Ferdig gjæringsprosess?

marhorn

Norbrygg-medlem
Hei, et dumt spørsmål fra en fersking...

Har startet mitt aller første brygg som er en Belgisk Wit fra ekstrakt med gjær av typen WLP400.
Gjæren var så fersk når jeg kjøpte den at jeg fikk beskjed om at det ikke var nødvendig å lage en starter men bare pitche den som den var.
Brygget hadde en OG på 54.
Jeg har ikke opplevd stormgjæring på samme måte som mange beskriver det, men heller en ganske jevn prosess hele veien, men dette er ganske forskjellig avhengig av gjærtype har jeg forstått.
Har målt SG flere ganger underveis, men utover det har dunken fått stå urørt i ganske nøyaktig 19 grader i over tre uker nå.
Har en SG på på 12 idag (samme i går), men problemet er at det fremdeles er aktivitet i vannlåsen.
Ikke mye, men det kommer et plopp av og til.
Fikk beskjed om at den måtte stå to uker eller kanskje mindre til gjæring, men nå har den altså stått i tre...
Er det trygt å flaske idag eller bør jeg gi det noen dager til?

Mvh Martin

F.G. Måling er mer troverdig indikator på om gjæringen er ferdig enn gjærlås aktivitet. Har du samme gravitetmåling etter flere dager kan du være trygg på at gjæringen er ferdig. Gjerne flaske da

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Hadde en gravity på 15 på mandag, 12 på lørdag og 12 på søndag, men da bør jeg kanskje se det an et par dager til da.
Hadde vært greit å flaske idag... Er noen som er litt grinete her fordi jeg har justert ned temperaturen til 19 grader på badet :bank2:

Men tolmodighet er en dyd har jeg forstått!

Martin

Men starter bør du lage uansett...

Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2

Da ble det flasking  ;D

Tok jammen litt tid det også for en som mangler rutiner, men nå er alt på flaske og alt utstyret er rent og klart til ny runde!

Blir starter neste gang  :yes:

ol.jpg

Martin

var det laget av et ølsett?
evt. hvilket merke?
fikk lyst til å prøve den type øl selv.

Har selv satt akuratt dette settet med den gjæren. Smakte på det idag etter en ukes karbonering på flaske. Kan anbefales! :)

Bare for å avslutte denne tråden tenkte jeg bare å si at første brygg ble en suksess!
Perfekt med kullsyre!!!

Så lenge jeg er litt forsiktig med siste slumpen i flaska så ble dette en veldig god øl!

Gleder meg allerede til brygg#2 som står å putrer i kjelleren!
Må snart begynne å tenke på brygg#3 nå!

:skitbra:

Tilbake
Topp