi på ca 22 grader med en gang. Har etter min oppfatning vært nøye med renhold og desinfisering etter tapping.

Ølet ble gjæret på vaskerommet, her ligger temperaturen på 19-21 grader nokså konstant. Noe oppsving ved bruk av vaskemaskin/tørketrommel. Jeg var bortreist de siste 9 dagene før tapping så registrerte aldri når det sluttet å ploppe. Ettersom jeg skjønner av dere som har svart så vil det ikke utgjøre særlig betydning om man lar det stå noen dager etter ferdig gjæring uansett?

Vi flasket for 8 dager siden. Det er null fres ved åpning, som om det skulle vært vann oppi. Humlelukt/smak er betraktelig mindre enn første gang, til tross for at samme type og mengde er benyttet. Lukten ellers er med hint av gjær, en anelse såpe kanskje. Smaken er mer som vørter enn øl. Sukkerbiten er helt oppløst, har sjekket/åpnet fem flasker som ikke ble tappet etter hverandre.

smaker det søtt? dere må begynne å måle OG og FG med hydrometer for å ha noen parametre å kunnr si om bryggingen og gjæringen går bra.

Har hatt øl som er dau og ekkelt søt etter ei veke på flaske. Dette kan jo minne om vørter som du beskriver.

Hadde satt det varmt - 25 grader for å få litt fart på sakene. Ser andre skriver at du ikkje bør riste opp gjæra? Skulle likt å sett argumentasjonen for dette.

Kan være du har brukt lite gjær. Det er vesentlig færre celler i et rør med ferskgjær enn i en pakke tørrgjær.

Sukkerbit-opplegget dit er forøvrig ansett som risikosport mtp infeksjon som kan såklart gi andre smaker.

Vi måler OG/FG, har dette nedskrevet også men ikke her.

Da skal jeg hjem og riste til mannen med ljåen kommer på besøk, og skru opp varmekablene :)

Sukkerbiter ja, jeg har hørt tidligere at feks sukkerlake kan være et bedre alternativ. Spurte om dette da vi handlet inn sist, og fikk et spørsmålstegn tilbake av glupingen på andre siden av kassa. Hvorfor bruke noe annet deres glimrende sukkerbiter liksom..!? Tar gjerne flere synspunkter og alternativer til dette!

thomasski skrev:
Sukkerbiter ja, jeg har hørt tidligere at feks sukkerlake kan være et bedre alternativ. [...] Tar gjerne flere synspunkter og alternativer til dette!

For meg finnes det ikke noe annet alternativ enn sukkerlake. Da er man ikke prisgitt en fast mengde sukker (slik en sukkerbit er), men kan derimot ha kontroll på hvor mye CO2 ølet ender opp med.

Jørn Hammerud skrev:
thomasski skrev:
Sukkerbiter ja, jeg har hørt tidligere at feks sukkerlake kan være et bedre alternativ. [...] Tar gjerne flere synspunkter og alternativer til dette!

For meg finnes det ikke noe annet alternativ enn sukkerlake. Da er man ikke prisgitt en fast mengde sukker (slik en sukkerbit er), men kan derimot ha kontroll på hvor mye CO2 ølet ender opp med.

Så om du sitter igjen med 20 liter ale, hvor mye sukker bruker du? Vanlig, hvitt sukker?

thomasski skrev:
Jørn Hammerud skrev:
thomasski skrev:

Så om du sitter igjen med 20 liter ale, hvor mye sukker bruker du? Vanlig, hvitt sukker?

Ja, helt vanlig sukker. Mengde varierer, men veldig mange bruker 6 gram pr liter som et utgangspunkt. Personlig opplever jeg at det er for mye. Men mengde CO2 er jo en smakssak, og jeg prøver å legge meg på 1,6 - 1,9 volumes COs, avhengig av ølstil. Dersom dette er græsk for deg, beklager jeg, men det handler altså om hvor mye kullsyre det blir i ølet.

Når ølet er ferdig gjæret, vil det være CO2 i ølet, men ikke tilstrekkelig. Mengden avhenger av hvor varmt ølet har vært under gjæring (makstemp), men et sted mellom 0,8 og 1 volumes CO2 er nok normalt.
Ved hjelp av en kalkis, f eks http://hbd.org/cgi-bin/recipator/recipator/carbonation.html, kan man regne ut hvor mye sukker man trenger for å oppnå ønsket mengde CO2.
Man taster inn ønsket CO2-mengde.
Man taster inn antall liter og hvor varmt ølet har vært på sitt varmeste under gjæringa.
Jeg velger Corn sugar, men endrer utgjæring fra 95% til 100%, for det tror jeg er mer korrekt.
Trykk Calculate, og magi skjer.
Kok opp sukkeret med 0,5 liter vann.
Stikk om og bland inn sukkerlake i flere omganger.
Rør forsiktig etter endt omstikking (ikke noe splashing).
Klapp deg selv på skulderen.

Antar du bruker slike karboneringsdrops frå coopers. det må jo være vesentlig bedre enn sukkerbiter som står og støver ned sammen med mjøl og krydder i årevis.

Risting er omdiskutert. Mange som meiner det ikkje har effekt og kan være skadelig. Eg berre vender litt på flaskene dei gangane det har gått treigt.

Hva var OG og hvor mye gjær pitchet du? Lagde du starter? Hvis du pitchet bare et rør med våtgjær er det altfor lite.

Til info så satte jeg to kasser inn på vaskerommet og wattet opp kablene. Flaskene i den ene ristet jeg gjentatte ganger, og merket korkene. I går kveld fisket jeg opp en av hver flaske, og her hadde det skjedd noe magisk! Masse deilig skum, litt for lite lukt/smak av humle sammenliknet med forrige APA men likevel fullt drikkanes! Jeg synes det var litt mer smak/lukt i den ristede flasken enn den som kun hadde fått varme under seg. 

Takk for gode råd!

Tilbake
Topp