Fermenter volum vs batch volum.

Hei.

Lurer på om det går an å fermentere 30L batch i 60L fermenter. Var innom en av butikke som selger utstyr og ble oplyst om at differanse ska være maks 20%. Dvs at dersom man har en 60L fermenter så kan ikke man fermentere mindre enn 48L. Da blir det for mye luft i fementer og dette går utover kvaliteten på øl grunnet for mye O2 og oksidering ila hele fermentering perioden. Da har jeg et spørsmål. Blir det virkelig slik?. CO2 som dannes ved fermentering vil legge seg like over skummen da den er tyngre en O2 og demed kommer man til å ungå konrtakt med O2. Er det riktig eller fei.

MVH Valdemar.
 
Takker for et meget interessant svar. Det forklarer det meste. Har faktisk tenkt lenge på å invistere i en flytelokk selv.

Jeg tror det er enklere og billigere å investere i et kar (mm du kjører konisk uansett, altså bøtte) som er skalert for batchen du brygger.
 
Sist redigert:
Jeg har sluttet å bry meg om hva brusolophy kommer frem til, det er mer om hva en tilfeldig liten gjeng i California syns, enn hva som skjer. Legg merke til at overføring skjer med gasshevert, det er ingen tørrhumling, altså er det ikke åpnet, noe som ville ha sluppet inn forskjellige mengder luft. Det er heller ikke målt oksygenforskjellene, så man vet ikke hva man sammenligner.
Men hvis man skal ha 30L batcher er det kanskje ikke så mye annet å finne, og hvis du flaskekarbonerer, blir det jo oksygeninnblanding uansett, så hvorfor ikke.
 
Fermentasaurus rommer 35 liter, greier 30 liter med "snill" fermentering. Jeg har gjæra 27 liter av den litt mindre snille typen (WLP400) og det gikk også greit, krausen stoppa på 33 liters merket ;)
 
Ta en titt på denne: http://brulosophy.com/2017/03/13/th...pace-during-fermentation-exbeeriment-results/

Og denne: http://discussions.probrewer.com/showthread.php?2131-60bbl-fermenters-with-20bbl-batches (Selv ikke proffene ser ut til å synes at mye headspace er et problem, mange gjærer i åpne tanker... )

Selv tror jeg det skal gå fint med 30l i et 60l gjæringskar, om du er bekymret så er det bare å purge med CO2. Enten først, eller etter at du mener gjæren har tatt opp nok O2.

Exbeerimentet ga vel som resultat at mye rom over ølet ga et dårligere øl?

Når Kinn gjærer i åpne tanker, så er jo ølet beskyttet av tjukk krausen. Og når hovedgjæringen er over, flyttes ølet over i lukket tank.

Hvis man starter gjæringen lavt og bruker nok gjær, er det mulig å unngå voldsom stormgjæring - og så kan man fylle opp karet med mer øl.
 
Når Kinn gjærer i åpne tanker, så er jo ølet beskyttet av tjukk krausen. Og når hovedgjæringen er over, flyttes ølet over i lukket tank.
Interessant. Men det er vel også slik at gjæren "spiser" lite oksygen når stormgjæringen er over? Vet du om Kinn gjør noe for å redusere oksygen i den lukkede tanken det flyttes over til?

Når det gjelder Brulosophy og eksperimentene der, så synes jeg personlig de er interessante. Ikke fordi det gir noen fasit på hvordan ting er, men fordi de utfordrer etablerte "sannheter". Det er etter min erfaring veldig få absolutte sannheter, og Brulosophy-eksperimentene gir alternative svar og konkret erfaring for dem som utfører slike eksperimenter. Det å skaffe seg denne typen konkret egenerfaring synes jeg det er alt for få som gjør. Derfor er jeg også en ivrig pådriver for "split-batch"-eksperimenter der det er mulig. Jeg forsøker å gjøre en del av dem selv når det er mulig, nettopp fordi jeg synes det er veldig nyttig å vite hva detaljene i bryggeprosessen bidrar til.

