Ferdiggjæret maltbrygg?

Hei.

Jeg og en kamerat forsøkte å brygge øl fra for første gang på lørdag. Fant en oppskrift i Moderne hjemmebrygging, kjøpte inn maltekstrakt, humle, gjær, kjele og vørterkjøler og brukte ettermiddagen på lørdag til å sette øl. Satte dunken i 20[sup]o[/sup]C og på søndag formiddag var gjæringen i god gang. Nå, allerede etter to dager, har det nærmest sluttet å ploppe i gjærlåsen. Har fundert på om noe har gått galt eller om det virkelig har gått så raskt, men tok til slutt og målte med hydrometer og fikk 1014. Så dette har såvidt jeg forstår gått ganske raskt. Glemte dessverre å måle før gjæringen startet, men i følge oppskriften skal OG være 1.047.

Et par-tre spørsmål:

- Er ølet klart til å tappes på flaske?
- Ølet er relativt grumsete. Bør jeg stikke om ølet og la det stå noen dager før flasking? Vil grumset etterhvert legge seg på bunn enten i flaskene eller i omstikkingskaret? Kan ølet stå lenge i karet før det må på flaske?

Mvh

Roar R.

Hei Roar, og velkommen på forumet!

Det kan hende at stormgjæringen er over allerede, men det gjenstår en del gjæring, så la det for all del stå en stund til, ca 2 uker tilsammen. Da vil nok gjæringen være ferdig og det meste av grums havnet på bunnen, slik at du pent kan stikke om ølet til tappedunken e.l. Dette grumset vil man ikke få i flaskene og hadde du flasket ølet nå så vil det trolig bli altfør høyt kullsyreinnhold i ølet som kan resultere i eksploderende flasker.  :brygging:

Hei!

Takk for svar, det var raskt levert! Eksploderende flasker vil nok ikke hun jeg bor sammen med ha noe av, det hadde satt en rask stopper for videre ølbrygging.

Et spørsmål til: Ploppingen er nå nede i et plopp annet hvert minutt eller noe slikt, kanskje enda lavere. Når vet jeg at det er klart for å helles på flaske? Skal gjæringen stanse fullstendig?

Roar.

Selv om gjæringen er stanset så kan det hende at kullsyre befrier seg fra væsken. spesielt når temperaturen går opp litt. På den andre siden så kan det hende at kullsyre lekker ut av gjæringskaret uten å gå gjennom gjærlåsen. Etter min erfaring så er det spesielt sånne dunker som slike fra Europris dette er tilfellet med. Altså, vær tålmodig (alltid vanskelig, spesielt i begynnelsen ;) ), og la brygget stå i ca 2 uker. Dersom du har et ikke supersterkt brygg, og det har du ikke, så kan man med stor sannsynlighet fastslå at brygget er ferdiggjæret og sedimentert da.

Det kan nok stemme at det sniker seg litt kullsyre ut av fatet andre veier enn gjennom gjærlåsen, jeg har et par av de hvite plastdunkene med stort lokk.

Bør jeg stikke det om underveis eller kan jeg la det stå på den samme dunken i to uker?

Roar.

La det stå på samme dunken. Meningene er delte på dette, men om man lar ølet stå på gjæren i to uker får den god tid på seg til å "rense opp" i diverse uønskede smaksstoffer som acetaldehyd og diacetyl. Deretter kan du tappe direkte på flasker/fat.

Hei.

Nå har jeg latt det stå i to uker. Hydrometeret viser nå 1012, så det har ikke skjedd så mye siden sist annet enn at ølet virker noe klarere.

Kan jeg tappe det på flaske nå, eller bør jeg vente enda lenger?

Roar.

Hei! Etter så lang tid og så lite synkning i FG så tror jeg det er trygt å flaske nå. Bare sett igang :).

Flott, da var det gjort!

Så får vi håpe på at det kommer CO2 på flaskene i løpet av uka.

Takk for tips!

Roar.

Tilbake
Topp