Jeg kjører vanligvis 11-13 liter i 15 liters kar, men når jeg kjører split batch, så bruker jeg gjerne to 10-liters bøtter istedet. Jeg kan ikke si at jeg har merket noe dårligere kvalitet på split-batch ølet (hvor det gjerne er 5-7 liter i hvert 10-liters kar). Men mine erfaringer er ikke noe bedre enn Brulosophy-eksperimenter når det gjelder allmengyldighet. Likevel forteller det MEG mye om hvordan MITT bryggeri og MIN prosess fungerer.
 
Interessant. Men det er vel også slik at gjæren "spiser" lite oksygen når stormgjæringen er over? Vet du om Kinn gjør noe for å redusere oksygen i den lukkede tanken det flyttes over til?

Når det gjelder Brulosophy og eksperimentene der, så synes jeg personlig de er interessante. Ikke fordi det gir noen fasit på hvordan ting er, men fordi de utfordrer etablerte "sannheter". Det er etter min erfaring veldig få absolutte sannheter, og Brulosophy-eksperimentene gir alternative svar og konkret erfaring for dem som utfører slike eksperimenter. Det å skaffe seg denne typen konkret egenerfaring synes jeg det er alt for få som gjør. Derfor er jeg også en ivrig pådriver for "split-batch"-eksperimenter der det er mulig. Jeg forsøker å gjøre en del av dem selv når det er mulig, nettopp fordi jeg synes det er veldig nyttig å vite hva detaljene i bryggeprosessen bidrar til.

Jeg kjører vanligvis 11-13 liter i 15 liters kar, men når jeg kjører split batch, så bruker jeg gjerne to 10-liters bøtter istedet. Jeg kan ikke si at jeg har merket noe dårligere kvalitet på split-batch ølet (hvor det gjerne er 5-7 liter i hvert 10-liters kar). Men mine erfaringer er ikke noe bedre enn Brulosophy-eksperimenter når det gjelder allmengyldighet. Likevel forteller det MEG mye om hvordan MITT bryggeri og MIN prosess fungerer.

Veldig enig!

Espen Lothe sier en del om det i gjærepisoden til Vestkast. Tror ikke det slipper til noe oksygen etter at hovedgjæringen er unnagjort - hverken under pumpingen over til lagringstanken eller under lagringen.
 
Som vanlig er det vel et gapende hull i eksperimentet til Brulosopher.
Etter gjæring ble det fylt hhv. ca. 8-9 liter og 19 liter ferdig øl i en hver sin 19 liter corny som IKKE var tømt for oksygen på forhånd.
Dvs. at den lille batchen ble utsatt for mye mere oksygen enn den store under coldcrash og modning, pga. oksygenet i headspacet til corny fatet.....

Det gjør hele eksperimentet angående headspace i gjæringskaret ubrukelig til å dra noen som helst konklusjon slik jeg oppfatter det.

Rent bortsett fra dette har jeg selv god erfaring med å gjære i ca. halvfulle gjæringskar, uten at det betyr stort, da det kun er en subjektiv oppfatning fra min side at ølet blir bra. Siden jeg ikke bruker ren oksygen har jeg tilogmed i svake øyeblikk hatt den kjetterske tanken om at dette ekstra oksygenet er bra for gjæren, og ligner litt på åpne gjæringstanker i startfasen før mye av oksygenet blir blåst ut og tynnet ut med co2.

At store profesjonelle bryggerier av og til ser seg tjent med å gjære i halvfylte koniske tanker uten noe som helst flushing av headspace, er vel en bedre indikasjon på at dette betyr mindre for kvaliteten på ølet.

Jeg antar at det mest signifikante er hvor mye oksygen det er igjen i headspace etter stormgjæring, forutsatt tett gjæringskar. Under gjæring blir det typisk produsert mer enn 20 ganger co2 enn volumet du gjærer, samt at gjæren i denne fasen tar til seg oksygenet som diffunderer inn i ølet fra headspace.

Tror nok praksisen med å ta av lokket for å ta en hydrometer prøve f.eks introduserer mer oksygen enn det som måtte befinne seg der etter gjæring.

Har sett det nevnt i profesjonell litteratur at opptill 40% headspace er forsvarlig, men tror du vil slite med å finne mye relevante data angående dette.

Uansett hvordan velger å gjøre dette tror jeg ølet blir bra, tror ikke du skal være redd for å prøve.
Jeg har iallefall fått godt øl ut av gjæring selv med mye headspace, og det har andre også.
 
Takk for alle svar. Skal prøve begge deler ;O). Finner ikke ut av det før jeg lager min egen eksperiment;O)
 
Her har du forresten en leverandør av konisk fermenter som hevder å ha gjort utfyllende tester, og satt opp anbefalinger. Som du ser kan du gå ned til halv batch størrelse ifølge denne leverandøren
https://spikebrewing.com/pages/conical-fermenter-faqs

For what it's worth we have done a lot of testing with 5 gallon batches in the CF10 and it performed great! When we designed our new CF line we designed them to work with both full and half batches. The overall dimensions, thermowell height, temp control coil, etc were all designed to work with both full and half batches.

Lykke til!

P.S Merk at hvis du velger å cold crashe med mye headspace vil du suge inn mere oksygen
en ellers, dersom du ikke gjør tiltak. Men dette er vel på avansert nivå og fintuning. Har du mulighet til å trykksette med co2 f.eks kan du unngå dette.
 
Sist redigert av en moderator:
Her har du forresten en leverandør av konisk fermenter som hevder å ha gjort utfyllende tester, og satt opp anbefalinger. Som du ser kan du gå ned til halv batch størrelse ifølge denne leverandøren
https://spikebrewing.com/pages/conical-fermenter-faqs

For what it's worth we have done a lot of testing with 5 gallon batches in the CF10 and it performed great! When we designed our new CF line we designed them to work with both full and half batches. The overall dimensions, thermowell height, temp control coil, etc were all designed to work with both full and half batches.

Lykke til!

P.S Merk at hvis du velger å cold crashe med mye headspace vil du suge inn mere oksygen
en ellers, dersom du ikke gjør tiltak. Men dette er vel på avansert nivå og fintuning. Har du mulighet til å trykksette med co2 f.eks kan du unngå dette.

Men det der er jo om utformingen på kona deres, altså at ikke prober måler i lufta etc.
 
Men det der er jo om utformingen på kona deres, altså at ikke prober måler i lufta etc.
Du tror leverandør av gjæringstanken anbefaler en løsning som gir dårlig øl? Kan jo hende men det høres merkelig ut.
Selvfølgelig er det viktig at en tank som skal kunne gjære halvfulle batcher har riktig utforming på sensorer etc. Men sitatet er hentet fra en post fra leverandøren der det ble spurt spesifikt om headspace og fare for oksydering.
 
Du tror de leverandør av gjæringstanken anbefaler en løsning som gir dårlig øl? Kan jo hende men det høres merkelig ut.
Selvfølgelig er det viktig at en tank som skal kunne gjære halvfulle batcher har riktig utforming på sensorer etc. Men sitatet er hentet fra en post fra leverandøren der det ble spurt spesifikt om headspace og fare for oksydering.

Nei, men det prates vel om oksygen i headspace, og det der er jo mer teknisk mtp hvordan den er utformet, de nevner jo ikke oksygen der?
 
Her har du forresten en leverandør av konisk fermenter som hevder å ha gjort utfyllende tester, og satt opp anbefalinger. Som du ser kan du gå ned til halv batch størrelse ifølge denne leverandøren
https://spikebrewing.com/pages/conical-fermenter-faqs

For what it's worth we have done a lot of testing with 5 gallon batches in the CF10 and it performed great! When we designed our new CF line we designed them to work with both full and half batches. The overall dimensions, thermowell height, temp control coil, etc were all designed to work with both full and half batches.

Lykke til!

P.S Merk at hvis du velger å cold crashe med mye headspace vil du suge inn mere oksygen
en ellers, dersom du ikke gjør tiltak. Men dette er vel på avansert nivå og fintuning. Har du mulighet til å trykksette med co2 f.eks kan du unngå dette.

Spennende produkt. Kunne tenke meg å bestille en slik, men ser ikke at de sender til Norge.
 
Tilbake
Topp